Olen erittäin katkera, koska ollessani viimeisiä päiviä 16-vuotias tapahtui jotain kamalaa
Sain ensimmäisen ja viimeisen tarkastusmaksun metrossa. En tietenkään muista sadan vuoden takaista tapahtumaa yksityiskohtaisesti, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä olen mennyt yhden tai max. 2 pysäkinväliä pummilla, koska sen tiedän että mitään pitkiä välimatkoja en koskaan mennyt maksamatta. Tiesin, että jossain vaiheessa jäisin kiinni joka tapauksessa.
No mistä olen katkera, no siitä että vanhempani eivät suoraan maksaneet tätä sakkoa vaan antoivat ulosoton lähettää maksumuistutuksen asiasta. En nyt muista mistä rahoista se lopulta maksettiin mutta OLIN ALAIKÄINEN. Vanhempien velvollisuus oli maksaa se! Ei johtunut mistään vanhempien rahaongelmasta vaan ihan pelkästä vttumaisuudesta, että siitäs sait.
En ymmärrä miksi heidän piti antaa asian mennä niin "pitkälle" eivätkä vain heti maksaneet sakkoa pois. OLIN ALAIKÄINEN.
Nuo tarkastusmaksuthan menevät suoraan ulosottoon, joten siinä ei ole kyse mistään pitkäaikaisesta maksujen laiminlyömisestä. Siellä se merkintä kuitenkin näkyy sata vuotta myöhemminkin ja varmaan näkyy ikuisesti. Vtuttaa, koska ikinä en ole ollut oikeasti ulosoton asiakas. Mitään haasteita en ole ikimaailmassa saanut.
Vain ja ainoastaan tuo yksi alaikäisenä tehty virhe. Luottotiedot eivät ole koskaan menneet, se oli vain yksi maksumuistutus ulosotosta.
Kommentit (33)
Minulle on ihan sama mitä muut väittävät, minulle ulosoton asiakas on henkilö, joka laiminlyö maksuja haasteeseen saakka. Nuo tarkastusmaksut ja muut vastaavat menevät oikopäätä ulosottooon, joten siinä ei ole kyseessä oma viitsimättömyys. Pummilla ei olisi pitänyt alunperinkään mennä, mutta hei, olin viimeisiä hetkiä 16. Ei siinä iässä aina tee kaikkea fiksusti.
Olitko muuten alaikäinen tuolloin?
Jotenkin kaikki tällaiset asiat saavat minut suutahtamaan vuosikausia myöhemmin vanhemmilleni. Ihan kuin he olisivat halunneet minulle pahaa. He olisivat voineet maksaa sakon ja säästää minut siltä yhdeltä turhalta merkinnältä. Sen sijaan päättivät vain pitkittää asiaa, ihan kuin ilkeyttään.
Vierailija kirjoitti:
Olitko muuten alaikäinen tuolloin?
Olin viimeisiä päiviä 16. Eli ALAIKÄINEN IPANA.
Eihän vanhempien kuulu mitään alaikäisen tarkastusmaksuja maksaa! Eikä sinun myöskään. Olet alaikäinen etkä saa tehdä mitään sopiksia ja taloudellisia sitoumuksia ilman vanhempiesi allekirjoituksia. Tarkastustoiminnan osalta et ole tällaisia tehnyt ja siksi mitään siihen liittyviä maksuja ei tule perusteettomina maksaa.
En jaksanut lukea mutta olen varma että vanhempasi tekivät sinulle palveluksen. Haluaisin kätellä heitä ja lausua vilpittömät kiitokseni suoraselkäisen kasvatustyön johdosta. Esimerkillisiä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vanhempien kuulu mitään alaikäisen tarkastusmaksuja maksaa! Eikä sinun myöskään. Olet alaikäinen etkä saa tehdä mitään sopiksia ja taloudellisia sitoumuksia ilman vanhempiesi allekirjoituksia. Tarkastustoiminnan osalta et ole tällaisia tehnyt ja siksi mitään siihen liittyviä maksuja ei tule perusteettomina maksaa.
Kyllä luetun ymmärtäminen on taas huipussaan. En ole ollut sataan vuoteen alaikäinen 😑 ja kyllä se oli vanhempien velvollisuus.
Anteeks mutta mikä tässä nyt on ongelma? Asia oli ja meni.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea mutta olen varma että vanhempasi tekivät sinulle palveluksen. Haluaisin kätellä heitä ja lausua vilpittömät kiitokseni suoraselkäisen kasvatustyön johdosta. Esimerkillisiä vanhempia.
Sisimmässäni tiedän, että eivät he olisi ikinä antaneet meidän joutua oikeasti pulaan, siis sellaiseen mistä aiheutuu oikeasti isot ongelmat. Mutta silti sen sakon olisi voinut maksaa heti ja läksyttää minua myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa se merkintä ulosoton lähettämästä maksumuistutuksesta. En ole ikinä saanut yhtäkään haastetta, mutta sitten tuollainen mitätön alaikäisenä tapahtunut juttu kummittelee vuodesta toiseen siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luetun ymmärtäminen on taas huipussaan. En ole ollut sataan vuoteen alaikäinen 😑 ja kyllä se oli vanhempien velvollisuus.
Kyllä on kirjoittamisen selkeys taas huipussaan!
Saako kysyä miksi tämä sata vuotta vanha asia nyt kaivertaa sinua näin paljon? Ymmärräthän, ettei sen vihoittelusta ole mitään hyötyä sinulle, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa se merkintä ulosoton lähettämästä maksumuistutuksesta. En ole ikinä saanut yhtäkään haastetta, mutta sitten tuollainen mitätön alaikäisenä tapahtunut juttu kummittelee vuodesta toiseen siellä.
Miksi se ahdistaa?
Ja jotkut toivovat äänioikeutta ja ajokorttia 16-vuotiaille :D Kaikki eivät näköjään miellä itseään kypsäksi mihinkään vastuunkantoon tuon ikäisenä. Ipanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ahdistaa?
Koska olen huolellinen raha-asioissa enkä ole koskaan saanut mitään haasteita tai mitään. Mutta sitten joku 16-vuotiaan tyhmä pummimatkustaminen johtaa tuollaiseen merkintään, ihan kuin olisin mokannut jotenkin pahastikin ja pilannut elämäni ja ties mitä kaikkea.
siitäpähän opit. porvoossa on viisaita vanhempia.
Missä tämä tapahtui? Sata vuotta sitten ei Suomessa ollut metroa eikä julkisen liikenteen tarkastusmaksuja.
Tämä oli molempien vanhempiesi vika? Ei vain äidin, joka antoi sun heppalehdet serkullesi, eikä antanut sun vaan lojua kotona, vaan pakotti kouluun?
Olen lueskellut ulosotto.fi. Sieltä sain alunperinkin tietooni tämän asian. En ymmärrä miksei se tieto maksumuistutuksesta voi ikinä häipyä sieltä. Jotenkin ahdistaa, vaikkei sillä ole vttuakaan väliä. En ymmärrä miksi vanhempani eivät vain hoitaneet asiaa pois alta! Olin ALAIKÄINEN IPANA.