Kuukautisten pois jääminen laihtumisen seurauksena
Onko muita joilla kuukautiset loppuneet laihtumisen seurauksena?
Painoni alkoi pudota pari kk sitten, kun en vain yksinkertaisesti kyennyt syömään mitään. Elämässäni oli tapahtui tuolloin eräs suurempi perhetragedia ja lisäksi muuta stressaavaa, eli tahallisesta itsensä näännyttänisestä ei ole kyse.
Olen aina ollut luonnostaan hoikka ja paino putosi noin 4-5 kg ja nyt siis painoindeksi 16,8 kun laskin.
Kuukautiset nyt myöhässä 3 päivää, yleensä kierto on ollut todella säännöllinen.
Kaikki kuukautisten oireet kyllä tulivat ajallaan, esim. rintojen arkuus, mutta loppuivat kuin seinään päivänä jona olisi pitänyt alkaa.
Kuinka nopeasti kierto on palautunut kun paino noussut takaisin normaaliin?
Kommentit (10)
On mahdollista että jäävät pois. Mulla kovan lenkkeilyn ansiosta kävi näin. Palautuivat vähitellen. Vuoden päivät oli niukkaa vuotoa tai ei mitään.
No lukaisepa vaikka tuosta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Amenorrea#Sekundaari_amenorrea Ensimmäisenä mainitaan nopea laihduttaminen, toisena syömishäiriöt.
Palautuu tietääkseni melko pian kun paino ja ruokavaliokin normalisoituu.
Minä olin loppusyksyn lähes syömättä uusiutuneen syömishäiriön jodosta, jonka rankka kiusaaminen laukaisi. Kuukautiset ovat kadonneet, mutta olen myös sen ikäinen, että alkavat vaihdevuodet voisivat yllättää. Suoraan sanottuna ei kiinnosta, olen niin heikossa hapessa. Kunhan paino ei nouse.
Aika helpostikin jää. Käyhän lääkärissä jos ei lihomisen myötä palaudu.
Ymmärtääkseni huonon ravinnon tai ravinnonpuutteen vuoksi keho voi tosiaan lopettaa kuukautiset tai siirtää niitä koska menee "säästöliekille". Hyvin tyypillistä esimerkiksi anoreksiassa. Riippuen siitä kuinka kauan tuo ravinnon puute tai loppuminen kestää niin siitä myös riippuu palautuminen. On aivan mahdollista että se saattaa kestää useita kuukausia jos emotionaalinen tasapaino on myös järkkynyt esimerkiksi kovan stressin takia. Suosittelen lisäämään ainakin vähärasvaista proteiinia, kalaa ja kanaa, sekä hedelmiä. Jos olet kasvissyöjä niin sitten osta ainakin rautatapletteja (vältä sellaisia missä on happoa) ja B12 vitamiinia. Itselläni ruokahalun palautumiseen auttoi se, että alettiin nähdä kavereiden kanssa kahvilassa, lounaalla ja kaikkialla missä oli ruokaa koska seura auttoi ainakin minua saamaan pikkuhiljaa ruokahalua takaisin koska se toi tietynlaista turvallisuuden ja "normaaliuden" tunnetta (minulle iski läheisen kuoleman jälkeen vakava masennus minkä seurauksena myös ruokahalu hävisi ja lopulta aloin jopa pelkäämään ruokaa. Matka toipumiseen oli todella pitkä). Tsemppiä ja voimia!
Ps. mitä ikinä sinun tekeekään mieli syödä niin SYÖ se, ihan sama onko suklaalevy tai kevyt salaatti.
Minulla loppui kuukautiset muutamaksi kuukaudeksi kun paino tippui 48 kilon alle (taustalla myös vaikeuksia elämässä ja ruokahalun menetys kokonaan). Tulivat itsestään takaisin n. neljän kuukauden päästä, kun paino oli noussut muutaman kilon.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni huonon ravinnon tai ravinnonpuutteen vuoksi keho voi tosiaan lopettaa kuukautiset tai siirtää niitä koska menee "säästöliekille". Hyvin tyypillistä esimerkiksi anoreksiassa. Riippuen siitä kuinka kauan tuo ravinnon puute tai loppuminen kestää niin siitä myös riippuu palautuminen. On aivan mahdollista että se saattaa kestää useita kuukausia jos emotionaalinen tasapaino on myös järkkynyt esimerkiksi kovan stressin takia. Suosittelen lisäämään ainakin vähärasvaista proteiinia, kalaa ja kanaa, sekä hedelmiä. Jos olet kasvissyöjä niin sitten osta ainakin rautatapletteja (vältä sellaisia missä on happoa) ja B12 vitamiinia. Itselläni ruokahalun palautumiseen auttoi se, että alettiin nähdä kavereiden kanssa kahvilassa, lounaalla ja kaikkialla missä oli ruokaa koska seura auttoi ainakin minua saamaan pikkuhiljaa ruokahalua takaisin koska se toi tietynlaista turvallisuuden ja "normaaliuden" tunnetta (minulle iski läheisen kuoleman jälkeen vakava masennus minkä seurauksena myös ruokahalu hävisi ja lopulta aloin jopa pelkäämään ruokaa. Matka toipumiseen oli todella pitkä). Tsemppiä ja voimia!
Ps. mitä ikinä sinun tekeekään mieli syödä niin SYÖ se, ihan sama onko suklaalevy tai kevyt salaatti.
Miksi lisäykset vähärasvaisina? Ennemmin normaaleina, kun rasvaahan sitä täytyy lisää saada elimistöön.
Kehonsa puolesta voi päättää että nyt syödään. Kun terveys on kärsinyt siksi, ettei ole syönyt, voi järkensä avulla päättää, että nyt asiaan tulee muutos. Ei tarvitse odotella, että tunteet muuttuvat tai ruokahalu paranee. Osin ruokahalu normalisoituu ihan jo siitä syömisestä.
Toki on mahdollista ja paljonhan tätä tapahtuukin. Korjaantuu jos tilanne ei jatku pitkään ja saat sen painon nousemaan. Jos et saa painoa nousemaan niin voi olla että ei tilanne korjaannut enää.
Sitä pitää pakottaa itsensä syömään riittävästi. Kuukautisten poisjäänti on varma merkki siitä että on liian laiha.
Joku auttakaa? :(