Ihana juttu, mutta kuka kehtaa kiusata
autistista ihmistä? Millaiset vanhemmat kasvattavat kiusaajia?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/01/18/rajusti-kiusattu-autistinen-pe…
Kommentit (15)
Kun olen tuota Meghanin lynkkausta seurannut mediasta ja täällä niin en enää yhtään ihmettele miksi myös lapset kiusaa. Aikuisten on tekopyhää kauhistella koulukiusausta kun samaan aikaan haukutaan ja kiusataan kilpaa tuttuja ja tuntemattomia, itsehän mallia näyttävät.
Tuo luisteluepisodi kertoo myös karua kieltään.
Ihmiset ovat häiriintyneitä, sairaudesta ja erilaisuudesta kiustaan täysin palkein - ihan aikuiset. Samaa mieltä että turha ihmetellä miksi nuoret kiusaavat - vanhempiensa mallista!
Kun kiusattu saa tuhottua kiusaajansa ja pääsee hierarkiassa korkeimmalle tasolle, niin selviytyäkseen eteenpäin on hänen aloitettava systemaattinen kiusaaminen. Ympyrä sulkeutuu.
Toki harva onnistuu. Suurin osa jää kiusatuksi.
Minua on kiusattu aspergerista. Ihan työssäkäyvä, hyvin toimeentuleva, yli viisikymppinen ihminen. Hän tosin kiusasi myös fyysisestä sairaudesta. Tällaisista hirviöistä yhteiskuntamme koostuu. Kippis sille.
Vierailija kirjoitti:
Kun kiusattu saa tuhottua kiusaajansa ja pääsee hierarkiassa korkeimmalle tasolle, niin selviytyäkseen eteenpäin on hänen aloitettava systemaattinen kiusaaminen. Ympyrä sulkeutuu.
Monesti kiusaajat on vanhempien kiusaamaksi tulleita tai yleensä kiusattuja itse.
Ainoa keino selviytyä ja säilyttää itsetunto on alkaa itse pomoksi pomon paikalle.
Ihmislajin käyttäytymisessä tämä näkyy historiassa esimerkiksi siinä että Ceasarin paikalle haluaa toinen "Ceasar". Myös erilaiset mafiat säilyttää tämän ihmiselle luontaisen käyttäytymistavan.
Häpeällistä käytöstä! Mikä ihmisiä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti kiusaajat on vanhempien kiusaamaksi tulleita tai yleensä kiusattuja itse.
Ainoa keino selviytyä ja säilyttää itsetunto on alkaa itse pomoksi pomon paikalle.
Ihmislajin käyttäytymisessä tämä näkyy historiassa esimerkiksi siinä että Ceasarin paikalle haluaa toinen "Ceasar". Myös erilaiset mafiat säilyttää tämän ihmiselle luontaisen käyttäytymistavan.
Joskus näinkin, mutta tutkimusten mukaan kiusaaja on itse asiassa aika usein jo valmiiksi se suosittu ja hyvällä itsetunnolla varustettu tyyppi, jolla on sosiaalisesti "varaa" kiusata muita. Muut antavat tämän tapahtua, koska kiusaaja katsottiin ylöspäin jo ennen kiusaamisen aloittamista. Taustalla ei useinkaan enää ole mitään erityisiä kotiongelmia. Rajattomuutta ja tunnekasvatuksen puutetta ehkä, mutta harvemmin mitään rajumpaa. Aiemmin kasvatusväkivalta oli sallitumpaa ja silloin (erityisesti fyysinen) kiusaaja hakkasi muita, kun oli tullut itsekin hakatuksi. Näitäkin toki lapsissa yhä on, mutta todella paljon vähemmän.
Vanha käsitys siitä, että kiusaaja on aina uhri itsekin on johtanut monen tilanteen kohdalla siihen, että kiusatun sijasta hössötetäänkin sen kiusaajan ympärillä, kun "hänkin on uhri". Pahimmillaan koko tilanteen kärki kääntyy kiusaajan ymmärtämiseen, kun oikeasti kyse on vain tahallisesta toisen satuttamisesta ja alistamisesta siksi, kun se on mahdollista.
T. Luokanopettaja
KiVa koulun sivustolla kiusaajiksi profiloituvat ihan tavalliset nuoret. (Tämä pääsääntö.) Pari ymmärtäjää ympärille (hovi) ja enemmistö pysyy hiljaa, kiusaaminen voi alkaa.
Syitä kiusaamiseen löytyy ziljoona. Mehän kaikki olemme biologisesti erilaisia.
Kiva koulun sivustolta löytyy sekin, että se hiljainen enemmistö voi sitten myös muuttua äänekkääksi ja tällä tavoin lopettaa moisen.
Kiusaajalle on tärkeää, että hovin lisäksi se hiljainen enemmistö tosiaankin on hiljaa. Sekin osallistuu tällä tavoin kiusaamiseen.
Ihminen on jännä elukka. Pedoista pahin.
Juttu taitaa olla maksumuurin takana, mutta tuolta lisää tietoa. https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/koulukiusaaja-usein-suosittu-opp…
T. Luokanopettaja
Kyllähän nämä heikompien kiusaajat häiriintyneitä ovat. Vaikea edes kuvitella kuinka voisi suhtautua, jos oma lapsi jäisi kiinni tuollaisesta.
Aikuiselta tuollainen käytös kertoo mielisairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus näinkin, mutta tutkimusten mukaan kiusaaja on itse asiassa aika usein jo valmiiksi se suosittu ja hyvällä itsetunnolla varustettu tyyppi, jolla on sosiaalisesti "varaa" kiusata muita. Muut antavat tämän tapahtua, koska kiusaaja katsottiin ylöspäin jo ennen kiusaamisen aloittamista. Taustalla ei useinkaan enää ole mitään erityisiä kotiongelmia. Rajattomuutta ja tunnekasvatuksen puutetta ehkä, mutta harvemmin mitään rajumpaa. Aiemmin kasvatusväkivalta oli sallitumpaa ja silloin (erityisesti fyysinen) kiusaaja hakkasi muita, kun oli tullut itsekin hakatuksi. Näitäkin toki lapsissa yhä on, mutta todella paljon vähemmän.
Vanha käsitys siitä, että kiusaaja on aina uhri itsekin on johtanut monen tilanteen kohdalla siihen, että kiusatun sijasta hössötetäänkin sen kiusaajan ympärillä, kun "hänkin on uhri". Pahimmillaan koko tilanteen kärki kääntyy kiusaajan ymmärtämiseen, kun oikeasti kyse on vain tahallisesta toisen satuttamisesta ja alistamisesta siksi, kun se on mahdollista.
T. Luokanopettaja
Kyllä minunkin elämänkokemuksen mukaan kiusaaja on usein se suosituin tyyppi tällöin kiusaaminen muuttuu syvästi henkiseksi jätetään pois porukasta, haukutaan porukalla tälläinen kiusaaja on hyvin taitava hankkimaan taustatukea.sitten on noita kiusaajia jotka nousee hierarkiassa mutta ei niistä kouluaikana kerkeä kehittyä kovinkaan kovia kiusaajia ainakaan yläasteella. alakoulussa ehkä jos varhain nousee hierarkiassa...
Joskus näinkin, mutta tutkimusten mukaan kiusaaja on itse asiassa aika usein jo valmiiksi se suosittu ja hyvällä itsetunnolla varustettu tyyppi, jolla on sosiaalisesti "varaa" kiusata muita.
-ei mee näin. ainakaan mun esim koulussa ne ns suositut on ollu kaikkien kavereita, kun taas ne ei niin meillyttävät, mutta keinolla millä hyvänsä semmmosiks tahtovat mmuttei luonnostaan suju, niin ajatellu et täytyy alkaa jotenki tympeeks joillekin muille että varmasti sitten joku tykkää eikä huomioi omaa vajavaisuutta.
ääriharvoin on milleyttävii ihmisii kiusaajat, oikeestaanhan se on mahdottomuus. :D epäviehättäviä ihmisiä aina..
Kiusaajalla ei hyvä itsetunto vaan päinvastoin huono itsetunto ja kiusaaja on suosittu koska kiusaaja on narsku
Kiusaajavanhemmat kasvattavat kiusaajalapsia.