Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä alkuperäinen paljastusartikkeli luisteluvalmentajan tekemisistä

Vierailija
23.01.2020 |

https://yle.fi/urheilu/3-11164048

Ihan sairasta touhua :(

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Useampi luistelija kertoo, että valmentaja on kehottanut valmennettaviaan tappamaan itsensä.

Viisi vuotta valmentajan valmennuksessa luistellut Liisa kertoo joutuneensa tällaisen kehotuksen kohteeksi. Eräässä kilpailussa joukkueessa oli kaatunut muutama luistelija, mistä valmentaja syytti Liisaa. Liisa ei ollut itse kaatunut kilpailussa, mutta valmentajan mielestä kaatumiset olivat Liisan vika.

– Valmentaja huusi minulle kopissa kaikkien kuullen, että "tapa ittes". Tiedän, ettei tämä ole ensimmäinen tai viimeinen kerta, kun valmentaja on jollekin näin sanonut, Liisa sanoo.

Myös Oona kertoo kuulleensa valmentajalta vastaavan kehotuksen. Oona luisteli kyseisen valmentajan valmennuksessa kolme vuotta.

– Jos jollain on ollut vaikeaa ja jäällä on tullut paljon virheitä, olen kuullut useasti valmentajan sanovan, että "olisi ehkä helpompi, jos sä tappaisit ittes". Sen jälkeen hän on alkanut nauraa, Oona sanoo."

"

– Jäällä valmentaja kävi yksitellen läpi, kuka oli hyvä ihminen ja kuka oli paha ihminen. Minä olin saastunut ihminen, enkä saanut tehdä ohjelmaa joukkueen mukana. Menetin silloin kisapaikan, enkä saanut sitä enää koskaan takaisin, Laura kertoo.

Laura ei ollut omasta mielestään puhunut valmentajasta pahaa.

Tuulalla on psyykeharjoituksista samanlaisia kokemuksia kuin Lauralla.

– Kerran kävimme jokaisen joukkueen jäsenen yksitellen läpi. Jokaisesta piti kertoa, missä hän on huono tai hyvä ja mitä ongelmia hänellä on. Muistan sen, että ihmisestä sanottiin jotain ja valmentaja joko hyväksyi tai hylkäsi sen mielipiteen, Tuula sanoo.

Rajua kielenkäyttöä

Maaritin vaikeudet alkoivat kaudella 2015–16, kun hän siirtyi seuran juniorijoukkueesta seniorijoukkueeseen.

Maarit oli pärjännyt joukkueissaan siihen asti hyvin, mutta seniorijoukkueessa häntä alettiin yhtäkkiä haukkua.

– Kisoissa minulle sanottiin ennen jäälle menoa, että kaadun enkä selviä siellä. Minua haukuttiin hiireksi ja lussukaksi, Maarit kertoo.

Maaritin mukaan valmentaja kutsui häntä "hiireksi ja lussukaksi", mutta haukkumiseen osallistuivat myös joukkuekaverit.

Muodostelmaluistelu kuva 01

Tomi Hänninen

Erityisen kipeältä Maaritista tuntui eräs kilpailureissu vuonna 2016. Joukkueen harjoituksissa käytiin tunnin verran läpi kymmenen sekunnin pätkää kilpailuohjelmasta.

– Harjoitus pysäytettiin joka kerta siihen, että minä olin “v-tun paska”. Valmentaja huusi kaukalon laidalta kurkku suorana, että “silmät auki v-tun hiiri”, Maarit sanoo.

Joukkuekaveri Leena muistaa tilanteen.

– Valmentaja huusi Maaritille, että sinä näytät ihan kiinalaiselta, Leena sanoo.

Samana vuonna Maarit kaatui vapaaohjelmassa tärkeässä kilpailussa. Kaatumisen jälkeen Maarit oli henkisesti niin lukossa, ettei häntä edes itkettänyt.

– Valmentaja alkoi huutaa, että eikö minua kiinnosta ollenkaan. Hän syytti, että kaaduin tahallani, kun minua ei edes itkettänyt, Maarit kertoo.

Kaatumisen jälkeen valmentaja eristi Maaritin muusta joukkueesta lopun kisareissun ajaksi.

Yle Urheilun haastattelemien entisten luistelijoiden mukaan kyseisen valmentajan joukkueissa tällainen on tyypillistä. Valmentajan tapana on ollut valita joukkueista suosikit ja syntipukit, jotka joutuvat kuuntelemaan solvauksia muun joukkueen edessä."

Jne. Tossa parhaita paloja..

Vierailija
2/4 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo Mirjami Penttinen ei ole aito narsisti niin en tiedä kuka on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeesti ainesta peruskoulun liikunnan opettajaksi. Juuri tuollaiset on syyllisiä siihen miksi niin moni inhoaa liikuntaa. 

Vierailija
4/4 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liitto ei siivoa näitä mätäpaiseita toiminnastaan, en vie omaa lastani lähellekään luistelukoppia. Elinikäinen alaikäisten valmentamisen kielto tällaisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme