Lapsella epäillään rannekanavien ahtautta, mikähän kuvantamistapa?
Tuli kutsu kuvannukseen, mutta siinä ei kerrota, mistä tutkimuksesta on kyse. Onko kellään kokemusta ahtaista rannekanavista ja siitä, miten niitä on tutkittu?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Magneetilla varmaankin.
Tätä mäkin veikkasin enne kutsun tuloa, mutta eikös lapsille tehdä humautusnukutus magneettiin? Ei mun mielestä tuossa ollut ohjeistusta olla syömättä.
Ap
ENMG tutkimusta varmaan tarkoitatte? ENMG tutkimuksessa hermoihin annetaan pieniä sähkösykäyksiä, jotta saadaan selville hermojen toimivuus ja huomataan mahdolliset ahtaumat. ENMG tutkimus on hieman epämiellyttävän tuntuinen, koska sähkösykäykset hieman tuntuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Magneetilla varmaankin.
Tätä mäkin veikkasin enne kutsun tuloa, mutta eikös lapsille tehdä humautusnukutus magneettiin? Ei mun mielestä tuossa ollut ohjeistusta olla syömättä.
Ap
En tiedä miksi lapsi pitäisi nukuttaa? Minkäikäinen on kyseessä? Kuvaus kestää 20 minuuttia eikä sitä kättä oikein voi kelassa liikutella.
Kaipa röntgenkuvankin voisi rannekanavista ottaa esim. niin että kämmen ja ranne ovat suorassa kulmassa.... en tosin tiedä miten usein tätä tehdään.
Minkä ikäinen ja mitkä rakennekanavat?
Mun lapsi vauvana vaan nukkui normaalisti magneetissa, 4v nukutettiin ihan kunnolla, 7v oli hereillä ilman mitään lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
ENMG tutkimusta varmaan tarkoitatte? ENMG tutkimuksessa hermoihin annetaan pieniä sähkösykäyksiä, jotta saadaan selville hermojen toimivuus ja huomataan mahdolliset ahtaumat. ENMG tutkimus on hieman epämiellyttävän tuntuinen, koska sähkösykäykset hieman tuntuvat.
En tosiaan tiedä, koska kutsussa ei ole kerrottu tarkasti. VOihan se olla röntgen, kun aika on röntgeniin, mutta siellä tehdään muitakin tutkimuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Magneetilla varmaankin.
Ap
En tiedä miksi lapsi pitäisi nukuttaa? Minkäikäinen on kyseessä? Kuvaus kestää 20 minuuttia eikä sitä kättä oikein voi kelassa liikutella.
Kaipa röntgenkuvankin voisi rannekanavista ottaa esim. niin että kämmen ja ranne ovat suorassa kulmassa.... en tosin tiedä miten usein tätä tehdään.
No varmasti siksi lapset tavataan nukuttaa, että magneettitutkimus voi olla aika vaikea lapselle. Lapseni on 5-vuotias.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tähän vielä lisään, että rannekanavien ahtautta tutkitaan juuri ENMG tutkimuksella. Ei hermojen kanavat näy missään röntgenissä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ja mitkä rakennekanavat?
Mun lapsi vauvana vaan nukkui normaalisti magneetissa, 4v nukutettiin ihan kunnolla, 7v oli hereillä ilman mitään lääkitystä.
Rannekanavat. 5-vuotias.
Ap
Rakenne ranne juu mulla lukihäiriö sori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vielä lisään, että rannekanavien ahtautta tutkitaan juuri ENMG tutkimuksella. Ei hermojen kanavat näy missään röntgenissä.
Voihan se tietenkin olla, että ottavat röntgenkuvat ensin, koska mitään kuvia ei ole koskaan otettu (lapseltani on leikattu jännetupet molemmista käsistä, eikä silloinkaan kuvannettu mitenkään), ja muut tutkimukset tehdään myöhemmin. Kuten otsikossa oli, kyseessä on vain epäily, eli voi olla kyse jostain muustakin.
Ap
Röntgen.
Tästä aiheesta oli uutisointia joku aika sitten kun eräälle naiselle samaisesta syystä tehtiin tutkimuksia ja leikkaus
Vierailija kirjoitti:
Röntgen.
Tästä aiheesta oli uutisointia joku aika sitten kun eräälle naiselle samaisesta syystä tehtiin tutkimuksia ja leikkaus
Ok, kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Röntgen.
Kyseisellä naisella diagnosoitiin luiden liikakasvu mikä aiheutti oireet
Mun täytyy sanoa, että näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu hassulta, ettei käsiä kuvannettu ennen tuota jännetuppileikkausta. Tai siis varmasti oireet olivat aika selkeät, mutta varmastikin käsissä oli muutakin vikaa, kun lapsi on aina käyttänyt käsiään vähän oudosti. Kipua on valittanut syksystä asti, mutta onhan sitä voinut olla aina. Nuo jännetupet leikattiin, kun lapsi oli 2-vuotias, joten ei tietenkään silloin osannut itse kuvata oireitaan mitenkään.
Ap
sitä se on kun tabletit ja kännykkä kourassa aamusta iltaan.
Magneetilla varmaankin.