Pysäköntiongelma - ruudun keskelle vai ruudun laitaan?
Jos pysäköit ruudun keskelle, molemmilta puolilta autoa pääsee todennäköisesti pujottelemaan yhtä hyvin ovista ulos/sisään sillä oletuksella, että myös viereisten parkkiruutujen autot on pysäköity keskelle.
Jos taas pysäköit ruudun laitaan, kuskin puoleisen oven avaamiseksi jää mahdollisimman paljon tilaa (oletuksena, että olet yksin liikenteessä) ja kulkusi helpottuu. Haittapuolena on, että viereisen ruudun autoon kulku vaikeutuu, koska autosi on aivan kiinni parkkiruudun reunassa.
Soppaa hämmentää lisäski se, että osa autoista pysäköi keula edellä ruutuun ja "pelkääjät" taas puolestaan perä edellä ruutuun lähtövalmiiksi. Ei taida lakikaan sanoa mitään muuta ruutuun sijoittumisesta kuin että viivojen väliin pitää osua?
Kommentit (11)
Keskelle tietysti, paitsi reunapaikoille sinne "tyhjään reunaan". Jossain parkkihalleissahan on sellaiset apuviivatkin eli varsinaisten viivojen sisäpuolella toiset viivat opastamassa keskelle parkkeeraamista
Yleensä yritän osua mahdollisimman keskelle. Laitaan parkkeeratessa on sekin vaara, että naapuriautot kolhivat omaa autoa ovia aukoessaan.
Mikä tässä on ongelma? Pitää laihduttaa jos ei mahdu autostaan nousemaan/sinne menemään. Toki järkevintä on se auto siihen keskelle sijoittaa. Jos viereinen auto on kovin reunassa omaa ruutuan, toki sen pyrin huomioimaan.
Yhdysvalloissa on tietyissä osavaltioissa laitonta peruuttaa parkkiruutuun. Tämä siksi, että autoissa ei ole pakko olla rekisterikilpeä kuin takana ja poliisin pitää pystyä ratsaamaan parkkipaikoilta rekkarit mahdollisimman helposti.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritän osua mahdollisimman keskelle. Laitaan parkkeeratessa on sekin vaara, että naapuriautot kolhivat omaa autoa ovia aukoessaan.
Ei sen tarvi kerralla osua, sitä voi korjailla että on hyvin ruudussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritän osua mahdollisimman keskelle. Laitaan parkkeeratessa on sekin vaara, että naapuriautot kolhivat omaa autoa ovia aukoessaan.
Ei sen tarvi kerralla osua, sitä voi korjailla että on hyvin ruudussa.
Kas kun en tuota tiennytkään, olipa hyvä kun kerroit. En ikinä olisi arvannutkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritän osua mahdollisimman keskelle. Laitaan parkkeeratessa on sekin vaara, että naapuriautot kolhivat omaa autoa ovia aukoessaan.
Ei sen tarvi kerralla osua, sitä voi korjailla että on hyvin ruudussa.
Kas kun en tuota tiennytkään, olipa hyvä kun kerroit. En ikinä olisi arvannutkaan...
Kyllä, sen vois kertoa monille muillekkin :D
Jos olen yksin liikenteessä, parkkeeraan niin et kuskin ovelle jää tilaa. Muutaman kerran on käynyt niin, etten pääse sisälle, kun on tultu niin lähelle. Sitten taas auto joka tulee pelkääjän puolelleni, voi valita peruuttaako vai ajaako nokka edellä ruutuun.
Jos muut autot ovat kuta kuinkin keskellä, ajan myös keskelle. Jos ovat vinksin vonksin jossain reunassa, niin ajan samalla periaatteella.
Yleensä kyllä ajan aina parkkiksen kauimpaan nurkkaan missä ei ole muita. Tämä siksi että tulee käveltyä eli saa hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa on tietyissä osavaltioissa laitonta peruuttaa parkkiruutuun. Tämä siksi, että autoissa ei ole pakko olla rekisterikilpeä kuin takana ja poliisin pitää pystyä ratsaamaan parkkipaikoilta rekkarit mahdollisimman helposti.
Jännä laki, kun amerikkalainen firma opasti aina peruuttamaan ruutuun turvallisuuden takia. Liikkeellelähtiessä pienempi riski kolaroida, kun näkyvyys parempi.
Ei ole väliä kunhan kaikki pysäköivät samalla tavalla. Silloin välit ovat aina yhtä isot. Mutta koska näin ei juuri tapahdu, suosittelen tähtäämään keskelle koska niin suurin osa tekee jolloin se on keskimäärin toimivin ratkaisu.