Minkä ikäinen lapsi saa olla yksin kotona hetken?
Itse 90-luvulla varmaan jo ekaluokalle heräsin yksin aamulla ja lähdin omatoimisesti kouluun kävelemään. Ja matkaa oli 5km suuntaansa. Ja kun tulin koulusta kotiin, ei siellä ollut ketään. Meni iseampi tunti ennenkuin vanhemmat kotiutui töistä. Tää oli vissiin ennen näin.
Kommentit (13)
Samaa myös täällä. Olin ekaluokkalainen kun lähdin itsenäisesti kouluun ja kun kotiuduin niin saatoin olla joitain tunteja itsekseni. Välillä oli yläasteikäinen veli kotona kun kotiuduin. Myös 90-luvulla.
Minulla ei ole sisaruksia, niin yksikseni olin. Ap
Minä uskallan jättää 4- ja 6-vuotiaan yksin kotiin roskien viennin ajaksi. En edelleenkään uskalla jättää 6-vuotiasta esim kauppareissun ajaksi kotiin.
Onpa outoa että ekaluokkalaisten on täytynyt kävellä kouluun 5km. Täällä yläasteelaisetkin saa koulukyydin jos matkaa on 5km tai enemmän, ekaluokkalaisten matka muistaakseni 3km tai enemmän.
Mutta meidän nyt yläasteikäinen tyttö oli jo eskaripäivien jälkeen yksin joitakin tunteja kun ei suostunut hoitoon jäämään vaan meni mieluummin yksin kotiin.
No välillä oli joku ihme käytäntö ettei saanu kouluun taksi kyytiä jos oli matka alle 5km. Itsellä tais olla 4,8 tai 4,9km tarkalleen. Välillä muuttui että pääsee kyydissä ja välillä ei. Asuin siis maaseudulla. Ap
Ei voi sanoa mitään tiettyä ikärajaa. Lapset ovat niin erilaisia: toinen kykenee lyhyeen yksinoloon jo ennen kouluikää ja toista pelottaa vielä 10-vuotiaana.
Itse olin ekat kerrat yksin kotona joskus 5–6-vuotiaana, kun esim. sisko vietiin autolla kouluun (menee 15–20 min). Muistaakseni kakkosluokalla eli 8-vuotiaana aloin olemaan myös aamuja ja iltapäiviä yksin. Ihan sopivat iät oli minulle. Tämä siis 2004–2007 vuosien välillä.
Esikoiseni oli ekan kerran yksin kotona 6-vuotiaana, kun kävimme kaupassa. Ilmeisesti oli vähän liian jännittävää, koska ei halunnut jäädä sen jälkeen. Tokaluokalla sai puhelimen, ja sen jälkeen on jäänyt mielellään. Me vanhemmat tehdään kotona töitä, joten olemme kotona, kun hän tulee koulusta suoraan kotiin niinä päivinä, joina ei jää ip-kerhoon.
Mä aloitin koulun 80-luvulla, ja sekä minä että isoveljeni olimme ekaluokan ajan iltapäivähoidossa perhepäivähoitajalla. Tokaluokalla sitten kotona.
4-ja 6-vuotiaat lypsyjen ajaksi sisälle, tietävät missä ollaan, mutta ovat keskenään.
Nykyään yleisintä lienee että eka ja toka luokka ollaan iltiksessä. Kolmosella tullaan itse kotiin.
Yksi syy tähän on se että koulumatkat ovat pidentyneet huomattavasti.
Itse en koskaa ollut päivähoidossa ja en tiedä oliko ysärillä edes iltapäiväkerhoa olemassakaan. Tuskin näin pienellä paikkakunnalla. Ap
Meillä on vauvoista asti olleet hetken yksinään monta kertaa päivässä. Yli 3v asti on olleet yksin kun käyn tekemässä tallityöt, menee noin puoli tuntia. Ihan normaalia täällä maalla kun äidillä on muutakin hommaa kun katsoa lasta joka minuutti.
Useampi tunti siis.. ap