Muuttunut tyttöystävä
Tarvitsen ongelmaani naisnäkökulmaa sekä yksinkertaisesti mielipidettänne, onko normaalia ja mitä minä voisin tehdä asian eteen? Tyttöystävä 27v, minä hiukan nuorempi, ei lapsia. Mun ensimmäinen suhde, tyttöystävällä ollut muutama seurustelusuhde aiemmin.
Eli nykyään tyttöystävä on hyvin usein kiukkuinen sekä 2-4krt kuukaudessa suuttuu pahemmin. Tilanne on muuttunut tällaiseksi muutama kuukausi sitten. Yhdessä ollaan oltu pari vuotta ja yhdessä asuttu vähän aikaa. Riidat saattavat kestää pitkäänkin sekä nainen saattaa tavallaan jatkaa niitä vaikka olisimme sopineet asian. Riidat käsittelevät sitä, mitä olen tehnyt väärin, mustasukkaisuutta sekä erinäisiä pikkuasioita. Pahempien riitojen aikana saattaa viskellä tavaroita, pitää mykkäkoulua, uhkailla erolla sekä syyttää että olen tehnyt asioita mitä ei todellakaan ole tapahtunut. Myös esimerkiksi valinta ylitöihin jäämisestä pariksi tunniksi voi tarkoittaa hänelle sitä etten rakasta häntä ja kotiin saapuessani siellä odottaa nainen joka pitää mykkäkoulua aamuun asti. Lisätietona voisi mainita että kyseisenä päivänä emme olleet sopineet mitään illasta eli mistään lupauksen rikkomisesta ei ollut kyse.
Ammatissani (lääkäri) kohtaan sekä miehiä että naisia ja tämä on naiselleni erityisen vaikea paikka. Kuultuaan siitä että yllättäen minulla on joskus naisasiakkaitakin veti johtopäätöksen että hän ei riitä kun tarvitsee töissäkin jutella naisille. Tämän vuoksi olen miettinyt työpaikan vaihtoa jottei tarvitsisi kotona kuunnella kiukuttelua aiheesta.
On hyvin raskasta kun pitkän työpäivän jälkeen tulee kotiin ja pitää tunnustella millainen olo toisella on ja miettiä kaikkea ennen kuin sanoo ettei toinen tulkitse sitä väärin. Lisäksi riitojen jälkeen on vaikeaa kun nainen on ihan rauhallinen ja tyytyväinen "kun asia on saatu keskusteltua" kun taas omassa päässäni käyn läpi sitä, miltä tuntuisi hypätä katolta ja olisiko se hyvä ratkaisu ongelmaan.
En ymmärrä naisen huolta siitä, etteikö hän riittäisi. Tutustuessamme ihmettelin miten näin älykäs, mukava, huomioonottava sekä upea nainen voi edes kiinnostua minusta.
Yritän myös huomioida naistani enemmän arjessa joka päivä. Esimerkiksi vähän aikaa sitten laitoin hänelle hyvän aamupalan mutta melko pian aamupalan jälkeen hän aloitti riidan siitä, olinko tehnyt jotain muutamaa päivää aiemmin josta häntä pitäisi lepytellä. Olin siis ollut parin opiskelukaverin kanssa saunomassa sekä otin muutaman oluen, jonka jälkeen kotiin. Yritin kertoa että en ole ja kysellä että mitä oikein tarkoitat mutta en saanut hänestä muuta irti kuin sen, että ongelmana oli ilmeisesti se että vietin kaverieni kanssa aikaa ja otin samalla alkoholia. Tuntuu ristiriitaiselta kun samaan aikaan itse saattaa ottaa paljonkin juomaa illanvietoissa enkä minä sitä hänelle kritisoi koska en halua haastaa turhaan riitaa. Toisekseen kaveripiiristäni on hävinnyt porukkaa sen jälkeen kun olen alkanut seurustelemaan, joten en ihan kaikkia haluaisi menettää.
Mitä siis pitäisi tehdä? Tuntuu vaikealta kun nainen osaa halutessaan olla erittäin mukava ja ihana mutta samaan aikaan itsestä tuntuu paskalta ja epäonnistuneelta useita kertoja kuukaudessa. Tavallaan sekin ahdistaa kun tietää sen että tämä suhde on ollut paras ihmissuhde koko elämäni aikana.
Kommentit (35)
Vaikuttaa melkoisen kypsymättömältä ja kohtuuttomalta tyttöystäväsi käytös.
Jos toimit lääkärinä, et tietenkään voi ruveta rajaamaan asiakaskuntaasi sukupuolen mukaan. Jos töissä täytyy olla myöhempään, sitten täytyy, vaikka tyttis kuinka itkisi. Eikä kyse ole silloin siitä, ettetkö hänestä välittäisi. Tietenkään. Varmaan hän ymmärtää järjen tasolla tämän asian itsekin.
Älä anna hänen rajoittaa käytöstäsi ja menojasi, koska tilanne tulee muuten vain pahenemaan ajan kanssa. Kohta et voi tehdä enää mitään ilman hänen lupaansa. Eikä sekään välttämättä estä raivokohtauksia ja erolla uhkailua.
Yritä keskustella hänen kanssaan järkevästi. Perustele kärsivällisesti, miksi sinun pitää käydä töissä, ja miksi haluat nähdä joskus myös omia ystäviäsi. Hänen kiukuttelussa eivät muuta tilannetta miksikään. Kertomasi perusteella olet suhteenne aikuinen. Toivottavasti myös tyttöystäväsi kasvaa jossain vaiheessa.
Noin pahaan mustasukkaisuuteen kyllä harvemmin auttaa mikään. Parempi vain lopettaa suhde.
No niin, aika laittaa tyttis kiertoon. Lääkärille riittää kyllä ottajia.
Tavaroiden viskely ei ole tervettä eikä hyvä asia. Työn suhteen voisit itse alkaa ilmoitella, milloin menee myöhään, niin toinen ei Silloin odottaisi minkään asian suhteen.
ette sovi toisillenne. saat runsaasti treffipyyntöjä, jos paljastat ammattisi. parisuhdeterapia saattaa auttaa.
Muuten hyvä mutta lääkäri- ja työpaikanvaihdoskohtiin kosahti.
2/5
Jos hän ei alunperin ollut tuollainen, epäilisin hänen olevan masentunut. Ei tuollaisessa suhteessa kannata olla. Yritä saada tyttöystävällesi hoitoa tai menkää vaikka yhdessä parisuhdeterapiaan. Jos tämä ei toimi tai tyttöystävä ei suostu, niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin ero. Pilaat vielä oman terveytesi tuossa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hormonaalinen ehkäisy?
Tässä on perää. Hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa joillain naisilla pahoja kiukkupuuskia ja mielialan heittelyitä.
Olisikohan pettynyt suhteenne tilanteeseen (kokee ettei johda mihinkään). Ehkä haaveilee lapsista tai avioliitosta ja on saattanut sivulauseessa asiasta jo vihjaistakin ja reagointi ei ollut hänen toivomansakaltaista. Mustasukkaisuus viittaisi siihen ettei koe että olet kyllin sitoutunut häneen.
Kaksisuuntainen? Ei tule tuosta paranemaan. Oman mielenterveytesi vuoksi kannattaa lähteä juoksemaan. Kaikki osaavat olla ajoittain oikein rakastettavia ja muuten mukavia, mutta jos joudut jatkuvasti olemaan varpaillasi miettien jokaista sanaa jottei tyttöystäväsi vaan saa raivaria niin onko se hyvä suhde?
Kuten sanoit, kyseessä on paras ihmissuhteesi, mutta vasta tähän mennessä. Meressä on paljon kaloja jne, "tervejärkisiäkin" naisia löytyy paljon vapailta markkinoilta. Voit yllättyä, miten hyvältä tuntuu tasapainoinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Noin pahaan mustasukkaisuuteen kyllä harvemmin auttaa mikään. Parempi vain lopettaa suhde.
Itselläni on ollut vähän vastaavaa käytöstä, emme tosin asuneet yhdessä. Minulla menee niin, että kun nainen alkaa uhkailemaan erolla, niin alan hiljalleen kypsytellä asiaa mielessäni. Tästä kun vielä muistutellaan sillointällöin, niin lähtölaskenta lähtee jo käyntiin. Typerintä mitä nainen voi tehdä, jos haluaa pitää suhteen kasassa. Hänellä ei vaan ole itsehillintää ja kontrollia omasta käytöksestä. Tavaratkin lentää.
Ap:n parasta olla varuillaan. Nainen saattaa poksahtaa "vahingossa" paksuksi, jos alkaa olemaan tarpeeksi epätoivoinen.
Trollihan tämä. Mutta onhan noita mustasukkaisia naisia joilla taustalla itsetunto-ongelmia. Purkavat stressin lähimmäiseen epäkypsästi
Se tyttis ilmeisesti pelkää sun pettävän. Miksi on niin epävarma itsestään, onko häntä petetty aiemmin? Kysy eikö tuo mustasukkaisuus ole hermoja raastavaa hänelle itselleenkin? Miksi hän pelkää ettet ole vierellä 24/7?
Oon itse naisena miesvaltaisella alalla duunissa ja yrityksiä tulee. Mieheni on välillä ollut epävarma ja mustasukkainen, mutta on ollut mun tehtävä vakuuttaa että syytä siihen ei ole ja hän on ainoa mies ketä haluan, huomioin ja ajattelen, ei muilla olis edes mahdollisuutta koska oon niin tyytyväinen suhteeseeni.
Kuinka sä huomioit naistasi? Muistatko kehua ja antaa hyvääkin palautetta?
Sairaalloinen mustasukkaisuus on raastavaa kummallekin osapuolelle, ehkä nainen vois mennä jonnekin juttelemaan ja käsittelemään asioita jos menneisyydessä on jotain jonka takia on epävarma itsestään. En usko että se tekee sitä vaan ollakseen vattumainen akka, vaan sillä on joku hätänä jota ei osaa muuten ilmaista.
Puhukaa.
Alle 27-vuotias lääkäri? Kiirettä on pitänyt, jos armeijakin käyty lukion jälkeen? Sielläkö luit pääsykokeisiin ja pääsit ekalla yrityksellä sisään?
Kuumaa kylmää... Narsku? Lääkärinä voinet tehdä dg.