Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postasin nettiin vuosi pari sitten vimeon videota jossa suojapukuiset viranomaiset sulkivat halleihin sairastuneita, sanoin ettei ole mikään ihan normipätkä, koska kyseessä oli lentokentän viranomaiset. Mulle naurettiin kun olin huolissani mitä tekeillä. Ei tuollaista videota olla turhaankaan tehty. Se oli sisäpiiriä varten varmaan.
Kun näin tuon videon aloin varustaa kotiani tuon varalle ja pikkuhiljaa. Nyt on valmista ollut jo pitkään.
Vähensin tavaraa, helpotin siivoamista.
Ostin kunnon imurin ja puhdistusvälineet. Kunnon litkut, joita en käytä kuin vasta virusaikana.
Varustin ensiavun
Ruokaa kappiin
Estin mainosten tulon
Ostin suojakamppeet
jne.
Kun tämä tuli en yhtään yllättynyt, tiesin jo odotella, odottelin Jouluksi jo ja ihmettelin missä viipyy?
Ja kohta on valkotakkiset ovella. Ota nyt ne lääkkeesi jo!
Ehkäpä sun pitää ottaa nyt lääkkeitä, sillä tämä on kaikki totta. Pidähän turpasi vaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Hesarissa ajantasaista tietoa Wuhanista. Paikalla on New Your Times, jota Hesari tässä käyttää lähteenä:
"Tarve sairaaloille on suuri, sillä Wuhanin sairaanhoito vaikuttaa olevan pahasti ruuhkautunut.
Paikalla oleva The New York Times kertoi sunnuntaina, kuinka korkeassakin kuumeessa olevia ihmisiä on käännytetty sairaaloista kotiin.
Lääkkeistä ja virustesteistä on pulaa, ja ambulansseihin on satojen ihmisten jono. Julkinen liikenne on pysäytetty, joten sairaat ihmiset joutuvat kävelemään välillä tuntienkin matkoja saadakseen apua. Lehden julkaisemassa kuvassa yksi kiinalaismies on kuollut keskelle jalkakäytävää."
Minua häiritsee eniten se, että hautajaisia ei saa järjestää ja ruumiit pitää polttaa välittömästi (Kiinassa).
Nämä ovat niin rajuja ohjeita että väkisinkin miettii miten tämä tarttuu/leviää.
Tämä on erikoista. Kuten myös se, että Kiina ei luovuta virusta ulkomaille tutkittavaksi. On kuitenkin päästänyt ulkomaisen tutkijaryhmän tutkimaan virusta Kiinassa.
En tiedä mitä oikein varjelevat ja mitä yrittävät salata. Virusta on nyt joka tapauksessa päätynyt ulkomaille ja ainakin Australia on luovuttanut sitä tutkittavaksi.
Mitä ihmettä? Kiinahan on luovuttanut virusta tutkittavaksi ympäri maailman.
Vain genomin, ei virusta.
Kiina jakoi viruksen jotta pystytään tekemään PCR-testejä. Joten voisitko lopettaa valeuutisten levittämisen. Miten luulet kuinka Suomen tapauksen näytteen tutkiminen suoritettiin?
Pikatesti on kehitteillä.
Tämä "valeuutinen" on ihan hesarin sivulta poimittu:
"KIINA on julkistanut koronaviruksen genomin kansainvälisten tutkijoiden käyttöön mutta ei ole jakanut itse virusta ulkomaisten laboratorioiden kanssa.
Australiassa tutkijat onnistuivat kuitenkin kasvattamaan koronavirusta potilaalta saadusta näytteestä ja lupasivat jakaa sitä WHO:n kautta. Doherty-instituutin tutkijoiden mukaan viruksen avulla pystytään selvästi aiempaa paremmin diagnosoimaan potilaita ja siitä on apua myös rokotteen kehittämisessä."
Genomi ei ole sama kuin itse virus. Kiina ei antanut virusta, vain perimätiedot. Hidasti siis merkittävästi taudin tutkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postasin nettiin vuosi pari sitten vimeon videota jossa suojapukuiset viranomaiset sulkivat halleihin sairastuneita, sanoin ettei ole mikään ihan normipätkä, koska kyseessä oli lentokentän viranomaiset. Mulle naurettiin kun olin huolissani mitä tekeillä. Ei tuollaista videota olla turhaankaan tehty. Se oli sisäpiiriä varten varmaan.
Kun näin tuon videon aloin varustaa kotiani tuon varalle ja pikkuhiljaa. Nyt on valmista ollut jo pitkään.
Vähensin tavaraa, helpotin siivoamista.
Ostin kunnon imurin ja puhdistusvälineet. Kunnon litkut, joita en käytä kuin vasta virusaikana.
Varustin ensiavun
Ruokaa kappiin
Estin mainosten tulon
Ostin suojakamppeet
jne.
Kun tämä tuli en yhtään yllättynyt, tiesin jo odotella, odottelin Jouluksi jo ja ihmettelin missä viipyy?
tehkää ulko-ovelle tai sisään eteiseen tolulitku tms ja huuhdelkaa siinä kengänpohjat, paljon tulee ulkoa räkää ja kakkaa muuten.
Lehdistössä ollut aika hiljaista pari päivää. Iltalehden sivuillakin vaan ties monettako päivää etusivulla se kriittinen kolumni siitä kuinka r a sismi leviää nopeammin ja varmemmin kuin tämä tauti. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tilanteita varten harjoitellaan joka puolella maailmaa, myös Suomessa. Katso THL:n pomon kommentit tässä ketjussa sivulta 188.
THL on suunnitelmat, niitä ei julkaista koska hullut sekoavat lisää. Siksi harjoitukset ovat salaisia.
Heh, johan niillä oli salaisista salaisin PUHELINKONFERENSSI. Ei skype, ei voip, ei mikään kunnon platformi vaan PUHELINneukka. Siinä pystyy kivasti silmät lupsaen torkkumaan kun kukaan ei videon kautta näe.
Luuletko että Skype on sama palvelu Kiinassa kuin Suomessa. Puhelinneuvottelut ovat arkipäivää Suomessakin ja Skype ei ole korvannut perinteisiä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän, että se on vaan ajan kysymys koska eka suomalainen sairastunut hakeutuu lääkäriin siksi että sen vointi romahtaa koronan takia. Tässä on mennyt niin kauan jo aikaa, ennen kuin tästä julkisesti edes tiedettiin, että kyllähän se virus jo väkisinkin on tartuttanut itseään väestön keskuudessa.
Väitän myös, että Suomen sairaanhoidon resurssit eivät riitä sairaalahoitamaan läheskään kaikkia niitä, jotka tulevat sen tarpeessa olemaan.
Mä olen samaa mieltä , paitsi että sairaanhoidon riittävyys on alueellista.
Monissa pienemmissä kunnissa sairaaloita on ajettu alas joten käytöstä poistettua infrastruktuuria makaa käyttövalmiina ympäri maata. Nämä on otettavissa lähtöön poikkeustilanteissa varmaankin suht nopealla aikataululla. Kasvukeskusten hoito voi ruuhkautua.
Tiloja on, mutta mistä henkilöstö?
Hyvä kysymys. Eläkkeellä on 60-70vuotiaita työkykyisiä jonkun verran mutta osa voi iän puolesta kuulua jo riskiryhmään. Tosin pitkän uran potilastyössä tehneillä ammattilaisilla voi olla korkea vastustuskyky.
Nykyään eläkkeelle jäädään niin hyväkuntoisena, että vuokrafirmat jatkaa esimerkiksi etenkin lääkäreiden kosiskelua keikkatöihin vielä eläköitymisen jälkeen. Siellä voisi olla vähän resurssia mutta ei huimasti. Perhevapaalla olijat, loppuvaiheen opiskelijat, osa-aikaiset lähihoitajat. Mutta ei varmaan riittämiin löydy kun nykyiselläänkin pula henkilöstöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Hesarissa ajantasaista tietoa Wuhanista. Paikalla on New Your Times, jota Hesari tässä käyttää lähteenä:
"Tarve sairaaloille on suuri, sillä Wuhanin sairaanhoito vaikuttaa olevan pahasti ruuhkautunut.
Paikalla oleva The New York Times kertoi sunnuntaina, kuinka korkeassakin kuumeessa olevia ihmisiä on käännytetty sairaaloista kotiin.
Lääkkeistä ja virustesteistä on pulaa, ja ambulansseihin on satojen ihmisten jono. Julkinen liikenne on pysäytetty, joten sairaat ihmiset joutuvat kävelemään välillä tuntienkin matkoja saadakseen apua. Lehden julkaisemassa kuvassa yksi kiinalaismies on kuollut keskelle jalkakäytävää."
Minua häiritsee eniten se, että hautajaisia ei saa järjestää ja ruumiit pitää polttaa välittömästi (Kiinassa).
Nämä ovat niin rajuja ohjeita että väkisinkin miettii miten tämä tarttuu/leviää.
Tämä on erikoista. Kuten myös se, että Kiina ei luovuta virusta ulkomaille tutkittavaksi. On kuitenkin päästänyt ulkomaisen tutkijaryhmän tutkimaan virusta Kiinassa.
En tiedä mitä oikein varjelevat ja mitä yrittävät salata. Virusta on nyt joka tapauksessa päätynyt ulkomaille ja ainakin Australia on luovuttanut sitä tutkittavaksi.
Mitä ihmettä? Kiinahan on luovuttanut virusta tutkittavaksi ympäri maailman.
Vain genomin, ei virusta.
Kiina jakoi viruksen jotta pystytään tekemään PCR-testejä. Joten voisitko lopettaa valeuutisten levittämisen. Miten luulet kuinka Suomen tapauksen näytteen tutkiminen suoritettiin?
Pikatesti on kehitteillä.Tämä "valeuutinen" on ihan hesarin sivulta poimittu:
"KIINA on julkistanut koronaviruksen genomin kansainvälisten tutkijoiden käyttöön mutta ei ole jakanut itse virusta ulkomaisten laboratorioiden kanssa.Australiassa tutkijat onnistuivat kuitenkin kasvattamaan koronavirusta potilaalta saadusta näytteestä ja lupasivat jakaa sitä WHO:n kautta. Doherty-instituutin tutkijoiden mukaan viruksen avulla pystytään selvästi aiempaa paremmin diagnosoimaan potilaita ja siitä on apua myös rokotteen kehittämisessä."
Genomi ei ole sama kuin itse virus. Kiina ei antanut virusta, vain perimätiedot. Hidasti siis merkittävästi taudin tutkimista.
Virusnäytettä ei ole lähetetty kaikkialle maailmaan. Sen sai ensimmäisten joukossa maat joissa on tarvittava osaaminen.
Otin käyttöön vaan yhdet kengät jotka helpointa puhdistaa, ei tarvi miettiä missä kaikkialla voi olla pazkaa.
Vietnamissa vahvistettu kahdeksan tartuntatapausta, uutisoi CNN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän, että se on vaan ajan kysymys koska eka suomalainen sairastunut hakeutuu lääkäriin siksi että sen vointi romahtaa koronan takia. Tässä on mennyt niin kauan jo aikaa, ennen kuin tästä julkisesti edes tiedettiin, että kyllähän se virus jo väkisinkin on tartuttanut itseään väestön keskuudessa.
Väitän myös, että Suomen sairaanhoidon resurssit eivät riitä sairaalahoitamaan läheskään kaikkia niitä, jotka tulevat sen tarpeessa olemaan.
Mä olen samaa mieltä , paitsi että sairaanhoidon riittävyys on alueellista.
Monissa pienemmissä kunnissa sairaaloita on ajettu alas joten käytöstä poistettua infrastruktuuria makaa käyttövalmiina ympäri maata. Nämä on otettavissa lähtöön poikkeustilanteissa varmaankin suht nopealla aikataululla. Kasvukeskusten hoito voi ruuhkautua.
Siis käytöstä poistetut homesairaalat nyt käyttöön keuhkoviruksen hoitoa varten. Ei helvetissä.
En puhu tässä nyt mistään homesairaaloista vaan lakkautetuista sairaalayksiköistä, joissa toimii nykyään esimerkiksi supistettu terveyskeskus.
Terveisiä vaan täältä kehäkolmosen ulkopuolelta, että täällä terveyden- ja sairauden hoidon toimipisteiden lakkautuksen syy ei tosiaan ole home vaan raha 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä valetta. Viruksen perimä on ollut saatavilla tutkijoille jo pitkään.
Tiedot viruksesta ovat kyllä saatavilla, mutta itse virusta eivät ole halunneet lähettää tutkittavaksi.
Virusta on kuitenkin saatu ulkomaisille tutkijoille sairastuneiden matkailijoiden ansiosta.
Aika jännää että täällä on ihmisiä joilla on tarve sanoa hulluiksi niitä jotka osasivat jo vuoden päivät varautua ja joilla on kaikki jo valmista.
Tavaran vähentäminen on hyvä keino suojata keuhkoja turhalta, eli kaikki keinokuituinen, pölisevä ja allergosoiva materiaali pois, kuten lastulevyhuonekalut, kynsilakat ja liimat, muovikuituiset esineet jne. Kaikki helpottavat keuhkoja ja ilmanpuhdistin hyvä.
Ei tämä rakettitiedettä ole, ja vuodessa ehti paljon suunnitella kodista turvallisempi. Suosittelisin ettette käytä pesuaineita kuin vasta kun pöpö iskee lähelle. Nekin ovat myrkkyjä. Liika puhtaus altistaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkot täyryy nyt olla kunnossa.
Joo ja maksan myös, koska se puhdistaa elimistöä bakteereista ja viruksista. Alkoholistin yksi yleisimmistä kuolinsyistä on keuhkokuume. Siihen koronassakin kuolee.
Ja te uskotte ihan tosissaan, että keuhkokuume on tämän viruksen "pahin" taso. Sanoisin, että on onnekasta, jos onnistuu kuoleen keuhkokuumevaiheessa.
Mikä se pahin taso on? Elimet pettää? Verenmyrkytys? Eipä tuosta paljon tietoa saa kun ihmiset panikoi liikaa. Keuhkokuume kuulostaa tosiaan aika kesyltä.
Kertoo taas kaiken keskustelijoiden kauhulla mässäilyn halusta.
"Keuhkokuume kuulostaa tosiaan aika kesyltä."
Dubaissa tartunnan saaneita kaikkia yhdistää yksi asia. Olivat olleet 24.1 Dubai outlet mall:issa. Kaikkia tuona päivänä paikalla olleita kehoitetaan tarkkailemaan tilaansa, ja oireiden ilmentyessä on hakaeuduttava hoitoon. (Asianews)
Suurten lukujen matematiikkaa
Jos 20% väestöstä Suomessa sairastuu Corona-virukseen se tarkoittaa 1 000 000 ihmistä.
WHO:n mukaan 25% tartunnan saaneista sairastuu vakavasti tai kriittisesti.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/…
WHO:n määritelmä vakavalle on jokin näistä oireista: hengitysvaikeudet, hengitystiheys yli 30 kertaa minuutissa, hypoksia tai vakavat keuhkomuutokset röntgenkuvissa.
Tämä siis tarkoittaa, että sairaalahoitoa tarvitisi tässä skenaariossa 250 000 ihmistä.
Kriittisesti sairaita näistä olisi 9% eli tehohoitoa tarvittaisiin 22 500 ihmiselle.
Sairaalahoitoa tarvitsevista 10 000 ihmistä (4%) kuolee nykytiedon perusteella.
Kysymykset
Missä kohtaa näissä täysin virallisesta lähteestä saaduista luvuista on jotain sellaista, joka ei saa THL:ää aloittamaan järeämpiä toimia nyt heti ennen kuin on liian myöhäistä?
Nämä luvut sisältävät oletuksen, että meillä on 250 000 sairaalapaikkaa ja 22 500 tehohoitopaikkaa ja että korkeasta tarttuvuudestaan huolimatta vain 20% suomalaisista sairastuisi.
nCOV 2019 vs sikainfluenssa
70 % väestöstä ehdittiin rokottaa sikainfluenssaa vastaan ja viruslääkettä oli varattu riittävästi. Arviolta 10 % väestöstä sairastui. R0 oli H1N1:llä 1.4-1.6.
R0 eli tarttuvuus NCOV 2019:lla on 2-3.
Nyt on Corona virusta pahempikin vitsaus leviämässä :(
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/256ed44d-c80d-446c-8054-c215eb108574
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tilanteita varten harjoitellaan joka puolella maailmaa, myös Suomessa. Katso THL:n pomon kommentit tässä ketjussa sivulta 188.
THL on suunnitelmat, niitä ei julkaista koska hullut sekoavat lisää. Siksi harjoitukset ovat salaisia.
Heh, johan niillä oli salaisista salaisin PUHELINKONFERENSSI. Ei skype, ei voip, ei mikään kunnon platformi vaan PUHELINneukka. Siinä pystyy kivasti silmät lupsaen torkkumaan kun kukaan ei videon kautta näe.
Luuletko että Skype on sama palvelu Kiinassa kuin Suomessa. Puhelinneuvottelut ovat arkipäivää Suomessakin ja Skype ei ole korvannut perinteisiä ratkaisuja.
Öö.. et tainnut lukea kunnolla, tämä oli THLn ja sairaanhoitopiirien ”salainen harjoitus”...
Vierailija kirjoitti:
Suurten lukujen matematiikkaa
Jos 20% väestöstä Suomessa sairastuu Corona-virukseen se tarkoittaa 1 000 000 ihmistä.
WHO:n mukaan 25% tartunnan saaneista sairastuu vakavasti tai kriittisesti.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/…
WHO:n määritelmä vakavalle on jokin näistä oireista: hengitysvaikeudet, hengitystiheys yli 30 kertaa minuutissa, hypoksia tai vakavat keuhkomuutokset röntgenkuvissa.
Tämä siis tarkoittaa, että sairaalahoitoa tarvitisi tässä skenaariossa 250 000 ihmistä.
Kriittisesti sairaita näistä olisi 9% eli tehohoitoa tarvittaisiin 22 500 ihmiselle.
Sairaalahoitoa tarvitsevista 10 000 ihmistä (4%) kuolee nykytiedon perusteella.
Kysymykset
Missä kohtaa näissä täysin virallisesta lähteestä saaduista luvuista on jotain sellaista, joka ei saa THL:ää aloittamaan järeämpiä toimia nyt heti ennen kuin on liian myöhäistä?
Nämä luvut sisältävät oletuksen, että meillä on 250 000 sairaalapaikkaa ja 22 500 tehohoitopaikkaa ja että korkeasta tarttuvuudestaan huolimatta vain 20% suomalaisista sairastuisi.
nCOV 2019 vs sikainfluenssa
70 % väestöstä ehdittiin rokottaa sikainfluenssaa vastaan ja viruslääkettä oli varattu riittävästi. Arviolta 10 % väestöstä sairastui. R0 oli H1N1:llä 1.4-1.6.
R0 eli tarttuvuus NCOV 2019:lla on 2-3.
Ja yksistään Kiinassa tuo 2 % tarkoittaa 60 miljoonaa . Eikös Gates puhunut vaan 30 miljoonasta toal arviossaan? Alakanttiin menee?
Vierailija kirjoitti:
Pikatesti on kehitteillä.
PCR-testiin ei kyllä itse virusta tarvita (muuta kuin se mitä testataan potilaalta), vaan pelkka genomi riittää.
Tuli mieleen sähköverkon alasajon ja uudelleen käynnistyksen testaus. Se harjoitus osoitti, että parannettavaa on.