Tekeekö tumma tapetti tai seinäväri automaattisesti huoneesta aina pimeän luolan?
Tykkään tummista väreistä ja haluaisin niitä käyttää sisustuksessa myös seinissä. En kuitenkaan halua kodista synkkää. Olen esim. ihastunut erääseen musta/kulta kuvioiseen tapettiin mutta arastelen vähän sen ostamista. Tulisi ehkä makkariin jossa yksi isohko ikkuna. Ai niin ja en pidä kauheasti siitäkään että yksi seinä on värikäs ja muut valkoisia tai vaaleita. Katto on meillä tietty valkea ja lattiat ihan vaaleanharmaat.
Kommentit (16)
Oikealla valaistuksella tummatkaan pinnat eivät tee tilasta ahdistavia
Eikös makuuhuoneeseen sovikin juuri tuollainen luolamaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Millainen se oikea valaistus sitten olisi? Vinkkejä muistakin nikseistä olisi kiva kuulla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös makuuhuoneeseen sovikin juuri tuollainen luolamaisuus?
No minäkin ajattelin niin, mutta silti epäröin... kyllä kun katselee kuvia tummista sisustuksista makkareissa, niin miellyttävät kovin silmääni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen se oikea valaistus sitten olisi? Vinkkejä muistakin nikseistä olisi kiva kuulla. Ap
Mahdoton sanoa yleispätevää neuvoa. Epäsuora yleis/tunnelmavalaistus nyt toimii kaikkialla.
Tosin makuuhuoneessahan nyt ei sitä aikaa kuitenkaan niin paljoa vietetä.
Itse pyrkisin valaisemaan sen tumman seinän ainakin osittain epäsuoralla valolla tai sitten vaikkapa kattospoteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton sanoa yleispätevää neuvoa. Epäsuora yleis/tunnelmavalaistus nyt toimii kaikkialla.
Itse pyrkisin valaisemaan sen tumman seinän ainakin osittain epäsuoralla valolla tai sitten vaikkapa kattospoteilla.
Ok, kiitos. Ne spotit ei ole mahdollisia, jos tarkoitetaan sellaisia kattoon upotettuja mutta epäsuora valaistus toki on ja siitä pidän muutenkin. Meillä on joka huoneessa myös muita valaisimia kuin ne kattovalaisimet (itse asiassa ovat käytössä vain siivotessa kun tarvitsee paremman yleisvalon). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos. Ne spotit ei ole mahdollisia, jos tarkoitetaan sellaisia kattoon upotettuja mutta epäsuora valaistus toki on ja siitä pidän muutenkin. Meillä on joka huoneessa myös muita valaisimia kuin ne kattovalaisimet (itse asiassa ovat käytössä vain siivotessa kun tarvitsee paremman yleisvalon). Ap
Valaisimia onneksi saa tänä päivän suhteellisen halvallakin. Ne oikeanlaiset löytää oikeastaan vain ajan ja kokemuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaisimia onneksi saa tänä päivän suhteellisen halvallakin. Ne oikeanlaiset löytää oikeastaan vain ajan ja kokemuksen kanssa.
Joo. Noi spottivalot ei siksi siis ole vaihtoehto, että niiden asennus olisi varmaan mahdotonta ja toisekseen ne eivät sovi tämän talon henkeen ollenkaan. Vanha talo kyseessä. Ap
"Pimeän luolan" vai "kodikkaan"? Makuasia.
Kannattaa googlata vaikka "interiors with dark walls".
Yksi vaihtoehto on, että tekee seinistä vain osittain tummat, kuten tässä blogissa:
https://www.madaboutthehouse.com/wp-content/uploads/2019/04/madaboutthe…
Kokonaisuus ratkaisee.
Meillä tyttö halusi pari vuotta sitten maalata huoneensa tumman sinisellä (sellainen tumma farkku).
Olin ihan varma, että tulee joku luola, mutta yllättäen huone olikin ihan fressin ja kivan näköinen.
Tylsän valkoset ikkunapokat ja vaatekaapitkin näyttävät nyt paljon paremmalta.
Muita ylimääräisiä värejä (sininen, valkoinen ja ruskea) ei huoneeseen kauheasti mahtuisi, mutta tyttöä se ei haittaa. joten löytyy vaikka mitä.
Itsellä lievittyi vahvasti masennusoireet kun muutin tumman kalustuksen ja tapetoinnin vaaleampaan. Itse en olisi tajunnut mutta terapeutti tehnyt muutaman kotikäynnin ja ehdotti.
Ainakaan kovin pientä asuntoa en suosittele sisustamaan tummilla huonekaluilla ja tapeteilla. Tekee siitä klaustrofobisen.
Vierailija kirjoitti:
"Pimeän luolan" vai "kodikkaan"? Makuasia.
Kannattaa googlata vaikka "interiors with dark walls".
Yksi vaihtoehto on, että tekee seinistä vain osittain tummat, kuten tässä blogissa:
https://www.madaboutthehouse.com/wp-content/uploads/2019/04/madaboutthe…
Ei valitettavasti huonekorkeus riitä tuollaiseen. Kauniin näköistä kyllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lievittyi vahvasti masennusoireet kun muutin tumman kalustuksen ja tapetoinnin vaaleampaan. Itse en olisi tajunnut mutta terapeutti tehnyt muutaman kotikäynnin ja ehdotti.
Ainakaan kovin pientä asuntoa en suosittele sisustamaan tummilla huonekaluilla ja tapeteilla. Tekee siitä klaustrofobisen.
Niin, kyllähän sisustus vaikuttaa varmasti tuollaiseenkin eihän se mikään ihme olisi. Ei onneksi kärsitä masennuksesta. Ei tämä iso talo ole, mutta kahdelle ihan sopiva. Ap
Tässä yksi esimerkki:
Jos ikkunanpielet, katto, tekstiilit ja huonekalut ei ole tummia niin ehkä ei niin pahasti. Mitä pienempi huone sitä luolamaisempi siitä tulee.