Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisilla paikkakunnilla määrätään rutiininomaisia huumeseuloja, toisilla ei?

Vierailija
21.01.2020 |

Olin ihan yllättynyt kun ystävälläni selvitellään nepsy-ongelmia ja sille tehtiin huumeseula ennen kuin hommat alkoi edetä. Kuulemma ihan yleinen käytäntö pk-seudulla, että ennen kuin pääsee nepsylle tai psyk.polille, tehdään huumeseula.

Itse olen ollut omassa kaupungissani psyk.polin asiakas vuosia eikä ole kertaakaan tehty huumeseulaa, ei edes suljetulla osastolla. Eikä silloin kun minulle tyrkytettiin huumereseptillä toimitettavaa lääkettä. Okei, tämä on pikkukaupunki mutta erikoissairaanhoito on osa isomman kaupungin yliopistollista sairaalaa, eli kuvittelisin että tuossa naapurikaupungissa on sama meininki. Tunnen paljon myös muitakin mielenterveys/nepsyongelmaisia ja huumeseuloja on tehty vain niille jotka on tyyliin psykoosissa -silloinhan täytyy selvittää tietysti onko huumepsykoosissa vai muuten vaan.

Eikös lakikin sano että huumeseuloihin pitää olla perusteltu syy? Miten niitä sitten voidaan tehdä jossain rutiininomaisesti?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei siis olisi mikään ongelma pissata purkkiin, ihmettelen vaan että käytännöt voi näin vaihdella?

-ap-

Vierailija
2/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nepsy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan älytöntä rahan haaskuutakin, testaillaan ilman mitään syytä keski-ikäisiä virkanaisia koska näillä on nepsy-ongelmia.

-ap-

Vierailija
4/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lopettaisit narkkaamisen niin ei olisi tätäkään ongelmaa?

Vierailija
5/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nepsy?

neuropsykiatrinen. Termillä viitataan yleensä autismiin, tarkkaavaisuushäiriöihin jne.

Vierailija
6/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lopettaisit narkkaamisen niin ei olisi tätäkään ongelmaa?

Mitä jos opettelisit lukemaan, niin olisit huomannut että minulle ei ole tehty huumetestejä eikä niihin osallistuminen olisi minulle mikään ongelma?

Vaan paikkakunnittain vaihtelevat käytännöt.

-ap-

Vierailija
7/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään ole tietenkään pakko suostua seuloihin, kun ei ole kyse rikosepäilystä esim. rattipäihtymyksen selvittelystä. Itselleni ei tulisi mieleenkään olla niin lammas että suostuisin mielestäni tarpeettomaan huumeseulaan, ihan periaatteestakaan, vaikken ole eläissäni mitään huumetta edes kokeillut.

Vierailija
8/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että se johtuu siitä, että pienemmillä paikkakunnalla eletään herkästi lintukodossa. En siis sano, että se on automaattisesti hyvä asia. Esim. olin käymässä tässä hammashygienistillä, jossa minulta kysyttiin taustatietoja. Hygienisti kysyi, tupakoinko, ja sitten hän ohitti seuraavan kysymyksen vain sanomalla, että ja huumeita et käytä. No, en sanonut, että kuule, itse asiassa käytän, mutta oikeasti kyllä on niin, että poltan kannabista muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
9/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä nepsy?

neuropsykiatrinen. Termillä viitataan yleensä autismiin, tarkkaavaisuushäiriöihin jne.

Kiitos.

Vierailija
10/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä virittelivät yläasteille seuloja. En suostunut.

Vierailija
11/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan älytöntä rahan haaskuutakin, testaillaan ilman mitään syytä keski-ikäisiä virkanaisia koska näillä on nepsy-ongelmia.

-ap-

Tiedätkö edes miksi nepsytutkimusten yhteydessä otetaan seula? Ja joo, Oulussa otetaan. En tiedä miksi vaihtelee, mutta hyvä ois ottaa kaikilta. Kalliit ne tutkimukset on muutenkin.

Vierailija
12/12 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Tiedätkö edes miksi nepsytutkimusten yhteydessä otetaan seula? Ja joo, Oulussa otetaan. En tiedä miksi vaihtelee, mutta hyvä ois ottaa kaikilta. Kalliit ne tutkimukset on muutenkin.

Oletan että ottavat siksi että suljetaan pois se mahdollisuus, että oireet johtuisikin huumeista. Mutta jos näin on, on hyvin erikoista että Käypä Hoidossa ei käsketä tehdä sitä rutiininomaisesti kaikilla paikkakunnilla vaan jossain otetaan, jossain ei.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän