Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaine 130/83, onko kohonnut?

Vierailija
21.01.2020 |

Ostin kotiin mittarin ja mies on viikon ajan mitannut. Alapaine on joka kerran 83 ja yläpaine vaihtelee 127-132 välillä. Hän on vasta 30v. Eikö paineen pitäisi olla alhaisempi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä normaalihko. Ohjeistus hoitajaopintojeni aikaan oli seuraava:

20v ➡️ 80/120

40v ➡️ 90/140

60v ➡️ 100/160

Nyt on kyllä mitat ilmoitettu väärinpäin :D

Vierailija
22/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit on vielä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulla oli tänään 150/93. Mulla on oikeasti syytä huoleen, mutta töitä vaan painan hirveän stressin kanssa. Mutta olen kyllä menossa lääkäriin ja olen mittaillut jo pari vuotta. Toivottavasti saan lääkityksen. 

Vierailija
24/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap haluaa epätoivoisesti miehensä sairaaksi, auttakaa toki.

Vierailija
25/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitys voi nostaa hirveästi verenpainetta. Itellä oli joskus paineet ihan järkyttävän korkeat, myöhemmin oli sitten ihan normaalit, jopa matalahkot.

Minä tiedän ihmisiä joilla lääkärissä/hoitajalla ollut yläpaine jotain 180-200 ja alapaine lähemmäs 100 ja myöhemmin seurannassa kotona aivan normaalit lukemat.

Vierailija
26/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mulla oli tänään 150/93. Mulla on oikeasti syytä huoleen, mutta töitä vaan painan hirveän stressin kanssa. Mutta olen kyllä menossa lääkäriin ja olen mittaillut jo pari vuotta. Toivottavasti saan lääkityksen. 

Joo sulla on valitettavasti korkeat paineet :(

Nyt kannattaa todellakin hidastaa tahtia ja keskittyä omaan hyvinvointiin ja tosiaan käydä lääkärissä.

Vierailija
27/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pitkään väillä 135/110 - 140/120

Ihan reipas olen ja terveen näköinen, en ylipainoinen, syön normaalisti (en tykkää suolaisesta ruoasta tai mistään) jne. Aika pitkään sai noita lukemia lääkärille viedä ennenkuin lääkitys alkoi. 

Ei ole hyvä nytkään mutta parempi. Stressi nostaa mulla heti. 

Vierailija
28/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen verenpaineen mittausta kannattaa muistaa seuraavat asiat:

- ennen mittausta oltava rauhassa, istu tai makaa vaikka 10-15min

- mittauksen aikana ei saa puhua

- mittausta pitäisi yrittää olla jännittämättä, eli mahdollisimman rennolla mielellä, moni jännittää mittaamista täysin huomaamatta jolloin paineet on korkeat

Tuohon voisi lisätä, että ei kofeiinipitoisia juomia eikä alkoholia juuri ennen mittausta.

Vierailija
29/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pitkään väillä 135/110 - 140/120

Ihan reipas olen ja terveen näköinen, en ylipainoinen, syön normaalisti (en tykkää suolaisesta ruoasta tai mistään) jne. Aika pitkään sai noita lukemia lääkärille viedä ennenkuin lääkitys alkoi. 

Ei ole hyvä nytkään mutta parempi. Stressi nostaa mulla heti. 

Joo ja nää verenpaineasiat on kyllä vahvasti sukusidonnaisen olosia, eli jos suvussa on korkeaa verenpainetta paljon niin onhan se riski että itsellekin tulee hyvistä elämäntavoista huolimatta. Toki hyvät elämäntavat on aina todella tärkeät ja niiden merkitys korostuu erityisesti jos on sukurasite verenpainetaudille. Toisilla taas on älyttömän matalat paineet, yläpaine alle 100....

Vierailija
30/33 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen verenpaineen mittausta kannattaa muistaa seuraavat asiat:

- ennen mittausta oltava rauhassa, istu tai makaa vaikka 10-15min

- mittauksen aikana ei saa puhua

- mittausta pitäisi yrittää olla jännittämättä, eli mahdollisimman rennolla mielellä, moni jännittää mittaamista täysin huomaamatta jolloin paineet on korkeat

Tuohon voisi lisätä, että ei kofeiinipitoisia juomia eikä alkoholia juuri ennen mittausta.

Eikä tupakointia!

Vierailija
31/33 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vuosia 140/90 ja välillä korkeempikin. Aina vaan seurataan. Kolesteroli yli 8 ja sitäkin vaan seurataan. N38.

Vierailija
32/33 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hitosta sitä kukaan tietää, onko KOHONNUT. Riippuu siitä, mitkä ne arvot oli ennen. Jos oli aiemmin vaikka 145/90, niin on paremminkin laskenut.

Vierailija
33/33 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kolmikymppiselle vähän koholla. Ikään nähden siis. Viiskymppiselle olisi ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä