En olekaan niin epäonnistunut raha-asioissani, vaikka minulla on velkoja.
https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/a19d251c-535d-40d4-b385-399b55be3cff
Olen ajatellut, että olen jotenkin epäonnistunut. Jouduin ottamaa velkaa kaksi vuotta sitten kun erosin ja maksan joka kuukausi edelleen n. 300 euroa niitä velkoja pois. Vuoden 2020 loppuun mennessä olen maksanut suurimman osan pois ja 20-21 maksan kuussa enää 100 euroa. Tuntuu jännältä, että sitten minulla on 300 euroa enemmän käyttörahaa kuukaudessa! Ja olen vielä kakiken lisäksi urani alussa ja työmäärä ja palkka tulevat lisääntymään. Eletään kyllä melko niukasti nyt, mutta olen silti suhteellisen tyytyväinen eikä uutta velkaa ole tarvinnut ottaa yli vuoteen. Enkä aio ottaakaan.
Olen miettinyt pitäisikö alkaa säästämään jatkossa omaa asuntoa varten. Saisin varmaan kuussa n. 200 euroa säästöön. Mutta toisaalta mietin myös, kannattaako tällä ikää ostaa enää omaa asuntoa. Olen nyt 35-vuotias.
Jos joku haluaa antaa vinkkejä, saa antaa.
Kommentit (10)
Mistä ajattelit ostaa asunnon? Jos jostain muualta kuin pk-seudulta, Tampereelta tai Turusta, niin en suosittele. Et voi olla mitenkään varma siitä, että asunto säilyttää arvonsa. Vuokra-asunnosta pääsee aina tarvittaessa eroon.
Muutenkin laske, kauanko sinulla menisi asuntolainan takaisinmaksuun. Niin kauan asut todennäköisesti edullisemmin vuokralla.
Tosin jos ajattelit muuttaa paikkakunnalle, josta saa kivan asunnon muutamalla kymppitonnilla ja ajattelit asua ko. paikkakunnalla yli 10 vuotta, niin oma voi tulla halvemmaksi kuin vuokra-asunto. Mutta siinä tapauksessa lähde suunnittelussasi siitä, että et saa koskaan myytyä asuntoa järkevällä hinnalla.
Asun Helsingissä ja tänne aion jäädä. Itsekin olen miettinyt, että saatan asua vuokralla loppuelämäni.
35-vuotias, uran alussa ja muutama tonni ns syömävelkaa?
Varo vain, ettet asu vuokralla vielä viisikymppisenäkin ja velkaa on kymmenkertainen määrä..
T. Kokemusta on
Oman asunnon osto pääkaupunkiseudulta on ollut elämäni viisain sijoitus. Tästä nykyisestä pitäisi maksaa vuokraa vähintäänkin 1500€/kk ja nyt maksan vastiketta, vesimaksuja ja autohallipaikkaa 350€/kk.
Jos asuisin jossain muuttotappioalueella, asuisin vuokralla ja sijoittaisin muuten.
Katso sinua miellyttäviä asuntoja ja laske, paljonko joutuisit ottamaan lainaa niitä varten. Mikä olisi kuukausierä? Olisiko sinulla ylipäänsä mahdollisuus saada niin suurta lainaa? Entä paljonko olisi vuokra vastaavasta asunnosta? Tulisiko se kuitenkin edullisemmaksi ainakin niin kauan kuin laina-aika kestää? Vai onko seuraavien 25 vuoden tiukempi talous sen arvoista, että niiden jälkeen asumiskustannukset laskevat selvästi?
Vierailija kirjoitti:
Varo vain, ettet asu vuokralla vielä viisikymppisenäkin ja velkaa on kymmenkertainen määrä..
T. Kokemusta on
Etkö osaa lukea? Ap sanoi, että velat on kohta maksettu, eikä aio ottaa enää.
Vi***aa sun kaltaiset ihmiset, jotka vana haluaa pahoittaa toisen mielen ja yrittää lannistaa. Ikävä, että sinä ja lähipiiri joudutte elämään sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kokemusta on
Etkö osaa lukea? Ap sanoi, että velat on kohta maksettu, eikä aio ottaa enää.
Vi***aa sun kaltaiset ihmiset, jotka vana haluaa pahoittaa toisen mielen ja yrittää lannistaa. Ikävä, että sinä ja lähipiiri joudutte elämään sun kanssa.
Miksi olet noin negatiivinen ja ilkeä?
Ei se ollut mikään lannistusyritys, vaan tsemppaus, että älä tee niin typerästi kuin minä tein.
Kannattaisiko ostaa asunto esim viiden vuoden päsätä ja ottaa siihen lainaa vai asua loppueämä vuokralla ja sijoittaa rahaa johonkin muuhun? Vai ihan vain yksinekrtaisesti säästää pahan päivän varalle?