Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielenterveysongelmainen mies - mikä tähän auttaa?

Vierailija
31.01.2020 |

Mies sairastui masennukseen pian toisen lapsemme synnyttyä. Kuopus syntyi ehkä liian nopeasti esikoisen perään, mutta toisaalta molemmat kyllä halusimme ison perheen. Mutta kävikö sitten liian rankaksi miehelle.. En tiedä. Mutta hän on ollut nyt siitä saakka eli kaksi vuotta masentunut. Ei jaksa osallistua perheen arkeen. Ei jaksa olla minun eikä lasten kanssa. Ei jaksa tehdä oikein mitään. Hermostuu helposti, jos on vaikka meteliä. Ja meteliähän tietenkin riittää lapsiperheessä. En saa mieheltä mitään tukea, mutta toisaalta en jaksa tukea hänen masennusta tarpeeksi, koska kaikki aikani menee kun yksin huolehdin kahdesta pienestä lapsesta, joista kuopus yhä herättää öisin vaikka on jo kaksi. Mies on nykyään minulle enemmän taakka kuin kumppani. Lapset tykkää isästään, mutta isä ei jaksa viettää yhtään aikaa lastensa kanssa.

Mikä tähän oikein auttaa? Erotakaan ei tekisi mieli, koska kyseessähän on sairaus, joka voisi joskus parantua. Mutta ei tässä mitään perhe-elämää ole ollut pariin vuoteen enää eikä mitään yhteistä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko mies hoidon piirissä? ts. lääkitys, terapia?

Vierailija
2/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko mies hoidon piirissä? ts. lääkitys, terapia?

Lääkitys, mutta terapiaan ei ole halunnut. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen edemennyt isäni Paavo. Vaimonsa eli äitini oli vielä psykologi aikoinaan.

Vierailija
4/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää nyt saada apua jaksamiseen. Käykö töissä, onko miten kuormittava työ?

Vierailija
5/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen edemennyt isäni Paavo. Vaimonsa eli äitini oli vielä psykologi aikoinaan.

Miten heillä sitten meni? Paraniko isäsi? Ja miten äitisi jaksoi? Ap

Vierailija
6/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mies tietysti enää jaksa, eikä halua ja pysty tyydyttämään sinua sen normaali 4-7 kertaa viikossa.

Hän on mitä ilmeisimmin tuhonnut itsensä masennuslääkkeillä.

Jos ei niin eroa heti, äläkä huomenna.

Sinulla on yksi elämä.

Vierailija
7/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen pitää nyt saada apua jaksamiseen. Käykö töissä, onko miten kuormittava työ?

Ollut välillä saikulla, se ei ole auttanut yhtään. Pääasiassa on töissä kyllä, ihan tavallinen työ on. Ap

Vierailija
8/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jutelleet siitä, kokeeko mies että masennus johtuu siitä ettei jaksa perhe-elämää, vai kokeeko että masennus on tullut muusta syystä?

Jos kokee että johtuu perhe-elämästä tilanne voi olla tosi vaikea .Esim. itse olen sellainen että en kestä juuri ollenkaan hälyä ja vilinää, tarvitsen paljon yksinäisyyttä ja rauhaa voidakseni hyvin. Varmasti masentuisin jos joutuisin lapsiperheeseen, kun en parisuhdettakaan yhdessä asuen jaksa. Omassa tilanteessani olen kuitenkin ymmärtänyt jättäytyä lapsettomaksi, mutta teillä taas siinä on jo lapsia kuviossa.

Vierailija
9/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti petti isääni toisen miehen kanssa. Se oli hänen tapansa selvitä. Isä sai pitää ammattinsa mutta tippui alaspäin työpaikalla.

Vierailija
10/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko jutelleet siitä, kokeeko mies että masennus johtuu siitä ettei jaksa perhe-elämää, vai kokeeko että masennus on tullut muusta syystä?

Jos kokee että johtuu perhe-elämästä tilanne voi olla tosi vaikea .Esim. itse olen sellainen että en kestä juuri ollenkaan hälyä ja vilinää, tarvitsen paljon yksinäisyyttä ja rauhaa voidakseni hyvin. Varmasti masentuisin jos joutuisin lapsiperheeseen, kun en parisuhdettakaan yhdessä asuen jaksa. Omassa tilanteessani olen kuitenkin ymmärtänyt jättäytyä lapsettomaksi, mutta teillä taas siinä on jo lapsia kuviossa.

Ollaan juteltu. Ei mies oikein osaa sanoa mistä se johtuu, yhtenä päivänä syyttää perhe-elämää, yhtenä päivänä työelämää, yhtenä päivänä raha-asioita, yhtenä päivänä maailmantilaa ja milloin mitäkin. Ap

Vierailija
11/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut välillä saikulla, se ei ole auttanut yhtään. Pääasiassa on töissä kyllä, ihan tavallinen työ on. Ap

Nykyään ei tosiaan suositella saikkuja masennukseen muuta kuin jos on ihan pakko eli työkykyä ei kerta kaikkiaan ole. 

Nuo avut on monta kertaa vähän heikkoja mitä on saatavissa. Lääkitystä on olemassa, mutta tutkimusten mukaan lääkkeiden vaikuttavuus on sellainen että pitää hoitaa 9 ihmistä masennuslääkkeellä ennen kuin saadaan 1 positiivinen hoitovaste. Eli 8 ihmistä ei hyödy lääkkeestä. Terapiakin saattaa auttaa huonosti jos ap:n miehen masennus johtuu esim. siitä että hän on aistiyliherkkä ja perhe-elämä kuormittaa liikaa. 

Vierailija
12/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö saada miestäsi mukaan vaikka leikkipuistoon? Älä jätä häntä ulkopuoliseksi. 

Vierailija
13/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö saada miestäsi mukaan vaikka leikkipuistoon? Älä jätä häntä ulkopuoliseksi. 

Olen tässä kaksi vuotta nyt pyytänyt häntä mukaan eri paikkoihin melkein joka päivä. Ei lähde kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, enää ei sitäkään. Jää makaamaan kotiin. En oikein kohta enää jaksa pyytää edes. Ap

Vierailija
14/14 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan on mentävä. Perustele se hänelle, että kyllä, ymmärrät että masennus on sairaus etkä syyllistä häntä siitä. Teillä on kuitenkin yhdessä tehdyt lapset, eli velvollisuuksia, joita ette pääse pakoon. Koska miehesi on sairas, kaikki nämä yhteiset velvollisuudet lankeavat nyt sinulle, mikä tekee sinun elämästäsi aivan kohtuuttoman raskasta. Hänen velvollisuutensa tässä tilanteessa on käyttää kaikki mahdolliset keinot tervehtyäkseen, jotta tästä täysi epäreilusta tilanteesta päästään pois, ja hän pystyy jatkossa ottamaan kantaakseen oman osuutensa lapsiperheen vastuista.

Pitkittynyt masennus tarvitsee hoitoa, ei se toivomalla poistu. Terveyskeskus on ensimmäinen etappi, mies varatkoon sieltä ajan heti tänään.