Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
152141/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt saatiin brittimuunnos Suomeenkin!

Kouvolan Sanomat: Britannian uutta koronavirustyyppiä Suomen Kymenlaaksossa

Kouvolan Sanomien mukaan virustyypin kantaja tuli Länsi-Euroopasta.

Britannian uusi koronaviruksen tyyppi on saapunut Suomeen. Kouvolan Sanomien mukaan ensimmäinen tapaus on varmistunut joulunpyhinä Kymenlaakson alueella. Lehden mukaan uuden virusvariantin kantaja on saapunut Suomeen Länsi-Euroopasta.

Toistaiseksi ei ole tietoa, kuinka paljon muotoa on liikkeellä Suomessa. Kymsoten alue selvittää Kouvolan Sanomien mukaan taudinkantajan lähiympäristöä.

Helsingin yliopiston virologian professori Olli Vapaalahti arvioi viikko sitten Iltalehden haastattelussa, että uutta virustyyppiä voi olla Suomessa, vaikka sitä ei ole tavattu.

Asiantuntijoiden mukaan uusi virustyyppi tarttuu aiempaa herkemmin. Toistaiseksi ei ole tietoa, onko se muuten vaarallisempi. Tutkijoiden mukaan saatavilla olevat rokottee toimivat myös uutta virustyyppiä vastaan.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/84e72a07-ac3e-454f-8ab9-08a2773a…

Kyllä täytyy ihailla tutkijoiden nopeutta ja ketteryyttä kun nyt jo tietävät, että rokotteet toimivat virusmuunnosta vastaan.

Tämähän on aivan huikeaa.

Rokotetutkimuskeskuksen Mika Rämet veti mielestäni vielä paremmin kun sanoi jo ennen näitä mutaatioita että rokotteet tulevat kyllä tehoamaan aina tähän virukseen, jos joskus tulisi mutaatioitakin.

Tennari vähän väpätti ja korvat punoittivat hänen niin sanoessa, mikä vaan lisäsi "uskottavuutta"...

Rauhoittukaa. Rämet oli oikeassa, koska RNA-rokotteet toimivat niin, että soluille annetaan rokotteessa pelkkä "ohjelappunen", jonka pohjalta keho valmistaa viruksen osan (piikkiproteiinin), ja keho tuottaa vasta-ainetta siihen ja oppii muistamaan sen. RNA-rokotetta valmistavat yritykset ovat kertoneet, että voivat ohjelmoida rokotteen kuudessa viikossa uudestaan, sen mukaan kuin virus muuttuu. Toki rokotuksen tuotanto on sitten aina asia erikseen.

Aivan 100 % varmuutta tutkijoilla ei vielä ole siitä, tehoaako nykyinen rokote myös muuntuneisiin muotoihin (Iso-Britannia ja Etelä-Afrikka), mutta varmistus asiaan saadaan viikon sisällä.

Ehkä näin, mutta mediassa aika paljon vähätellään sitä, mitä ihan aikuisten oikeasti tarkoittaa jos rokotteet joudutaan heittämään roskiin aina muutaman kuukauden välein mutaatioiden takia, ja käynnistämään alusta asti maailmanlaajuinen kuukausikaupalla kestävä tuotanto ja jakelu.

Vaikka siis teknisesti olisikin helppoa tehdä uusi rokote, niin sen jakelu ja piikitys ihmisten olkapäihin kestää puolisen vuotta, niin kuin nyt nähdään tämän ensimmäisen erän kanssa. Jos siis virus tekee kepposet vähän väliä, ei ole hirveästi iloa siitä että teknisesti ottaen rokotteen kehitys olisikin suht. helppoa... jakelu ja logistiikkaongelmat nimittäin tulevat vastaan.

Samoin kuin muuten loppuu ihmisten kärsivällisyys, mikä on ehkä kaikista suurin uhka tässä - kuka enää menee piikille, jos mutaatioita tulee sitä vauhtia että rokotteet on aina auttamatta perässä tästä kehityksestä eikä ottamasi piikki varjele sinua kuin sen aikaa, että taas virus mutatoituu. Tuskinpa hirveän moni olisi valmis tuollaiseen härdelliin, että käyt useamman kerran vuodessa ottamassa aina uuden piikin edellisen tehon hävittyä noihin mutaatioihin.

Vierailija
152142/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei rokotteet muuta tilannetta kesään mennessä parempaan suuntaan ja ulkomailta tuodaan virusta samalla tahdilla Suomeen, minusta tuntuu että monille tulee totaalinen väsyminen rajoituksiin. Kun itse on tapaamatta läheisiä ja käyttää maskia ja välttää kaikkia mahdollisia ihmiskontakteja, niin ihan oikeasti nämä uutiset ulkomailta reissaavista saa miettimään, miksi minä teen uhrauksia kun toiset vesittää ne ilman huolen häivää.

Minä olen luovuttanut jo. Olin joulun ihan rennosti vanhempieni luona Lapissa ja tapasin sukulaisia ja lapsuudenystäviä. Sisarukset tuli myös sinne. Todella mukava joulu, ihan parasta koko tässä vuodessa. Oli lunta ja vähän pakkasta, yhdessäoloa, hyviä ruokia. En todellakaan jäänyt yksin kaupunkikaksioon. Miksi olisin jäänyt, sadat tuhannet muutkin vietti perhejoulua välittämättä rajoituksista.

Etkä varmasti ole ainoa. Me suomalaiset noudatettiin kevään aikana erinomaisen hienosti kaikkia suosituksia, mutta kun syksyn tullen huomattiin, ettei enää olekaan niin väliä, noudatetaanko vai ei, monet luovuttivat jo silloin. Olisi kiva tietää, mitä ne hallituksen palkkaamat käyttäytymistieteilijät ovat saaneet aikaiseksi. Vai ovatko saaneet aikaiseksi yhtään mitään. Kun tavallinen kansalainenkin tajuaa, että jo  10 kk omaa elämäänsä kiltisti rajoittaneillakin alkaa tulla mitta täyteen. Ei voi loputtomiin olettaa, että "tottelevaisetkaan" jaksaisivat himmailla vain kotona ja olla tapaamatta läheisiään ja ystäviään samaan aikaan, kun osa suomalaisista elää ihan kuin mitään pandemiaa ei olisikaan. Kuulun näihin "tottelevaisiin" jaksan tätä enää muutaman päivän. Vuodenvaihteen jälkeen alan elää kuten ennenkin. Otan riskin, että saan tartunnan ja taudin vakavan muodon, mutta nyt on jo jonkun toisen vuoro kökkiä kotona. Mä olen oman osuuteni jo tehnyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
152143/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo matkailijat pitäisi kivittää. Että voi olla vähä-älysitä sakkia. Tajuaako nuo edes hävetä?

Ei ”mutku mä haluun”-ihmiset mitään häpeä.

Totta, ei hävetä pätkääkään, eikä kiinnosta teidän kohtalokaan. Kitiskää rauhassa.

Sanoo ihminen, joka itse on todennäköisin koronaan sairastuja 🤦 Toivottavasti säästyt ikävimmiltä oireilta.

Vierailija
152144/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksyin tänne vahingossa lukemaan kommentit, mutta täytyy kyllä todeta että on täällä viisampaa ja harkitsevampaa väkeä kun facebook kommentti osioissa.

Piritta 42v: ”Minä aion ottaa rokotteen ensimmäisenä!”

Katsos kun Piritta rokotetta ei tulla antamaan sinulle edes ensimmäisten joukossa joten maltahan hetki vielä.

Vahingossa hän eksyi 😂

Vierailija
152145/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston zoonoosivirologian professori Olli Vapalahden mukaan yksi spekulaatio on, että muunnos kehittyi viruksen kytiessä potilaassa, jonka elimistön puolustuskykyä joudutaan hiljentämään immunosuppressiivisillä lääkkeillä.

Vierailija
152146/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nää uhriutujat.

Vierailija
152147/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ks. mitä tekee Ruotsi. Ja mitä tekee Suomi? Suomi valmistelee muutoksia tartuntatautilakiin, voimaan ehkä helmikuussa. Koronavastaava lääkäri Kaukoranta Vaasasta ihmetteli jo kuukausi sitten, kuka tätä lainmuutosta viivyttää ja miksi.

Hs.fi:

Ruotsin hallitus esittää uudenlaista pandemialakia, joka voisi sulkea kaupat ja julkisen liikenteen

Uuden lain nojalla Ruotsi voisi rajoittaa kokoontumista tietyissä julkisissa tiloissa ja sakottaa rajoitusten rikkomisesta.

RUOTSIN hallitus esitti maanantaina väliaikaista pandemialakia, joka mahdollistaisi yritysten, kauppakeskusten ja julkisen liikenteen rajoittamista, kertovat uutistoimistot Reuters ja AFP.

Uuden lain nojalla Ruotsi voisi rajoittaa kokoontumista tietyissä julkisissa tiloissa ja sakottaa rajoitusten rikkomisesta.

”Niille, jotka rikkovat määräyksiä, joilla rajoitetaan pääsyä julkisiin tiloihin, voidaan määrätä sakkomaksu”, Ruotsin sosiaali- ja terveysministeri Lena Hallengren sanoi tiedotustilaisuudessa AFP:n mukaan.

Hallitus toivoo, että laki astuisi voimaan 10. tammikuuta. Reutersin mukaan laki olisi voimassa syyskuuhun, ellei sitä uusita.

Vierailija
152148/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei rokotteet muuta tilannetta kesään mennessä parempaan suuntaan ja ulkomailta tuodaan virusta samalla tahdilla Suomeen, minusta tuntuu että monille tulee totaalinen väsyminen rajoituksiin. Kun itse on tapaamatta läheisiä ja käyttää maskia ja välttää kaikkia mahdollisia ihmiskontakteja, niin ihan oikeasti nämä uutiset ulkomailta reissaavista saa miettimään, miksi minä teen uhrauksia kun toiset vesittää ne ilman huolen häivää.

Minä olen luovuttanut jo. Olin joulun ihan rennosti vanhempieni luona Lapissa ja tapasin sukulaisia ja lapsuudenystäviä. Sisarukset tuli myös sinne. Todella mukava joulu, ihan parasta koko tässä vuodessa. Oli lunta ja vähän pakkasta, yhdessäoloa, hyviä ruokia. En todellakaan jäänyt yksin kaupunkikaksioon. Miksi olisin jäänyt, sadat tuhannet muutkin vietti perhejoulua välittämättä rajoituksista.

Etkä varmasti ole ainoa. Me suomalaiset noudatettiin kevään aikana erinomaisen hienosti kaikkia suosituksia, mutta kun syksyn tullen huomattiin, ettei enää olekaan niin väliä, noudatetaanko vai ei, monet luovuttivat jo silloin. Olisi kiva tietää, mitä ne hallituksen palkkaamat käyttäytymistieteilijät ovat saaneet aikaiseksi. Vai ovatko saaneet aikaiseksi yhtään mitään. Kun tavallinen kansalainenkin tajuaa, että jo  10 kk omaa elämäänsä kiltisti rajoittaneillakin alkaa tulla mitta täyteen. Ei voi loputtomiin olettaa, että "tottelevaisetkaan" jaksaisivat himmailla vain kotona ja olla tapaamatta läheisiään ja ystäviään samaan aikaan, kun osa suomalaisista elää ihan kuin mitään pandemiaa ei olisikaan. Kuulun näihin "tottelevaisiin" jaksan tätä enää muutaman päivän. Vuodenvaihteen jälkeen alan elää kuten ennenkin. Otan riskin, että saan tartunnan ja taudin vakavan muodon, mutta nyt on jo jonkun toisen vuoro kökkiä kotona. Mä olen oman osuuteni jo tehnyt. 

En yhtään yllättyisi jos hallituksen palkkaamat käyttäytymistieteilijät olisivat niitä jotka räkyttävät täälläkin tiffanysta ja salaliitoista ja heittelevät hörhöleimoja suuntaan ja toiseen.

Vierailija
152149/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä rokotevastaisia salaliittolaisia voisi vain ottaa kiinni ja laittaa mielisairaaloihin pakkohoitoon pidemmäksi ajaksi, niin normaalit vastuulliset kansalaiset voivat sitten jälleen suhtautua asioihin rauhallisemmin ja vältetään turhat salaliittojuttujen levittämiset.

Mitä salaliittojuttuja täällä on levitetty? 🤔

Pahin salaliittohörhöys taitaa olla se että epäilee, että rokotteella voi olla jotain haittavaikutuksia joita ei vielä tiedetä.

Kyllähän sellaisesta pitäisi nyt vähintään pakkohoitoon mielisairaalaan pistää, mieluiten suljetulle osastolle. Ei sellaisia hulluja vapaana voi pitää.

Palataan asiaan kun pidemmältä ajalta saadaan vedenpitävää näyttöä rokotteen mahdollisista haitoista. Tähän menneessä ei voida vielä todeta 100% turvalliseksi.

Mitään rokotetta (eikä oikein mitään muutakaan asiaa) voida koskaan todeta 100% turvalliseksi, ei edes päänsärkytablettia. Siinähän teillä rokotevastaisilla salaliittoteoreetikoilla onkin odottelemista jos sellaista lausuntoa odotatte.

Särkylääkkeet harvemmin vaikuttavat esim tiettyjen virusten piikkiproteiiniin ja sitä kautta mahdollisesti mutatoivat virusta tarttuvammaksi ja/tai entistä vaarallisemmaksi.

Kuten THL lääkäri totesi "nykytiedon valossa" tiedämme. Ei vain viitsinyt lisätä, että nykytieto muuttuu lähes päivittäin, varsinkin alueilla, josta tietoa kerätty vasta vähemmän aikaa, kuten esimerkiksi DNA, RNA jne. Silti nykytieto muuttuu myös jo pitkään tutkituilla alueilla, kuten diabetes, verisuonitaudit, sisäelintaudit, allergiat jne.

Marie Curie myös teki testejä oman aikansa "nykytietojen valossa" ja kuoli lopulta ennenaikaisesti säteilysairauteen. Useita muitakin esimerkkejä löytyy. Ovat toki yksittäistapauksia, kuten myös Talidomidi, jonka piti olla turvallinen, mutta ei sitten ollutkaan.

Tottakai testaaminen kannattaa aloittaa poliitikkojen päätöksellä ja kohdistaa miljooniin ihmisiin ympäri maailman. Mikä nyt voisi mennä vi-vikaan, vi-vi-vikaan, vikaan ...?

Hanna Nohynek sanoi myös HS:ssa (linkkasin tänne palstalle n. 2 vkoa sitten), että tämänhetkisen tiedon valossa rokotteen mRNA ei integroidu osaksi ihmisen DNA:ta. Hypoteesi siis on, että se menee sisään soluihin ja ihmisen omat solut alkavat valmistaa tuota viruksen piikkiproteiinia, johon immuunisolut sitten reagoivat.

Eli mulle jäi kyllä hyvin mieleen tuo Nohynekin epävarmuus "tämänhetkisen tiedon valossa"... mitä sitten tapahtuu (niitä pelättyjä autoimmuunireaktioitako?), jos tuo RNA-pätkä reagoikin ikävästi/ennakoimattomasti ihmisen oman perimäaineksen kanssa, joko tuman DNA:ssa tai solujen RNA:n kanssa... sitä ei tiedä kukaan. Tällainen uusi rokoteteknologia nyt vain haluttiin ottaa käyttöön nopeasti, ja kaikki epäilyt yritetään kuitata sillä, että RNA on niin pieni pätkä, ettei se voi saada aikaan mitään haittavaikutuksia (ihan niin kuin jonkun molekyylirakenteen pituus olisi joku tae sille, ettei mitään voi mennä vikaan)...

Tosiaan kuten hyvin sanoit, "Mikä nyt voisi mennä vi-vikaan, vi-vi-vikaan, vikaan"...

Vierailija
152150/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eräällä tutulla on korona, sai positiivisen tuloksen ja oireilee. On käynyt omien sanojensa mukaan lähinnä kaupassa, mutta silti saanut tartunnan. Kuulemma on lievänkin raskas tauti. Sanoi, ettei tämä ole mitään pelleilyä. Toivottavasti hänelle ei jää jälkioireita... :( Eräs toinen tuttuni taas joutui teho-osastolle, mutta selvisi hengissä.

itsekin oon saattanut jo sairastaa, meni kyllä nopeesti jos oli koronaa. 

Vierailija
152151/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
152152/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007707534.html

Hus kumoaa toiveet epidemian kääntymisestä: Positiivisten näytteiden osuus ei ole kääntynyt laskuun

Husin alueella koronatestien määrä on joulusta huolimatta pysynyt viikoittain suhteellisen suurena.

Vierailija
152153/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eräällä tutulla on korona, sai positiivisen tuloksen ja oireilee. On käynyt omien sanojensa mukaan lähinnä kaupassa, mutta silti saanut tartunnan. Kuulemma on lievänkin raskas tauti. Sanoi, ettei tämä ole mitään pelleilyä. Toivottavasti hänelle ei jää jälkioireita... :( Eräs toinen tuttuni taas joutui teho-osastolle, mutta selvisi hengissä.

En ole taatusti tuttusi (en siis ole vielä kertonut tartunnastani kenellekään "ulkopuoliselle") ja ihan tuosta lähikaupasta minäkin tämän sain. Mulla ei siis ole muuta vaihtoehtoa tartunnalle ellei se ole sitten tullut ulkona kävellessä (yksin) eli kyllä tämä todella herkästi tarttuu kun kohdalle vaan osuu :(

Ja allekirjoitan kyllä täysin tuon, että näin lievänäkin on todella kenkku tauti kun oireet on niin outoja ja olo todella kummallinen ja vähän pelottavakin. Ei siis ole ainakaan mulla alkuunkaan samanlainen kuin influenssa tai edes tavisflunssa koska puuttuu niin kuume, nuha kuin yskäkin. Kurkku tuntuu oudolta, mutta sekään ei ole kipeä tai "kutiseva" vaan enemmänkin kuin närästäisi tai kuplisi. Tosi hankala selittää mutta voisin kuvitella että saman fiiliksen saisi jotain happoa juomalla.. Sama tunne on myös keuhkoissa.

Lisäksi kroppaa särkee oikeastaan kaikkialta ja tuo särky vaihtelee jomotuksesta vihlomiseen ja "kiertää" pitkin kroppaa eli kaikkialle ei satu samaan aikaan. Lisäksi väsymys on aivan käsittämätön ja tuntuu kuin joku olisi vetänyt jonkun vanteen kainaloista rintakehän ympäri ja aina välillä kävisi kiristämässä sitä entisestään.

Koronatestiin menin tämän säryn (aluksi särki päätä ihan kamalasti) ja väsymyksen takia vaikka pidin tartuntaa todella epätodennäköisenä kun en missään ole voinut altistuakaan. No, näemmä se ei sitten paljoa vaadikaan. 

Pysykää terveinä.

Vierailija
152154/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä lailla:

STM: Kolmella todettu Britannian koronamuunnosta Suomessa

IS

14:45

Uusien virusmuunnosten aiheuttamaa koronavirustautia on todettu kolmella Suomeen palanneella matkustajalla, kertoo STM.

Tartunnan saaneet henkilöt ovat hyväkuntoisia ja heidät on hoidettu eristyksessä.

Samaan aikaan rokotusten alkamisen kanssa sekä meille, että britanniaan. Mielenkiintoinen sattuma.

Se kanta on kiertänyt jo syyskuusta alkaen Briteissä.

Täysin mielenkiinnoton sattuma tämä on. Kas kun et rupea ehdottelemaan yhteyttä Saturnuksen ja Jupiterin konjunktion kanssa.

Niimpä, syksystä asti JO kiertänyt siellä MUTTA nyt vasta alkaa levitä muualle. Joopa joo. Uskoo taas ken tahtoo. V*tuttaa jo koko korona.

Vierailija
152155/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007707534.html

Hus kumoaa toiveet epidemian kääntymisestä: Positiivisten näytteiden osuus ei ole kääntynyt laskuun

Husin alueella koronatestien määrä on joulusta huolimatta pysynyt viikoittain suhteellisen suurena.

Kaiketi positiivisten koronatestien määrä on pysynyt suhteellisen suurena, kun justhan HUSin Lehtonen kertoi että testimäärä on ollut joulun aikana vain noin 2000 päivässä kun normisti määrä on 9 000..

Vierailija
152156/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokatin korona. Levittäjät.

https://yle.fi/uutiset/3-11715827

Vierailija
152157/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luovutin jo syksyllä. Ei jaksa tätä pelleilyä enää. Ei tässä touhussa oo päätä eikä häntää. Ei oo korona ainakaan vielä tarttunu, vaikka oon normaalisti eläny ja liikkunu, olen töissä satojen ihmisten kanssa tekemisissä jne. En tiiä mistä muut sitä koronaa oikein repii..

Vierailija
152158/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailevien ihmisten ei tarvitse työnantajalle toimittaa negatulosta. Kaikki eivät mene testiin, mutta åysyos edes kotona!

Vierailija
152159/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näitä muunnoksia jo on Suomessa?

Muista Euroopan maista kun on uutisoitu useimmista se yksi.

Varsinais-Suomessa todettu virusmuunnos

https://www.verkkouutiset.fi/varsinais-suomessa-todettu-virusmuunnos/

Meillä onkin jo kaikki, koska me ollaan ihan parhaita tämän koronan kanssa.

Vierailija
152160/176779 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot britanniaan saatiin tällä kertaa suht nopsaan poikki mutta kas, virusmutaatiot oli silti nopeampia.

Nämä matkustajat joilla mutaatiot on todettu ovat saapuneet Suomeen 18-19. joulukuuta ja lennot keskeytettiin 21.12.

Tämäkin todistaa vain sen, että rajalla pitää olla kahden viikon pakkokaranteeni ihan kaikille maahan saapujille.

Ketju on lukittu.