Paljonko teillä jää palkasta rahaa käytettäväksi, kun kaikki pakollinen on maksettu?
Tarkoitan pakollisella ihan kaikkea elämiseen menevää rahaa, kuten asuminen, autoilu, ruoka, sähkö, puhelin, lainat jne.
Eli mitä palkasta jää ns. vapaaseen käyttöön?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman reilu tonni.
Muutamme pian omistusasuntoon ja asumismenot nousevat n. 200e/nenä. Tiukille menisi, jos vielä lasta haluaisi yrittää...
Joo eihän reilu 800e kk riitä todellakaan lapsen menoihin.
Toisinaan sitä joutuu käymään hammaslääkärissä ja ostamaan vaikka uudet rintaliivit. Keskituloisena olisi kuitenkin toivottavaa, että ei tarvitse pelätä yhden hampaan lohkeamisen johtavan talousahdinkoon.
Oliko tuo tonni per henkilö vai per perhe? Minä oletin että per perhe, joten lapsen kuluihin jäisi kyllä 1600e...
Omista menoistani puhuin, lapsen menot menisivät toki puoliksi. Mutta vaikka palkasta jäisikin 800, täytyy siitäkin maksaa mahdolliset lomamatkat, vaatteet, hammaslääkärit, mökkireissut, rahastosäästö, varautua korkotason mahd nousuun ja niin edelleen, ei se lopulta täysin mälläysrahaa ole ja mielestäni 16v opiskelleella keskituloisella täytyy olla varaa joskus tehdä jotain muuta kuin säästää kurahaalareihin.
Vierailija kirjoitti:
700-900 e kuukaudessa jää riippuen pakollisista menoista. Nettopalkka n.2800e/kk.
676€ jää mulla ja oon ammatillisessa kuntoutuksessa 6h per päivä 3krt viikossa.
Nettotulot 1000e ja ikinä ei ole tili alle 500e.
Pitäisi ensin määritellä pakolliset menot. Onko puhelimessa supernopea liittymä rajattomalla paketilla pakollinen? Onko jokainen vakuutus pakollinen? Onko jokaiselle perheenjäsenelle kolme harrastusta pakollinen? Ja miten se huomioidaan, jos perheellä ei ole näitä edellä lueteltuja menoja?
Mulla jää asumiskulujen (lainalyhennys, vastike, vakuutukset, sähkö) jälkeen 1200-1500€ kuukaudesta riippuen. Tällä jäljelle jäävällä maksetaan ruoka, bensa, bussiliput, vaatteet, lasten harrastukset jne. Riittää hyvin, mutta ei kyllä jää juuri säästöönkään.
150 e, tosin joka kuukausi säästöön menee tuon lisäksi n. 125e.
Vierailija kirjoitti:
150 e, tosin joka kuukausi säästöön menee tuon lisäksi n. 125e.
Lisään vielä pakolliset menot ovat:
Laina
Omakotitalon käyttökulut (vakuutukset, sähkö, vesi, autovakuutus)
Talousmenot
Eväät
Juna
Bensa
Lasten menot
Kuntoilu viikoittain, huvit tai ulkona syöminen kerran kuussa
Säästöön
Työpaikkalounas
700-900 e kuukaudessa jää riippuen pakollisista menoista. Nettopalkka n.2800e/kk.