Kela hylkäsi sairauspäivärahan
Olen siis töissä kunnalla ja olin neljä viikkoa sairaana. Nyt Kelalta tuli hylkäävä päätös sairauspäivärahasta. Palkan sain sairasloman ajalta ihan normaalista. Mitäs nyt? Enkö ole muka oikeutettu tuohon sairasloman aikaiseen palkkaan? Peritäänkö se jotenkin takaisin? Ihan käsittämätöntä kyllä tämä tällainen kiusaaminen Kelan taholta :(. Olin ihan syystä sairaslomalla, lääkäri olisi kirjoittanut pidemmällekin ajalle.
Kommentit (10)
Miksi sinä edes hait päivärahaa kun sait palkkaa? Kelakorvauksesi on maksettu paljanmaksajalle ja on ollut pienempi kuin palkka.
Itse asiassa eräälle tutulle tuli kelalta kehotus hakea ja sitten hylky .
Siis mitä? Peritäänkö sairausajan palkka takaisin?
Mikä tässä nyt on ongelma? Työnantaja maksaa sairausajan palkkaa niin pitkään kuin tes määrää. Jos sairausloma jatkuu pitempään kuin työnantajan maksuvelvollisuus kestää, siirtyy työntekijä Kelan sairauspäivärahalle.
Jatkuiko ap:n sairaus siis pitempään kuin työnantajan maksuvelvollisuus? Siinä tapauksessa pitäisi saada Kelan päivärahaa, ellei sairauskoodi ole sellainen mitä Kela ei hyväksy. Jos taas sairausloma kesti vain sen aikaa, minkä työnantajan palkanmaksuvelvollisuus kattoi, niin tietenkään Kela ei korvaa mitään, koska eihän sairausloman ajalta nyt tuplapalkkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!?! Ei tietenkään peritä! Minkä ikäinen oikeen olet??
Siis haitko itse vai hakiko työntantaja, vai haitteko kumpikin? Jos työnantaja maksaa palkkaa sairausloma-ajalta, niin hän häkee kelan sairauspäivärahan. Kai siinä päätöksessä oli joku syy hylkäykselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!?! Ei tietenkään peritä! Minkä ikäinen oikeen olet??
58-vuotias. Ammatiltani palkanlaskija. Kaupungin palveluksessa. Maksanut palkkoja 34 vuotta. Eli kaikki on jo nähty, jopa palkan takaisinperintä.
Entä itse, minkä ikäinen olet? Oletitko, että saat sairauspäivärahaa ja palkkaa päällekkäin?
Itse asiassa joissain tapauksissa työnantaja on saattanut periä palkat takaisin, jos hylkäys tulee. Noinhan asiassa pitäisi toimia aina, koska kyseessä on käytännössä perusteeton poissaolo, mutta kunnissa on tapana katsoa näitä asioita hälläväliä asenteella, kun ei ole ns. omat rahat kyseessä eli riippuu ihan missä kunnassa olet töissä ja kuinka aktiivisia ovat noissa asioissa.
Jos sait palkan, miksi sun pitäisi saada päivärahaa?