Yhtä asiaa tämä lapseton ei ymmärrä lastenvaatteista. Vaikka on keksitty kaikenlaisia ihmeaineita goretexistä kevlariin ja nanoputkiin, niin
lapset pukeutuu edelleenkin kankeisiin muovikuravaatteisiin, periaatteessa siis ihan samoja kammotuksia kuin oli joskus yli 30 vuotta sitten, kun itse olin lapsi. Vietin tammikuussa jonkin verran aikaa kolmelapsisessa sukulaisperheessä ja vaikka muuten ovat moderneja ja on pelit ja vehkeet, niin ulos lähtiessa lapsille käsketään ne muoviset kurahaalarihousut ja rukkaset ylle. Lapsiraukat. Jos olisi omia lapsia, ostaisin kyllä moderneinta, mitä löytyy.
Kommentit (38)
Olet tehnyt siis havaintosi yhden perheen perusteella. Mikset kysynyt asiaa heiltä?
Päiväkodissa ei kelpaa muut. Meille on kaksi kertaa sanottu ”sopimattomista” vaatteista, kun lapsella ei ollut perinteisiä kurahousuja vaan nimenomaan uudenaikaiset vettä kestävät ulkohousut, jotka oli kaupan mukaan tarkoitettu korvaamaan kurahousut. Myöskään gore-tex kengät ei kelvanneet, vaan käskivät tuoda kumpparit.
T. Äiti
Apua, miten ne lapsiraukat kärsivät niistä vaatteista? Eikö niiden vanhemmat huomanneet heidän kärsimystään? Mutta sinä huomasit, olisit hyvä ihminen sanonut siitä.
Mun lapset eivät ole onneksi kärsineet kuravaatteista, toisinaan jopa tykkäsivät niistä :D
Nykyiset kuravaatteet on ihan eri laatua kuin ne tönköt muovit joita me on lapsina käytetty. Käy vaikka joskus kaupassa hiplaamassa niitä niin tunnet eron.
Ne on lapsia. Ne ei välitä. On yks hiton hailee mitä niille pukee, ei niitä kukaan katso. Kunhan on lapsella kuiva ja lämmin olla.
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten ne lapsiraukat kärsivät niistä vaatteista? Eikö niiden vanhemmat huomanneet heidän kärsimystään? Mutta sinä huomasit, olisit hyvä ihminen sanonut siitä.
Mun lapset eivät ole onneksi kärsineet kuravaatteista, toisinaan jopa tykkäsivät niistä :D
Minä en hankkinut koulun aloittaneelle enää kuriksia, kun ajattelin, että ei isot koululaiset enää halua käyttää. No, tyttö rupesi itse kyselemään, kun pienemmät sisarukset niitä pihalle lähtiessä puki, että miksi hänellä ei ole! Hankittiin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei kelpaa muut. Meille on kaksi kertaa sanottu ”sopimattomista” vaatteista, kun lapsella ei ollut perinteisiä kurahousuja vaan nimenomaan uudenaikaiset vettä kestävät ulkohousut, jotka oli kaupan mukaan tarkoitettu korvaamaan kurahousut. Myöskään gore-tex kengät ei kelvanneet, vaan käskivät tuoda kumpparit.
T. Äiti
Meillä myös näin. Ostin sitten kuravaatteet ja saappaat, kun lapseni olisi ollut ainoa, joka ei saa leikkiä vedessä. On kuitenkin ihan järjetöntä, että vielä eskarissakin pakotetaan ne kuravaatteet ulkovaatteiden päälle. Meillä helposti hikoileva lapsi on ihan tuskissaan ulkoilut, kun on liikaa vaatteita päällä. Ja saappaat jalassa on tosi huono pelata esim. jalkapalloa, jos ei sillä ulkoilulla vesileikit kiinnosta.
Onneksi menee syksyllä kouluun ja kuravaatteet jää historiaan.
Minä olen ihmetellyt samaa. Omalla lapsella ei ole tarhassa tai kotona kuravaatteita, sillä kaikki ulkovaatteet ovat nykyään todella hyvälaatuisia. Ne hengittävät, pitävät vettä ja tuulta. Ikinä ei ole ollut märät sisävaatteet.
Olen kokeillut kuriksia ja erityisesti kurahanskat näyttivät niin epämukavilta, että jätin kaappiin.
Onneksi kurahousufetissi-ap:lla ei ole lapsia. Jo pelkästään näistä jatkuvista kurahousualoituksista palstalla on tarpeeksi harmia. Puhumattakaan siitä, että sekoittaisi oikeita lapsia fetissiinsä.
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti
Ulkoiluvaatteissa ja gore-tex kengissä vain materiaali kestää ja hylkii vettä, mutta ei saumat, vaikka ne olisi kuinka yritetty teipata ja toistaiseksi kukaan ei ole keksinyt saumatonta vaatetta.
Ja jokainen pesu heikentää käsittely esim. ulkoiluvaatteissa ja lopulta jää norm.kangas.
Minusta vaatteiden veden kestävyys on vain mainoskikka, tosin vaatteiden tuoteselostuksessa ei puhuta vaatteen veden kestävyydestä, vaan kankaan/materiaalin veden kestävyydestä, joka on eri asia.
Tainnut ap itse pudota kehityksen kärryiltä. Nykyiset kuravaatteet nimenomaan ovat parasta teknistä laatua märällä kelillä. Itsekin olen vaihtanut joustaviin ja ohuisiin kuravaatteisiin, kun lapsen saatuani havaitsin materiaalitekniikan menneen goretexien ohi. Kurahousut on ihan parhaat ja mukavimmat pyöräillessä! Suosittelen pölyttämään ennakkoluuloja.
Meillä on lapsilla kyllä näitä uusia materiaaleja mutta kyllä nekin kuraantuu ikävästi ilman kurahousuja. Näkee niistä milloin on oltu ulkona ilman kurahousuja.
Ja jos lapsi kovasti hikoilee kuristen kanssa niin se on merkki siitä että hänellä on liikaa päällä siellä kuristen alla.
Minä taas en ymmärrä sitä, miksi asia pitäisi ajatella joko tai. Meidän lapsilla sekä moderneja että näitä perinteisiä kuravaatteita. Kummallekin on paikkansa. Nämä kosteudenpitävät on hyviä kun on vaan märkää. Kun taas haluaa vapaasti puuhastella kuraisella pihalle, laitetaan oikeat kurahousut jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti
Ulkoiluvaatteissa ja gore-tex kengissä vain materiaali kestää ja hylkii vettä, mutta ei saumat, vaikka ne olisi kuinka yritetty teipata ja toistaiseksi kukaan ei ole keksinyt saumatonta vaatetta.
Ja jokainen pesu heikentää käsittely esim. ulkoiluvaatteissa ja lopulta jää norm.kangas.
Minusta vaatteiden veden kestävyys on vain mainoskikka, tosin vaatteiden tuoteselostuksessa ei puhuta vaatteen veden kestävyydestä, vaan kankaan/materiaalin veden kestävyydestä, joka on eri asia.
Itselläni on kahdet waterproofiksi merkatut kengät. Molemmissa on ollut loskakelin jälkeen sukat märkänä! Kunnolla vettä taitaa pitää kuin kumpparit.
Lapseni päiväkodin piha on sellainen kuralammikko, että ulkoilun jälkeen koko lapsi on kurassa. Jos kurahousuja ei käytetä, joka päivä pitäisi viedä päiväkotiin yhdet housut aamu-ulkoilulle, toiset iltapäivälle ja vielä kolmannet kotimatkaa varten, koska lapsi on niin kurainen, että häntä ei voi nostaa autoon. Kurikset taas on helppo huuhtaista aamu-ulkoilun jälkeen, ja kuivuvat iltapäiväksi. Kun lapsi haetaan, kurikset riisutaan ja huuhtaistaan, ja puhdas lapsi autoon. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsilla kyllä näitä uusia materiaaleja mutta kyllä nekin kuraantuu ikävästi ilman kurahousuja. Näkee niistä milloin on oltu ulkona ilman kurahousuja.
Ja jos lapsi kovasti hikoilee kuristen kanssa niin se on merkki siitä että hänellä on liikaa päällä siellä kuristen alla.
Sille en oikein voi mitään, että eskarissa pakotetaan laittamaan ulkovaatteet kuravaatteiden alle. Ja ulkovaatteiden alle pakotetaan laittamaan huppari, vaikka lapsi pärjäisi hyvin pelkällä T-paidalla.
T. Tuo jonka lapsi hikoilee tuskissaan kuristen takia.
Meillä on lapsilla vedenpitävät ulkovaatteet pysyneet kuivina ulkoilujen ajan. Kengätkin kestäneet lätäkössä kahlailun. MUTTA, kun ne oikein ulkopinnastaan märät vaatteet laittaa kuivamaan niin ajan kanssa vesi yleensä aina jostain imeytyy vuoriin asti ja vaikka näin ei kävisi niin vaatteet kuivaa todella hitaasti verrattuna kuriksiin. Olen kuivauskaapissa kokeillut kuivata milloin sellainen saatavilla ja eivät oikein kuiva siinä ajassa kun päiväkodissa pitäisi ulkoilujen välissä kuivaa.
Mutta uudet kurikset, esim. Reiman notkeakankaiset on niin kivat päällä että meillä koululainenkin haluaa itse vetää kurikset päälle pikkuveljen kanssa lätäkköloskaleikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti
Meillä myös näin. Ostin sitten kuravaatteet ja saappaat, kun lapseni olisi ollut ainoa, joka ei saa leikkiä vedessä. On kuitenkin ihan järjetöntä, että vielä eskarissakin pakotetaan ne kuravaatteet ulkovaatteiden päälle. Meillä helposti hikoileva lapsi on ihan tuskissaan ulkoilut, kun on liikaa vaatteita päällä. Ja saappaat jalassa on tosi huono pelata esim. jalkapalloa, jos ei sillä ulkoilulla vesileikit kiinnosta.
Onneksi menee syksyllä kouluun ja kuravaatteet jää historiaan.
Meidän tyttö on sellaisessa ulkoilu/luontopainotteisessa esikoulussa ja jos nyt viimeisiä kuukausia miettiin, niin varmaan 90% päivistä on ollut kuravaatteet päällä. Tyypillisesti sellainen ohuehko haalari alla, henkselikurahousut sen päällä, villasukat ja kumisaappaat, villatumput ja kurarukkaset. Ja ihan hyvin liikkuu näissä varusteissa! Kotonakin käytetään, mutta ei nyt niin usein, vaan jos on selvästi kuraista.
Mitä muuta vaihtoehtoa ehdotat ap. tilalle.
Jos vaatteesta halutaan hengittävä, se pitäisi olla vähintäin puolet luonnonkuitua esim. puuvillaa, koska luonnonkuidut eivät kestä kosteutta ja vettä.
Ja onko siinäkään mitään järkeä, jotta puuvillasta saadaan kosteutta hylkivä, siihen laitetaan paksu kerros eri kemikaaleja, joiden haitoista ja terveyshaitoista ei kukaan välttämättä tiedä pitkällä aikajaksolla, mutta se ainakin tiedetään vaatteen pesujen yhteydessä niistä liukenee suuria määriä haitallisia kemikaaleja maaperää ja vesistöihin.
Mieluimmin kumikengät ja kuravaatteet, jotka on tarkoitettu kestämään vettä, kuin lapsi jatkuvasti käyttäisi vaatteita, jotka ovat eri kemikaaleilla kyllästettyjä, jotka pääsevät kosketuksen mukana mahdollisti lapsen elimistöön ja verenkiertoon.
Saattavat näyttää samoilta mutta ovat oikeasti ihan erilaista materiaalia kuin 30 vuotta sitten.
t. mamma, jonka lapset käyttää kuriksia