Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/43b49191-ffb9-45a6-a25d-85f70c00…
Turun AMK määräsi opiskelijoille maskipakon – kustannukset hoidettava itse
Tänään klo 16:38
Opiskelijat joutuvat maksamaan maskinsa itse osallistuakseen tunneille, joilla ei voida pitää riittäviä turvavälejä.MIKSI ON PAKKO KÄYTTÄÄ KASVOMASKIAA JOS MITÄÄN EPIDEMIAAKAAN EI OLE ???
Salminen vois vastata.Turvavälit ja maskit ei auta, jos tila ei ole hyvin tuuletettu.
Virukset leviävät kaikkialle tuulettamattomassa tilassa 2 minuutissa.
Seuraavaksi voi käydä niinkin, ettemme saa tätäkään vähää tietoa uusista tartunnoista ja altistumisista...
Numerot voivat muuttua väreiksi (tartuntojen liikennevalot) tai sanoiksi. "Tänään jokseenkin vähän uusia tartuntoja." "Tänään on muutama tartunta." "Tartuntoja on vähemmän kuin eilen." "Tartuntojen määrä on kasvanut, mutta varmasti taas laskee tulevina päivinä."
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vedetty jalat alta sekä koronavilkku sovelluksen käytöltä että maski suositukselta, kun on julistettu ettei epidemiaa enää ole. Samaten kaikilta turvatoimilta, varovaisuudelta ja toisten ihmisten suojelemiselta.
WHO oli sitä mieltä että on epidemia.
Todella tyhmää ja vastuutonta.
Jep. Todella tyhmää ja vastuutonta.
Nyt Voidaan unohtaa mitä he sanoo. Homma on paikallisten toimijoiden käsissä, he itse päätää oman alueensa rajoituksista, onko niille tarvetta.
Koko ajanhan on pauhattu, että on jokaisen omalla vastuulla- tietysti on, mutta vastuunsa se on päättäjilläkin miten viestii, onko vaaraa vai ei.
Otetaan omalle vastuulle. Vaihtoon joutaa moni päättäjä, jos ei maailman laajuisen pandemian edessä voi muuta kun pestä käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kotoperäistä epidemiaa käynnissä niin sitten ei meillä ole epidemiaa.
Lintilä vois tosiaan nyt kiirehtiä sen matkailun kokonaisvaltaisen avaamisen ja tuoda ne turistit sinne tänne omaan kuplaansa. Ja raksamiehet omaan lautakuplaan.
Mä perustan vielä tänään yrityksen joka rakentaa kuplia. Muovisia, lasisia, lautakuplia.....
Kupla Mannerheimin patsaan luona, kas siinäpä koronavapaa loma.
Slogankin löytyi tuossa äkkiseltään.
Pitäsköhän lähtee sinne Skopjeen taas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat joutuvat maksamaan maskinsa itse osallistuakseen tunneille, joilla ei voida pitää riittäviä turvavälejä.MIKSI ON PAKKO KÄYTTÄÄ KASVOMASKIAA JOS MITÄÄN EPIDEMIAAKAAN EI OLE ???
Salminen vois vastata.Turvavälit ja maskit ei auta, jos tila ei ole hyvin tuuletettu.
Virukset leviävät kaikkialle tuulettamattomassa tilassa 2 minuutissa.
Siksipä mun suunnittelemani kuplat ovat ilmatiiviitä. Ettei turisti saastuta meitä. Olkoon omassa liemessään ja Koronassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon tullut noissa puskaradioissa palautetta että noissa kouluissa ei vaan toimi mikään..
Kakarat ei pese käsiä ,lainaillaan toisten puhelimia tahma käsillään, syödään puffetpöydässä,turvaväleistä viis...Hmm, yllätyitkö? Alussa koulun henkilökunta ja oppilaat jaksoivat panostaa, niin kuin kansa koko koronan suhteen, mutta mitä pidempään homma jatkuu, sitä suurpiirteisemmiksi käydään. Kyse on turnausväsymyksen sekä ylimielisen ja välinpitämättömän asenteen tuhoisasta yhtälöstä.
Jokaisen pitäisi lähtökohtaisesti miettiä, mitä itse voisi tehdä tilanteen parantamiseksi eikä jatkuvasti huutaa toisia tekemään jotain! Jos jokainen tekisi oman osansa, ei virus pääsisi myöskään leviämään nykyisellä tahdilla. Kyllä yksilölläkin täytyy olla vastuu - edes itsestään.
Sä kuulostat ihan Sanna Marinilta. Te ette kumpikaan ymmärrä, että iso osa ihmisistä on idi......ootteja ja me kärsitään heidän takia. Mene saarna näille.
Iso osa ihmisistä on ihan normaaleja ja vain pieni osa koronahysteerisiä. Koko pandemian ajan iso osa ihmisistä on käynyt ihan normaalisti töissä, käynyt kaupassa, matkustanut julkisilla, tavannut muita ihmisiä (poislukien vanhukset) jne jne. Vain pieni osa linnoittautui koteihinsa suunnilleen desinfioimaan maitotölkitkin.
Ollaan varmaankin eri porukoissa. Meidän asiantuntija organisaatio on lähes kokonaan ollut etätöissä keväästä lähtien, toisin kuin normaalisti.
Niin ollaankin. Mulla on tutuissani on mm pari lääkäriä, useampi sairaanhoitaja, yksi lastentarhanopettaja, useampi lähihoitaja niin päiväkodissa kuin vanhustenhuollossakin, pari kaupassa työskentelevää, yksi bussikuski, pari sähköasentajaa, yksi lvi-asentaja, muutama rakennustyömies, yksi tarjoilija, yksi kampaaja jne jne. Minä ja työkaverini ollaan tehty etätöitä, mutta suurin osa tuntemistani ihmisista ei voi tehdä työtään etänä.
Juuri näin! Törkeää syyttää vastuuttomuudesta ihmisiä, jotka eivät voi tehdä etätöitä. Itse pystyin olemaan, mutta moni ei. Silti kukaan meistä ei panikoi, kaikkein vähiten teho-hoitaja-ystäväni. Järkevä toiminta on vain järkevää ja vastuullista, ei siitä sen kummempaa hysteriaa tarvitse kehittää.
Ei kai tässä se kenenkään töissä käyminen ole suurin ongelma vaan se, että vapaa-ajalla leuhotetaan menemään illasta toiseen ja pyöritään baareissa/koti-bileissä/sauna-illoissa ja siten imuroidaan se tartunta jostain levitettäväksi työpaikalla/työmatkoilla/työlounailla sekä jatkuvissa vapaa-ajan menoissa.
Se ettei ole etätyömahdollisuutta kun ei tarkoita sitä, että voi viheltää veet koko viruksesta ja tartunnasta vaan yhtälailla sitä vapaa-ajan sosiaalisuutta ja menemistä pitää hillitä jotta viruksella olisi mahdollisimman vähän mahdollisuuksia levitä. Pakollisissa menoissa on sille ihan tarpeeksi mahdollisuuksia eikä niitä tarvitse enää erikseen lisätä.
Ja tämä ei tarkoita ettei mitään saisi tehdä tai harrastaa vaan sitä, että valitsee vaikka kuntosalin sijaan ulkoliikuntaa, ei mene kaverin kanssa baariin/kahvilaan vaan vaikka kävelylle tai juoruaa puhelimessa kun kerrankin on aikaa ja jos vaikka meneekin yhtenä iltana ulos niin sitten elää iisimmin seuraavat pari viikkoa ettei altista ainakaan kymmeniä/satoja ihmisiä vapaa-ajan huvitusten takia. Sama tietty toisinkin päin eli jos tiedossa on vaikka häät, niin silloin kannattaa elellä jo pari/kolme viikkoa sillä lailla, että se oma tartuntariski on ollut mahdollisimman pieni vaikkei sitä nollaan voi työnsä takia saadakaan.
Jotenkin ihan älytön ajatuskin, että kyllä mä sen "jo" töistä saan joten mitä väliä vaikka pyörin vapaa-ajat pää kolmantena jalkana siellä ja täällä.
Kuinka monta tuollaista työssäkäyvää yli 35-vuotiasta leuhottajaa tunnet? Varsinkaan perheellistä? Mä en tunne yhtäkään. Yleensä tuollainen illasta toiseen leuhottaminen ja baareissa/kotibileissä/sauna-illoissa pyöriminen on nuorten juttuja. Keskiverto työssäkäyvä keski-ikäinen suomalainen elää aika tavallista arkea, johon biletys ei enää pahemmin kuulu. Mutta jostain syystä nyt yleistetään kaikki koskemaan kaikkia muita paitsi itseä, koska itse ollaan niin erinomaisia. Ja sitten ollaan vihaisia Kaikille Muille.
Ymmärrän pointtisi, mutta suurin osa suomalaisista ei päivästä toiseen leuhota yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä todellakaan voi sanoa, että koko Suomessa olisi epidemia. Kuten joku äsken totesi esim. Kouvolassa ei melkein kolmeen kuukauteen yhtäkään tartuntaa, vaikkei ihan pieni kaupunki olekaan. Onko muita tällaisia kaupunkeja? Luulen, että on, mutta tylsäähän se on sellaisista uutisoida.
Paikallisia tartuntaryppäitä on kyllä Suomessa ja tietysti joka paikassa pitää olla tarkkana.
No Kuhmossa taisi olla edelliset tartunnat keväällä..
Jep, vielä viime torstaina olisivat voineet elvistellä kuten kouvolalaiset ja nyt siellä onkin jo uutta 17 tartuntaa (plus samasta ryppäästä yhdet tartunnat sekä Kajaanissa että Sotkamossa)
Eihän täällä kukaan ole elvistellyt? Enkä ole Kouvolasta, läheltä kyllä. Alkuperäisestä kommentoijasta en tiedä. Minusta on mukavaa, että jossakin menee myös hyvin, eikä ole koronasta tietoakaan. Ja kuten sanoin, tarkkana pitää olla ja tartuntojen kasvaessa tehdä nopeita päätöksiä.
Olisi outoa sanoa, että Suomessa on epidemia päällä, jos osassa Suomea ei ole aikoihin ollut tartuntoja.
Ja sanon vielä, että en myöskään luota THL:aan, en ole alunperinkään luottanut. Ihmettelen myös hallituksen radiohiljaisuutta Koronan osalta. Ovat ilmeisesti päättäneet, etteivät enää laita tikkua ristiin, vaikka mitä tuli.
Ja silti olen sitä mieltä, että koko Suomessa ei todellakaan ole epidemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kotoperäistä epidemiaa käynnissä niin sitten ei meillä ole epidemiaa.
Lintilä vois tosiaan nyt kiirehtiä sen matkailun kokonaisvaltaisen avaamisen ja tuoda ne turistit sinne tänne omaan kuplaansa. Ja raksamiehet omaan lautakuplaan.
Mä perustan vielä tänään yrityksen joka rakentaa kuplia. Muovisia, lasisia, lautakuplia.....
Tuothan sitten meille sen ulkoperäsen Koronan tullessas ? Ja Suomi kiittää. 👏🏻
Olisko tämän "Suomessa ei ole epidemiaa" -jutun takana jotain sellaista, että sanalla epidemia on jokin hyvin täsmällinen määritelmä, joka ei Suomen kohdalla juuri nyt täyty? Mutta se ei tarkoita sitä, että ei olisi tarpeen olla varuillaan ja noudattaa varotoimia. Nyt vaan käy niin, että ihmiset lukevat nuo otsikot siten, että vaara ohi ja ei mitään hätää. Siinä tilanteessa ei nyt olla.
Mika Salminen, THL: Suomessa ei ole koronavirusepidemiaa
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006620594.html
"Suomen koronavirustilanne on seuraava: uusia koronavirustartuntoja on todettu kahden viime viikon aikana päivittäin keskimäärin 24. Samaan aikaan testejä on tehty jopa yli 14 000 päivässä. Testituloksista siis vain äärimmäisen pieni osa on positiivisia."
Näin olisikin, mutta kun testit näyttää mitä näyttää. Kuhmossakin lähti helvetinmoinen altistusketju yhdestä ainoasta valenegasta. Montakohan valenegaa sisältyy noihin päivittäisiin 14 000 testiin - se kuuluisa 1, 100, 500, 1000?
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11521956
EK:n Häkämies: Matkailurajoituksia pitäisi höllentää merkittävästi – hallitus keskustelee asiasta torstaina
Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies kannattaa matkailukäytävän perustamista Lappiin.
1.9.2020 klo 15.37päivitetty 1.9.2020 klo 15.44
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies on huolissaan matkailuelinkeinon puolesta.
Varsinkin Lapin matkailussa olisi perinteisesti edessä vilkkaimmat sesongit tulevina kuukausina, mutta koronatilanne Suomessa ja maailmalla uhkaa pysäyttää tulijat valtakunnan rajalle.
– Hyvin tärkeä päivä on torstai, jolloin hallitus käsittelee tilannetta. Olemme matkailun osalta sitä mieltä, että ilmaantuvuuslukua pitäisi nostaa ehkä sinne 25 tasolle, Häkämies sanoo.
Hallitus ja viranomaiset ovat rajoittaneet matkailua ja tehneet suosituksia niin sanottujen ilmaantuvuuslukujen perusteella.
Ilmaantuvuusluvulla tarkoitetaan sitä, kuinka monta tartuntatapausta maassa on ollut 100 000 asukasta kohden kahden viime viikon aikana.
Tällä hetkellä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee omaehtoista karanteenia ihmisille, jotka tulevat maista, joissa on ollut vähintään 10 tartuntaa 100 000 asukasta kohden.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoi taustatilaisuudessa tiistaina, että myös hän kannattaa ilmaantuvuusluvun nostamista 25:teen matkailussa.
Siinä vasta kauhukaksikko, sielunveljet tämä kaikkitietävä poikapari Lintsilä - Hiilimonoksidimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaisi olla kohta turvallisempi paikka, jos päättäjien viestejä seurailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä todellakaan voi sanoa, että koko Suomessa olisi epidemia. Kuten joku äsken totesi esim. Kouvolassa ei melkein kolmeen kuukauteen yhtäkään tartuntaa, vaikkei ihan pieni kaupunki olekaan. Onko muita tällaisia kaupunkeja? Luulen, että on, mutta tylsäähän se on sellaisista uutisoida.
Paikallisia tartuntaryppäitä on kyllä Suomessa ja tietysti joka paikassa pitää olla tarkkana.
No Kuhmossa taisi olla edelliset tartunnat keväällä..
Jep, vielä viime torstaina olisivat voineet elvistellä kuten kouvolalaiset ja nyt siellä onkin jo uutta 17 tartuntaa (plus samasta ryppäästä yhdet tartunnat sekä Kajaanissa että Sotkamossa)
Eihän täällä kukaan ole elvistellyt? Enkä ole Kouvolasta, läheltä kyllä. Alkuperäisestä kommentoijasta en tiedä. Minusta on mukavaa, että jossakin menee myös hyvin, eikä ole koronasta tietoakaan. Ja kuten sanoin, tarkkana pitää olla ja tartuntojen kasvaessa tehdä nopeita päätöksiä.
Olisi outoa sanoa, että Suomessa on epidemia päällä, jos osassa Suomea ei ole aikoihin ollut tartuntoja.Ja sanon vielä, että en myöskään luota THL:aan, en ole alunperinkään luottanut. Ihmettelen myös hallituksen radiohiljaisuutta Koronan osalta. Ovat ilmeisesti päättäneet, etteivät enää laita tikkua ristiin, vaikka mitä tuli.
Ja silti olen sitä mieltä, että koko Suomessa ei todellakaan ole epidemiaa.
Suomen Hallituksella on parhaillaan niin pahaa ristivetoa, erimielisyyttä ja vielä Keskusta riippakivenä, että eivät yksinkertaisesti enää kykene tämä Koronaa käsittelemään.
Ilmiriitaa välttääkseen ja ettei koko hallitus kaadu, ovat ihan hys hys..... antaa Kulmurin vain suunnitella kuurakettia. Siitä kansakin nyt vain puhuu. Hyvä niin.
Koronoita nyt tulee ja menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salminen vois vastata.Hyvä Turku- jälleen kerran!!!
Ei sitä kukaan valvo. Teoriatunnilla maski ehkä ja tauolla ei ole maskia. Opettajillakaan ei ole teoriatunnilla maskia. Uutinen kuulostaa hyvälle, mutta todellisuus on erilainen. Turun amkin opiskelija.
Häiritseekö ketään muuta, kun jatkotartunnoista ei kerrota yhtään mitään? Siis kerrotaan vain uusien tartuntojen määriä sekä altistuneiden määriä, mutta ei sitä, kuinka moni altistuneista lopulta myös sai tartunnan? Jyväskylän caset taisivat olla kaikki kolme rypästä sellaisia, että tartunta oli saatu työpaikalla, mutta muuten tuntuu, että tässä on ollut täysi radiohiljaisuus. Kuitenkin tavalliselle kansalaiselle, joka haluaisi tehdä epidemian ehkäisemiseksi sen, mitä kykenee, tuo tieto olisi aika tärkeä. Mun mielestä olisi tärkeää tietää, mitä ovat ne paikat, joissa eniten tartutetaan. Ei niinkään ne, joissa eniten altistetaan. Jos esim todettaisiin, että työpaikoilla tapahtuu jatkotartuntoja enemmän kuin vaikkapa ruokaravintoloissa, tämä voisi lisätä yritysten halua patistaa työntekijänsä taas etätöihin. Tai tuleeko koulussa enemmän jatkotartuntoja kuin vaikkapa laivaristeilyllä.
Kun nyt hallitus, THL ja STM tykkäävät liikennevaloista, olisi hyvä laittaa liikennevalot yhteiskunnan eri paikkoihin. Onko koulu vihreä, oranssi vai punainen? Entä julkinen liikenne? Leffateatterit? Kuntosalit? Ruokakaupat? Terveyskeskukset? Tietoa ei toki ole vielä riittävästi, koska kaikkia tartuntoja ei pystytä jäljittämään. Mutta tietoa on kuitenkin jo monista paikoista altistuneista ja siitä, kuinka moni altistunut lopulta sai tartunnan.
Mä uskon siihen, että suurin osa suomalaisista on ihan fiksuja. Siis sillä tavalla fiksuja, että jos he voivat valita vihreän, oranssin ja punaisen väliltä, valitsevat vihreän. Siihenhän tämä liikennevalokarttakin perustuu eli ihmiset valitsisivat vihreän matkakohteen punaisen sijasta. Tai edes sen oranssin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan järkyttynyt, että edelleen mm. järjestetään suuria tapahtumia ohan kuin ei oliskaan. Kauheaa!
Ka harrastetuenauksia ja ylipäätään pelejä. Harjoitukset omalla paikkakunnalla ymmärräk, mutta pnko ne lqsten pokaalit niin tärkeitä? Eikö nyt vaan voisi treenailla keskenään?
Samalla lapsillekin kirkastuisi, että koronaan pitää suhtautua vakavasti.
😆
Luin että harraste-eutanasia ja mietin että onpa suorapuheinen kommentti.
Ehkä joku freudilainen lipsahdus, siis minulta.
Vierailija kirjoitti:
Worldometersin listasta kysymys. Ruotsi meni Kiinan ohi vähän aikaa sitten, mutta nyt Kiina onkin taas monta pykälää ylempänä, vaikka siellä näyttää tulevan vähemmän päivittäisiä tartuntoja. Mitä mulla on jäänyt huomaamatta? Onko Kiinassa tullut joku päivä todella paljon uusia tapauksia?
Huomasin saman, Wm ilmoitti Ruotsilla olevan yli 85 000 tartuntaa ja yhtäkkiä niitä olikin 83 000 ja rapiat.
Thl sanoo, että Suomessa ei ole epidemiaa? Maaliskuussa yli 50 päiväluvuilla tuli jo lockdown.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Tilannekatsaus koronaviruksesta
Päivitetty ti 1.9. klo 14.40.
Valtakunnallisesti uusien tartuntojen määrä on edelleen kohtalaisen pieni. Uusien tapausten määrä ja ilmaantuvuus ovat nousseet heinäkuun alun mataliin lukemiin verrattuna, mutta pysyneet tasaisina viimeisen kolmen viikon aikana. THL jatkaa tiiviisti epidemiatilanteen seurantaa.
Tilannekatsaussivua päivitetään arkisin ja koronakartta päivittyy päivittäin. Sairaanhoitopiirit raportoivat tautiin liittyvät kuolemat sekä sairaala- ja tehohoidossa olevien potilaiden määrän kolmesti viikossa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Suomen tilanne lyhyesti
Ilmoitettuja tapauksia yhteensä: 8 142 (+ 56*)
Testattuja näytteitä yhteensä: noin 668 400 (+ 28 900*)
* Rekisteriin ilmoitettu kokonaistapausmäärän muutos edelliseltä päivältä on 56tapausta. Tapauksista 55 on uusia, edeltävän kahden viikon aikana todettuja tapauksia.
* Myös testattujen näytteiden lukumäärä kuvaa kokonaistestausmäärän muutostaedelliseltä päivältä. Näytemäärät voivat tarkentua takautuvasti. Katso myös alla Tietojen raportoinnista.
Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu 336 (+ 1**)
Sairaalahoidossa olevien määrä Suomessa on 10 (- 1**)
Tehohoidossa olevien määrä Suomessa on 1 (+ 0**)