Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
176261/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että koronapiikki pakolla hihaan? No ei ainakaan minun hihaan. Olen sen verran sairas etten uskalla koronarokotetta ottaa vielä pariin vuoteen. Ainakaan. Ja rokotevastainen en ole, viimeksi kesällä 2019 otin tetanuspiikin.

Vierailija
176262/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lapinkansa.fi/lapissa-ei-ehka-siirrytakaan-etaopetukseen-hi…

Lapissa ei ehkä siir­ry­tä­kään etä­ope­tuk­seen hiih­to­lo­man jälkeen – Lapin shp: "Y­lä­kou­lu­jen osalta ei ole nyt pe­rus­tei­ta"

Tiia Haapakangas

02.03.2021 13:30

Koronavirus

Tilaajille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
176263/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11816114

Koronavilkku aiheuttaa tartunnanjäljittäjille jopa enemmän haittaa kuin hyötyä – ylilääkäri: "Olen poistanut sovelluksen kotipuhelimestani"

Yle kysyi kuudesta sairaanhoitopiiristä, mitä hyötyä Koronavilkku-sovellus on tuonut. Kaikkien mukaan saatu hyöty on jäänyt vähäiseksi tai olemattomaksi.

Varmaa faktaa vaikutuksesta on vähän

Tampereen yliopistollisen keskussairaalan infektioyksikön jäljittäjälääkäri Ville Kaila on ollut mukana Koronavilkun asiantuntijatyöryhmässä.

Kailan mukaan ryhmässä tuotiin alusta lähtien esille, että Koronavilkku ei ole tartunnanjäljityssovellus. Se ei voi olla sitä, koska se ei tarjoa mitään sellaista tietoa, mitä voitaisiin hyödyntää tartunnanjäljityksessä.

– Emme voi mitenkään varmentaa, mistä tilanteesta signaali on tullut. Voi olla esimerkiksi, että kuntosalilla on ollut vierekkäisissä lukollisissa kaapeissa kaksi kännykkää. Sehän kertoo vain, että kaksi kännykkää on ollut lähellä toisiaan, ja toiseen niistä on syötetty koodi.

Ylilääkäri poisti sovelluksen puhelimestaan

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän infektiotautien ylilääkärin Risto Pietikäisen mukaan koronavilkusta ei ole ollut sairaanhoitopiirin alueella mitään hyötyä.

Vierailija
176264/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma homma kun ihmetellään miten korona on päässyt niin pahasti leviämään ja kuorossa vaaditaan tehokkaampia toimia. Mutta kun esittää yhden epäkohdan niinkin yleisessä asiassa kuin kaupan kassalla toimimisesta, niin johan ollaan nillittämässä kassojen kurjista työoloista ja muusta asiaan kuulumattomasta.

Ei ole ihme että korona leviää kun jotkut ei kykene ymmärtämään 2m turvavälin merkitystä. Saa teille hallitus ohjeita antaa kun ei mene jakeluun noin yksinkertainenkaan asia. 2m on 2m ihan joka paikassa, kaikkina päivinä ja kellon aikoina.

Sen kassan vastuullako se turvavälin pitäminen onkin? Asiakas on hyvä ja pitää 2metrin turvaväliä ihan itse. Ja myös siihen myyjään.

Ei se ole kassan vastuulla ettei noin yksinkertainen asia mene ihmisille kaaliin. 

Jos olen pakkaamassa omia ostoksiani ja kassa päästää seuraavan viereen pakkaamaan, niin vikako onkin minussa kun en pidä väliä 2m?! Jos kassa ei päästä seuraavaa ennenkuin olen pakannut niin tuota ongelmaa ei muodostu. On se ihmeen vaikea ymmärtää. Itse en mene kenenkään viereen pakkaamaan, vaan odotan, vaikka kassa olisi antanu tavaroitteni mennä hihnan päätyyn. Pitääkö vääntää ratakiskosta että menee jakeluun?!

No voihan huoh.

Vierailija
176265/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petroskoissa ja Kontupohjassa on jostain syystä harvinaisen vähän korona tartuntoja Venäjän alueella, kun alueita katsotaan suhteellisesti. Mistäköhän johtuu? Onko Äänisjärvessä jotain salaista eliksiiriä?

Muita tauteja noillakin alueilla Venäjän Karjalassa kyllä sitten esiintyy.

Ystäväni on Petroskoista kotoisin. Hänen mukaansa siellä ei testata. Nuoria tuttuja kuollut, mutta ei ole testattu koronaa. On myös välillä suomentanut paikallisia uutisia ja ne ovat ihan järjettömiä, vuosi sitten mm väitettiin että jokainen suomalainen saa 10 000 euroa koronarahaa valtiolta.

Vierailija
176266/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavilkku aiheuttaa tartunnanjäljittäjille jopa enemmän haittaa kuin hyötyä – ylilääkäri: "Olen poistanut sovelluksen kotipuhelimestani"

Yle kysyi kuudesta sairaanhoitopiiristä, mitä hyötyä Koronavilkku-sovellus on tuonut. Kaikkien mukaan saatu hyöty on jäänyt vähäiseksi tai olemattomaksi.

Tampereen yliopistollisen keskussairaalan infektioyksikön jäljittäjälääkäri Ville Kaila on ollut mukana Koronavilkun asiantuntijatyöryhmässä.

Kailan mukaan ryhmässä tuotiin alusta lähtien esille, että Koronavilkku ei ole tartunnanjäljityssovellus. Se ei voi olla sitä, koska se ei tarjoa mitään sellaista tietoa, mitä voitaisiin hyödyntää tartunnanjäljityksessä.

– Emme voi mitenkään varmentaa, mistä tilanteesta signaali on tullut. Voi olla esimerkiksi, että kuntosalilla on ollut vierekkäisissä lukollisissa kaapeissa kaksi kännykkää. Sehän kertoo vain, että kaksi kännykkää on ollut lähellä toisiaan, ja toiseen niistä on syötetty koodi.

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän infektiotautien ylilääkärin Risto Pietikäisen mukaan koronavilkusta ei ole ollut sairaanhoitopiirin alueella mitään hyötyä.

Vierailija
176267/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JUURI NYT

Yle: Ylilääkäri poisti Koronavilkun puhelimestaan ja on valmis suosittelemaan käytön lopettamista

Jotain järkevääkin tapahtuu välillä.

Vierailija
176268/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma homma kun ihmetellään miten korona on päässyt niin pahasti leviämään ja kuorossa vaaditaan tehokkaampia toimia. Mutta kun esittää yhden epäkohdan niinkin yleisessä asiassa kuin kaupan kassalla toimimisesta, niin johan ollaan nillittämässä kassojen kurjista työoloista ja muusta asiaan kuulumattomasta.

Ei ole ihme että korona leviää kun jotkut ei kykene ymmärtämään 2m turvavälin merkitystä. Saa teille hallitus ohjeita antaa kun ei mene jakeluun noin yksinkertainenkaan asia. 2m on 2m ihan joka paikassa, kaikkina päivinä ja kellon aikoina.

Sen kassan vastuullako se turvavälin pitäminen onkin? Asiakas on hyvä ja pitää 2metrin turvaväliä ihan itse. Ja myös siihen myyjään.

Ei se ole kassan vastuulla ettei noin yksinkertainen asia mene ihmisille kaaliin. 

Jos olen pakkaamassa omia ostoksiani ja kassa päästää seuraavan viereen pakkaamaan, niin vikako onkin minussa kun en pidä väliä 2m?! Jos kassa ei päästä seuraavaa ennenkuin olen pakannut niin tuota ongelmaa ei muodostu. On se ihmeen vaikea ymmärtää. Itse en mene kenenkään viereen pakkaamaan, vaan odotan, vaikka kassa olisi antanu tavaroitteni mennä hihnan päätyyn. Pitääkö vääntää ratakiskosta että menee jakeluun?!

Miksi et käytä kaupassa asioidessasi hengityssuojainta?  Halutessasi vielä vaikka suojalasit sen lisäksi.  Sen sijaan, että ihmiset suojaisivat itse itsensä, huudetaan hädissään milloin pääministeriä ja milloin kaupan kassaa apuun, kun joku tulee liian lähelle. Onko ihmiset menneet koronapelossaan ihan sekaisin? Just mietin, menenkö vielä tänään vai vasta huomenna kauppakeskukseen. Bussilla kuitenkin menen enkä panikoi sen paremmin kanssamatkustajia kuin kaupassa muita asiakkaita nähdessänikään, koska käytän koko reissun ajan ffp3-hengityssuojainta. 

t. riskiryhmäläinen

Vierailija
176269/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millaisia huhuja AP on kuullut, mutta tämänhetkisen tietämyksen ja huhujen mukaan se ei voi paljon laajemmalle levitä. Onhan se nyt levinnyt joka niemeen, notkohon, saarelmaan ympäri maapallon ja tietenkin Suomen niemen. Tätämenoa se jatkanee vielä muutaman vuoden. 

Vierailija
176270/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala ottaa turkulaisten tosissaan ottamisiin kantaa, mutta kannattaisi varmaan laittaa ne karanteenit ulkomailta tulijoille ja tukahduttaa virus. Ei menisi baaritkaan kiinni jos olisi tukahdutettu. Tammikuu ja pari viikkoa helmikuuta olisi riittänyt koska ei ollut vielä variantit levinneet. Nyt sitten pyydetään harkitsemaan eikä vieläkään olla tukahduttamassa.

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000007835928.html

Koronatilanne pahenee Turussa – ylilääkäri pelkää jopa 10-kertaisia lukemia: ”Monet eivät ota epidemiaa enää tosissaan”

Koronakoordinaatioryhmä pyytää avia harkitsemaan tilojen sulkemista.

Vierailija
176271/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et käytä kaupassa asioidessasi hengityssuojainta?  Halutessasi vielä vaikka suojalasit sen lisäksi.  Sen sijaan, että ihmiset suojaisivat itse itsensä, huudetaan hädissään milloin pääministeriä ja milloin kaupan kassaa apuun, kun joku tulee liian lähelle. Onko ihmiset menneet koronapelossaan ihan sekaisin? Just mietin, menenkö vielä tänään vai vasta huomenna kauppakeskukseen. Bussilla kuitenkin menen enkä panikoi sen paremmin kanssamatkustajia kuin kaupassa muita asiakkaita nähdessänikään, koska käytän koko reissun ajan ffp3-hengityssuojainta. 

t. riskiryhmäläinen

Eipä tälle hommalle saada tehdyksi mitään, jos edes ne niukat kahden metrin turvavälit eivät toteudu. 

Nettivittuilu ei auta asiaa. Toki käytän itsekin ffp2-suojaimia enimmäkseen liikkuessani, mutta haluaisin silti, että niskaani ei hengitetä. 

Kauppaliikkeet tekevät mukavasti rahaa koronapandemialla, joten on kauppaliikkeen asia järjestää, että ne turvavälit ovat tosiasiallisesti pidettävissä.

t. Eri, mutta olen seuraillut, miten kaikkea turvavälin pitämishalua syyllistetään nyt urakalla. Pitää olla tukea siihen, että turvavälin pitämistä voi vaatia muilta. 

Vierailija
176272/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisrlle pakkopiikki.

Vierailija
176273/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.lapinkansa.fi/lapissa-ei-ehka-siirrytakaan-etaopetukseen-hi…

Lapissa ei ehkä siir­ry­tä­kään etä­ope­tuk­seen hiih­to­lo­man jälkeen – Lapin shp: "Y­lä­kou­lu­jen osalta ei ole nyt pe­rus­tei­ta"

Tiia Haapakangas

02.03.2021 13:30

Koronavirus

Tilaajille

Tilanne ehtii vielä muuttua. Ylen alueuutisten mukaan Lapin shp:n alueelta on eri kunnista löytynyt yhteensä jo 18 muuntovirustartuntaa

Vierailija
176274/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. riskiryhmäläinen

Eipä tälle hommalle saada tehdyksi mitään, jos edes ne niukat kahden metrin turvavälit eivät toteudu. 

Nettivittuilu ei auta asiaa. Toki käytän itsekin ffp2-suojaimia enimmäkseen liikkuessani, mutta haluaisin silti, että niskaani ei hengitetä. 

Kauppaliikkeet tekevät mukavasti rahaa koronapandemialla, joten on kauppaliikkeen asia järjestää, että ne turvavälit ovat tosiasiallisesti pidettävissä.

t. Eri, mutta olen seuraillut, miten kaikkea turvavälin pitämishalua syyllistetään nyt urakalla. Pitää olla tukea siihen, että turvavälin pitämistä voi vaatia muilta. 

Ei ole kauppiaan tehtävä valvoa mitään turvavälejä. Siirtykää tilaamaan ruuat verkosta jos on liian ahdistavaa. Problem solved.

Vierailija
176275/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. riskiryhmäläinen

Sori, ei ollut tarkoitus nettivittuilla. Tuntuu vain siltä, että jotkut ihmiset ovat muuttuneet ihan hysteerisiksi koronan vuoksi. Ymmärrän sen sikäli, että olin viime keväänä itsekin, koska mulla ei ollut silloin vielä yhtään hengityssuojaimia eikä niitä edes saanut mistään. Nyt saa ja hinnat ovat laskeneet merkittävästi. Tietenkään ei ole mukavaa, jos joku hönkii niskaan, mutta eihän se ollut mukavaa ennen pandemiaakaan. Kannattaa laskea omaa stressitasoaan huolehtimalla omasta suojautumisestaan, niin ei tarvitse nostaa omaa stressitasoaan sen vuoksi, mitä joku toinen tekee tai jättää tekemättä. 

t. riskiryhmäläinen

Vierailija
176276/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallituksen koronainfo opiskelijoille" antaa turhaa toivoa, tilanteessa jossa ollaan menossa huonompaan suuntaan.

Vierailija
176277/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi testauspakkoa rajoille osa on pitänyt lain puitteissa mahdollisena, osa ei. Pöystin tulkinnan mukaan laissa ei ole sellaista poissulkevaa sanamuotoa, joka estäisi ison ihmisjoukon testaamisen.

https://yle.fi/uutiset/3-11815969

No ei tietenkään ole, miten muuten ne skopjen koneetkaan olisi voitu massatestata? Tosin tuostahan nimenomaan hallitus nosti metelin kuinka turku sooloilee ym eikä tuollainen testaaminen ole todellakaan ok. Turku vaan piti päänsä.

Laki on ollut koko ajan ja virkamiehistön pitäisi se tuntea. Sen sijaan hallitus on koko ajan viestinyt, ettei sitä saa käyttää. On hyvin vahva viesti, kun oikeusministeri sanoo hallituksen tiedotustilaisuudessa, että pakkotesti rajalla on perustuslain vastainen.  https://twitter.com/TeeHool1/status/1366640060540612609

Vierailija
176278/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallituksen koronainfo opiskelijoille" antaa turhaa toivoa, tilanteessa jossa ollaan menossa huonompaan suuntaan.

Kyllä, paskan lässytystä, jopa suoraa valehtelua. Fiksuille ihmisille se ei ole ”lohdullista”, vaan pilkkaamista!

Vierailija
176279/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla on brittimuunnoksen lisäksi löydetty myös Etelä-Afrikan ja Brasilian muunnosta ja silti vaan Taysin lääkärit hokevat että Tampereella on hyvä tilanne.

Jos rajoituksia ei tänne tule, niin tämä ” hyvä tilanne” leviää myös muualle.

Vierailija
176280/176779 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkilla alueilla ei noudateta hallituksen toiveita ja suosituksia. Siihen hallituksen pitäisi puuttua ja huolehtia että hallitusta toteltaisiin.

Ketju on lukittu.