Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vastannut moneen kysymykseen työhaastattelussa väärin ja saanut silti työn

Vierailija
19.01.2020 |

Esimerkiksi kysymykseen onko mitään kysyttävää. Kerran vastasin, että löysin nettisivuilta niin hyvin tietoja, työnkuva on aika selkeä, ettei oikein jäänyt mitään kysyttävää, vaikka varmasti sitten töissä tulee eteen uusia asioita. Kerran vastasin, että tässä tuli jo vastaukset kaikkiin mikä mieltä askarrutti, etten nyt enää nopeasti keksi uusia kysymyksiä. Huonoista puolista olen vastannut, että en ole täydellinen, mutta en osaa sanoa, mitkä juuri tässä työssä vaikuttavia olisivat. Olen myös vastannut, että hain paikkaa, koska entisessä työ on loppumassa, täysin rehellisesti, sen sijaan että alkaisin kertoa jotain kliseita mielenkiintoisesta firmasta.

Rekrykonsultit antavat mielellään neuvoja, unohtaen, että vain suurissa firmoissa on erillisiä rekrykonsultteja, eikä aina niissäkään, vaan monessa rekrytointi tehdään muun työn ohella ja silloin rekrytoijaa kiinnostaa eniten, mitä tyyppi osaa, kliseiden sijaan. Joskus erillinen rekrytoija ei edes tajua kunnolla, mitä hommissa vaaditaan, vaan etsii vain sitä hyvää ja kivaa tyyppiä, osaamisen ollessa toisarvoinen

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika usein just noin, kuten ap selittää.

Vierailija
2/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noihin kysymyksiin vastataan oikein?

Vierailija
4/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noin mene. Riippuu työpaikoista. Pikku firmoissa on erilaiset vaatimukset, kuin suurissa yrityksissä, joissa rekrytointi on ulkoistettu.

Vierailija
5/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuputiikeissa kukaan ei viitsi nähdä vaivaa rekrytoinnissa. Otetaan ensimmäinen joka tuntuu vähänkään siedettävältä ja näin moni hyvä hakija jää ulkopuolelle.

Vierailija
6/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan varmaan ajattele, että olisit vastannut "väärin"?

Vierailija
7/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu toi osaamisen arvostaminen duunista. Asiantuntijatöissä ei pelkällä kivalla luonteella pärjää.

Mut joo, itse en ole rekrykonsultti, mut rekrytoin esimiehenå melko usein. Harva haastateltava kysyy enää mitään lopun "onko sinulla vielä jotain kysyttävää"-kysymyksessä. Pyrin luomaan haastattelutilanteen keskustelevaksi ja yleensä siinä on pystynyt kysymään puolin ja toisin monenlaista. En palkkaisi ihmistä, joka haastattelussa antaisi ymmärtää, että hakee, kun ei muutakaan oo tarjolla. Pitää edes joku motivaatiotekijä jaksaa keksiä.

Vierailija
8/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten noihin kysymyksiin vastataan oikein?"

Riippuu kulloisistakin kysyjistä. Tuskin mitään yleispätevää vastausta voi olla edes olemassa.

Vierailija
9/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamakerroin vaikuttaa.

Vierailija
10/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naamakerroin vaikuttaa.

Hasstattelussa? Mitä tarkoitat, ei ihan aukea.

Vierailija
11/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten noihin kysymyksiin vastataan oikein?"

Riippuu kulloisistakin kysyjistä. Tuskin mitään yleispätevää vastausta voi olla edes olemassa.

Samaa mieltä. Jos saa paikan, vastasi oikein.

Vierailija
12/15 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä usein annetaan neuvoja, ja kerrotaan, miten pitää vastata ja mitkä ovat vääriä vastauksia. Yleisimmät ja totuudenmukaisimmat syyt hakea jotain työtä on se, ettei ole töitä, entinen työ ei kiinnosta tai tarjoa etenemismahdollisuuksia tai työpaikan säilyminen on vaakalaudalla tai ehkä perhesyyt.  Vaikka kuinka kerrottaisiin rekrytoijaa miellyttäviä vastauksia, totuudenmukaiset syyt on nämä. Esim. puolisoni vaihtoi vastaavasta työstä eri paikkaan minun työni vuoksi. Mitä hänen olisi pitänyt keksiä muuta, kun työtehtävät säilyvät lähes samankaltaisina? 

Vierailija
13/15 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuputiikeissa kukaan ei viitsi nähdä vaivaa rekrytoinnissa. Otetaan ensimmäinen joka tuntuu vähänkään siedettävältä ja näin moni hyvä hakija jää ulkopuolelle.

Ei ihan näin. Otetaan ensimmäinen, joka vaikuttaa siltä, että suoriutuu tehtävästä hyvin. Minä olin tällainen valinta ja kuulemma olen loistava löytö. Moni hyvä hakija jää ulkopuolelle ihan minkälaisissa rekrytoinneissa tahansa. Edellinen asuinpaikkakunta oli sen verran pieni, että saman alan  hakijoista osa oli tuttuja esim. opiskelun kautta tai entisiä työkavereita. Joskus oli satoja hakijoita ja silti valittiin sellainen, jota itse en olisi ottanut. Siinä saattoi vaikuttaa pärstäkerroin tai sitten vain hyvät hakemuksen teon lahjat, vaikka itse työstä selvityminen ei ollutkaan niin hyvä. Yksi sattui sitten myöhemmin tilanteeseen, että itse olin asiakkaana kun olin aiemmin ollut samassa paikassa töissä. Aika kuvaavaa on, kun soitin sinne, että keskus sanoi näin "Ei täällä nyt ole muita kuin S, puhutko hänen kanssaan vai soitatko myöhemmin?". Soitin myöhemmin. 

Vierailija
14/15 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noin mene. Riippuu työpaikoista. Pikku firmoissa on erilaiset vaatimukset, kuin suurissa yrityksissä, joissa rekrytointi on ulkoistettu.

Harvassa firmassa rekrytointia on kokonaan ulkoistettu. Edellisessä työpaikassani oli 1500 työntekijää ja vaikka hr avusti, niin tuleva esimies luki hakemukset läpi ja haastatteli. Sama käytäntö on nykyisessä työpaikassa, vaikka käyttivätkin rekerykonsulttia.

Eikä noissa aloittajan vastauksissa mitään väärää mielestäni ollut. Saattaahan tässä tietysti olla alakohtaisia eroja.

Vierailija
15/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamakerroin vaikuttaa.

Hasstattelussa? Mitä tarkoitat, ei ihan aukea.

Ainakin yhdessä haastattelussa haastattelija kysyi tympeänä minulta kaksi kysymystä ja totesi että tää oli tässä. Eli jollei ollut naamakerroin joka vaikutti, niin mistä ihmeestä oli kyse. Onneksi ihan asiallisiakin työhaastatteluja olen läpikäynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän