Empaattinen äitini
Sanoin äidille, että välillä tämä yh-äidin elämä on aika rankkaa. Äiti siihen veemäisellä äänen sävyllä: ”Kyllä sitä on monet muutkin pärjänneet yh-äitinä!”
Äiti tietenkin on aina elänyt ydinperheessä.
Kyllä mä ymmärrän, että yh-äidit pärjäävät - pärjäänhän minäkin! Mutta joskus olisi kiva saada empatiaa ja tukea. Kannan kuitenkin yksin vastuun kasvatuksesta, arjen pyörittämisestä ja rahatkin on koko ajan lopussa.
Kommentit (22)
Kuulostaa ihan mun äidiltä. Jotkut on tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mariset hänelle? Eihän hän sitä yksinhuoltajuuttasi ole aiheuttanut. Ja persaukisena ei pidä hankkia lapsia.
t. yksinhuoltajan lapsi
Koska hän on äitini. Äidit monesti tukevat lapsiaan. Noh, ehkäpä vihdoinkin opin että oman äitini tehtävä onkin joku aivan muu. Ehkäpä minulla ei ole äitiä koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mariset hänelle? Eihän hän sitä yksinhuoltajuuttasi ole aiheuttanut. Ja persaukisena ei pidä hankkia lapsia.
t. yksinhuoltajan lapsi
Itse asiassa on saattanut hyvinkin aiheuttaa. Ei kuulosta kauhean kivalta äidiltä. En yhtään ihmettele, että lapsi on ajautunut tuohon tilanteeseen. Armoton on äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yksinhuoltajan lapsi
Koska hän on äitini. Äidit monesti tukevat lapsiaan. Noh, ehkäpä vihdoinkin opin että oman äitini tehtävä onkin joku aivan muu. Ehkäpä minulla ei ole äitiä koskaan ollutkaan.
Marisemisella harvoin saa tukea. Ja se on ylipäätään huono tapa lähestyä omaa vanhempaa, koska sinunkin pitäisi olla aikuinen eikä mankuva lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yksinhuoltajan lapsi
Marisemisella harvoin saa tukea. Ja se on ylipäätään huono tapa lähestyä omaa vanhempaa, koska sinunkin pitäisi olla aikuinen eikä mankuva lapsi.
Taidat olla ap:n äiti.
Se, että puhuu tunteistaan, ei ole marisemista. Normaalit ihmiset nyt vaan keskustelevat, hyvistä ja huonoista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yksinhuoltajan lapsi
Se, että puhuu tunteistaan, ei ole marisemista. Normaalit ihmiset nyt vaan keskustelevat, hyvistä ja huonoista asioista.
Ei tuo ole tunteista puhumista. Tuo on tyypillistä marisemista.
Mun äitini saattaisi sanoa, että niin makaa kuin petaa.
Noilla sanoilla hän minua kerran lohdutti kun oli tehnyt vähän huonon ratkaisun elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yksinhuoltajan lapsi
Sä itse jankkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yksinhuoltajan lapsi
Sä itse jankkaat.
Itse vänkäät vastaan. Tuo ei ole mitään aikuista rakentavaa tunteista puhumista, vaan lapsentasoista marinaa.
Vierailija kirjoitti:
Noilla sanoilla hän minua kerran lohdutti kun oli tehnyt vähän huonon ratkaisun elämässäni.
Äitisi on nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yksinhuoltajan lapsi
Sä itse jankkaat.
Itse vänkäät vastaan. Tuo ei ole mitään aikuista rakentavaa tunteista puhumista, vaan lapsentasoista marinaa.
Kärpäsetkö ne surisee?
Jotkut äidit nyt vaan on kuspäitä. Vedä sitä turpaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla sanoilla hän minua kerran lohdutti kun oli tehnyt vähän huonon ratkaisun elämässäni.Äitisi on nolo.
Ei ole joo erityisen empaattinen. Olen jo oppinut, etten kerro ongelmistani sillä vastaukset on sellaisia, että paha mieli tulee aina kun normaalikin kanssakäyminen on vaikeaa.
Mulla on samanlainen äiti. Vastoinkäymisissä ei tue, sen sijaan ilkkuu ja pätee ja viisastelee. Juuri tui ”mitäs läksit”, ”siitäs saat ja siitäpä opit”, ”niin makaa kuin petaa” jne lällättelyt on tuttuja.
Ei ole auttanut koskaan missään, siis ikinä. Ei ole kertaakaan hoitanut lapsenlapsiaan, en ole saanut apua esim muutossa, en ole saanut yhtään rahaa tai edes joululahjaa sen jälkeen kun 18v täytin. Pari kertaa ollut paha kriisii (tyyliin talo paloi alta) ja äiti on vaan veemäisellä äänellä sanonut että ”aika aikaa kutakin”,
No äiti kun on vanhana avubtarpeessa niin alan sano näitä samoja lausahduksia takaisin.
Mulla on hirveä tunnevammainen paska äiti.
Tyypillistä, niin tyypillistä. Kun itse sairastuin masennukseen ja jouduin sairaalahoitoon, oli äitini kommentti ekalla vierastunnilla se, että monella muulla on asiat pahemmin. Ja tämä siis paheksuvaan sävyyn, olinhan häpäissyt heidät mielisairaalalla ja arvatenkin keksinyt koko masennuksen. Eihän sellaista edes ole olemassa.
Kannattaa ottaa etäisyyttä tuollaiseen äitiin. Jos äidin kanssa tulee paha mieli, se ei ole normaalia. Äidin pitäisi tukea, eikä entisestään vaan painaa alas. Äitisi on varmaan itse jotenkin vinksahtanut ja purkaa pahan olosi sinuun. Älä ole ovimatto.
Mun äiti aina sanoo, että pakko se on jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa etäisyyttä tuollaiseen äitiin. Jos äidin kanssa tulee paha mieli, se ei ole normaalia. Äidin pitäisi tukea, eikä entisestään vaan painaa alas. Äitisi on varmaan itse jotenkin vinksahtanut ja purkaa pahan olosi sinuun. Älä ole ovimatto.
Tiedätkö, että esim mun äiti ei ole koko elämäni aikana kertaakaan tukenut mitenkään eikä sanonutm mitään kannustavaa? Mulle ei ikinä ole sanotti että olisin rakas tai tärkeä. Mulle ei ole koskaan äiti sanonut yhtään lohdutuksen sanaa, ainoastaan on v*ttuillut ja nälvinyt ja arvostellut.
Mulla tämä kaikki on normaalia kun en muusta tiedä. Jotenkin kaikki luulee että äidit ovat aina lämpimiä. Oma äitini on kyllä jääkalikka :)
Meidän äiti ei tule pärjäämään sekuntiakaan yksin. Jos isä kuolee ennen äitiä, äiti romahtaa, siitä olen varma. On aina tottunut oksentamaan oman huonon olonsa toisten niskaan. Kun se turvallinen likaviemäri poistuu, mihin hän sitten oksentaa? Ei ainakaan minun päälle. Tosin, olen viisaampi, enkä aio sanoa äidilleni: ”kyllä ne muutkin vanhukset pärjäävät!” Aion sanoa jotain paljon kauniimpaa, koska minä en halua vajota äitini tasolle koskaan.
Ap
t. yksinhuoltajan lapsi