Ensimmäinen gynesähläys
Se olisi edessä eli ensimmäinen gyne, mutta en ymmärrä näistä mitään, kun onneksi en ole elämässäni ikinä joutunut mitään lääkärinaikoja varailemaan ja lääkäreissä juoksemaan. Yksityisten kautta sivuilta ajanvaraus yms tiedot olivat selkeitä ja hyviä, mutta hinnat hirvitti eikä niihin oikein pysty opiskelijana (kaikkialla yli 100e, + muut mahdolliset kulut). Yleisen sivut olivat todella sekavia enkä tiedä mihin pitäisi mennä, ja ilmeisesti ajanvaraus vain puhelimen kautta, olen satavarma että onnistun näin nolaamaan itseni soittamalla johonkin ihan väärään paikkaan jossa vastaa kiukkuinen toimistoakka :D ja siltikin löysin yleiseltä puolelta että maksaisi ainakin 40e + muu mahdollinen, kuvittelin että yleisellä käynti ei maksa? Sekä yleisen sivuilla luki että lääkärin lähetteen kautta, joten pitäisikö ensin mennä lääkärille, odottaa ikuisuus ja sitten vasta päästä? + luulen että vaaditaan leikkausta koska sellaiset rakenneviat että täytyy vastaanotolle vihdoin päästä, voiko yksityisen kautta saada julkiselle leikkauksen ja miten kaikki menee? En yhtään tiedä mihin mennä, mistä kysyä, olen ihan pulassa :D niin kuin sanoin, mulla ei ole yhtään kokemusta ajanvarauksista, lääkäreistä yms. Ole tässä nyt sitten itsenäinen vahva naisenalku.
Kommentit (20)
Lukiossa, ei taida mikään korvata :/
Mene terveyskeskukseen. Saat sieltä tarvittaessa lähetteen gynelle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko korkeakouluopiskelija? Jos olet, niin entä YTHS?
Sanoisin, että ap ei ole korkeakouluopiskelija.
Soita vaan ap sinne lähimpään julkiseen terkkariin ja kerro ajanvarauksessa ongelmistasi. Ehkä ongelmasi ei ole ensisijaisesti gynekologinen.
Siis ensin ihan vain yleislääkärille.
Soitat oman kaupunkisi terveyskeskuksen ajanvaraukseen, kerrot miksi haluat lääkärille ja sitten saat ajan.
Lukiolaisena voit myös mennä kouluterveydenhoitajalle, joka ohjaa eteenpäin.
Jos vaaditaan leikkausta, yksityinen voi sinut sinne lähettä. Minä menin lukioiikäisenä ensimmästä kertaa gynelle, kun yhdyntä osottautui mahdottomaksi. Lähetettiin kättärille ja siellä päätettiin leikkauksesta, jonka johdosta postettiin ylimääräinen välisenämä.
Suosittelen yksityistä, jos vaan rahallisesti mahdollista - pääset suoraan ja saat valita kenelle menet. Hinnat on tosiaan noin 90e ylöspäin, mutta jos ei oteta kokeita, hinta jää todennäköisesti siihen 100e hujakoille pelkällä lääkärin tutkimuksella.
Minä olen huomannut, että kun kertoo heti olevansa ihan aloittelija ja pölvästi, näitä "kiukkuisia toimistoakkoja" tulee ani harvoin vastaan millään alalla. Tee kysymyksistäsi lista, soita terveyskeskukseen ja kysy. Ja sitten sama asenne, kun menet sinne vastaanotolle. Ihmiset ovat yllättävän suopeita aloittelijoiden kanssa.
Kouluterveydenhoitajan kautta minäkin suosittelisin. Ei varmaan kannata kysyä, voisitko kysäistä äidiltäsi?
8 jatkaa; selvennän, voi siis tehdä lähetteen julkiselle. Plus pahoittelut edellisen viestin mahdottoman monesta kirjoitusviheestä.
Hitto kun noiden gynekologisten ongelmien lisäksi on vielä helkutinmoinen uusavuttomuus riesana...
No jos et osaa itse varata aikaa, ja/tai tiedä kenelle varaisit, niin kysy vaikka siellä koulussa terveydenhoitajalta. Tai ehkä äidiltäsi, jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun noiden gynekologisten ongelmien lisäksi on vielä helkutinmoinen uusavuttomuus riesana...
No jos et osaa itse varata aikaa, ja/tai tiedä kenelle varaisit, niin kysy vaikka siellä koulussa terveydenhoitajalta. Tai ehkä äidiltäsi, jos ei muu auta.
Harvempi lukioikäinen on noita asioita tottunut hoitamaan, joten uusavuttomuus on ihan ymmärrettävää. Eikä noi gynekologit ole viiskymppisellekään mitään lempparijuttuja, ymmärrän ihan täysin kysyjän tuskan.
Terveyskeskuslääkäri tutkii ensin ja tekee jatkolähetteen jos katsoo olevan aihetta.
Soita omalle terveysasemalle ajanvaraukseen ja kerro siinä ongelmasi.
Ja tosissaan kirjoita kysymyksesi laskuista sunmuista paperille ettet unohda kysyä mitään askarruttavaa.
Riippuen missä asut kannattanee myös pyytää aika lääkärille joka puhuu suomea, ettei kielimuurin takia jää mitään epäselvyyksiä. (ja naislääkärille jos se tuntuu mukavemmalta)
Eikö lukioissa ole ilmainen koululääkäri, joka käy paikan päällä esim joka kolmas viikko? Lukion terveydenhoitajalta saa hänelle ajan. Ja tuo koulun yleislääkäri sitten ohjaa eteenpäin ja laittaa tarvittaessa lähetteen.
Oletko täysi-ikäinen? Terveyskeskuslääkäri maksaa aikuisille hiukan, pari kymppiä ehkä, mutta on alaikäiselle maksuton. Varmaankin myös koululääkäri on vaihtoehto, siitä voit kysellä omalta kouluterkkariltasi. Hommahan menee siis niin, että yleislääkärit joita terveyskeskus- ja koululääkärit ovat, hoitavat kyllä myös gyneasioita, jos ne eivät ole kovin monimutkaisia. Yleislääkäri osaa tehdä myös sisätutkimuksen ja voi määrätä e-pillereitä, kuukautiskipuihin lääkkeitä ym. Sitten jos asia on monimutkaisempi, niin yleislääkäri tekee lähetteen erikoislääkärille eli tässä tapauksessa gynekologille. Yksityisillä terveysasemilla voi varata suoraan erikoislääkäriaikoja, mutta julkisella sektorilla näille spesialisteille pääsy rajataan sellaisiin tapauksiin, joita yleislääkäri ei pysty yksin hoitamaan.
Minua huolestuttaa että joku on näin avuton.
annilie kirjoitti:
Minua huolestuttaa että joku on näin avuton.
Sinä siis oikeasti osaisit kysymättä soittaa oikeaan paikkaan, riippumatta paikkakunnasta?
Ihan suoriltaan olisit mullekin osannut kertoa mistään katsomatta, mihin nroon soittaa vantaalla kun halusin e-pillerit? (Ei muuten hoidettu terveysasemalla, sinne soitin eka).
Kaiken muunkin sinä superihminen ilmeisesti tiedät kysymättä, ihan mahtavaa, sääli vaan ettei toi avuttomuuden puute tee susta kuitenkaan avuliasta.
Ennen oli puhelinluettelo, sitten tuli Google yms hakukoneet. Olisin ehkä löytänyt nummeron nopeammin kuin avautumalla täällä :)
Oletko korkeakouluopiskelija? Jos olet, niin entä YTHS?