Työtön, kysy työelämästä, työssäkäyvät vastaavat (asiallinen kysymys-vastausketju ehkä hieman aroillekkin ja pelokkaille työttömille työnhakijoille)
Ketjussa työttömät saavat kysyä ehkä niitä hieman nolottaviakin kysymyksiä joita ei ole uskaltanut tai kehdannut kysyä. Ovatko palkka, verot, brutot ja netot täysin outoja käsitteitä- ajatteletko esimiehen tarkoittavan ensimmäistä, jonkinlaisen kilpailun voittajaa?
Kysy rohkeasti ja vastaa viisaasti, ehkäpä ketju onnistuu hälventämään mystiikkaa ja pelontunteita työelämää kohtaan ja jospa joku työtön saisi tästä kipinän ja innostuksen parantumiseen.
Kommentit (25)
Ihan ensimmäinen kysymys: miksi ap kirjoittaa aroillekkin, kun kantasana on arka, taivutusmuoto aroille ja loppupääte pelkkä -kin.
Mitä työtä voi tehdä, jos ei osaa suomea?
No on taas aloitus...
Olin joo melkein vuoden työttömänä kun YT:t napsahtivat kohdalle.
Sitä ennen 25 vuotta työelämässä erilaisissa tehtävissä, viimeisin titteli director. Että vero olisi jotenkin tuntematon käsite. Varsinkin kun siitä työttömyyskorvaksestakin maksetaan veroa.
Mitä ap haluaisit kysyä entiseltä työttömältä? Oletko jotenkin esim. kehitysvammainen, jos et tajua, että työttömistä valtaisa enemmistö on ollut aina töissä. Vaikutat ihan pikkuisen heikkolahjaiselta ja kiinnostaisi tietää, missä olet töissä, jotta osaa vältellä. Veikkaan, että olet joko opettaja tai sairaanhoitaja.
Mitä jos työpaikan saniteettitilat sijaitsevat lähellä työpisteitä- miten peitetään passkan loiskeen äänet tehokkaimmin? Saako saniteettitiloissa tätä tarkoitusta varten luukuttaa esim Paranoidia?
Köyhät kyykkyyn ja vain tietämätön voi päätyä työttömäksi? Tulepas takaisin maanpinnalle sieltä omatekoiselta jalustaltasi niin on kivempi keskustella.
Onpa pimeä aloitus.
Eiköhän työelämän pelisäännöt opita jo ensimmäisissä kesätöissä alle 20-vuotiaana. Kaikki työttömät eivät ole elämäntapataiteilijoita, jotka vapaaehtoisesti haluavat etsiä itseään yhteiskunnan rahoilla.
Kysyn ihan tosissani, että miten on mahdollista, että ap on jossain töissä? Siis että joku maksaa ap:n työpanoksesta hänelle palkkaa? Tuolla sivistyksellä ja ymmärryksellä. Oletko ap joku tukityöllistetty hyllyjen täyttäjä? Mikä on siis oikeasti arvokasta työtä, sopii kehitysvammaisille loistavasti, jos on kykyä sitoutua.
Ei voisi uskoa, ettäjoku on haksahtanut moiseen idioottiin työntekijänä. "Voi kysyä mitä tarkoittaa brutto"...Kuule ap, normaalilla älyllä varustetut oppivat nämä peuskoulussa. SE, että sinä ymmärsit vasta työelämässä ei tarkoita, että koko ikäluokkasi olisi noin tyhmää...
Vierailija kirjoitti:
No on taas aloitus...
Olin joo melkein vuoden työttömänä kun YT:t napsahtivat kohdalle.
Sitä ennen 25 vuotta työelämässä erilaisissa tehtävissä, viimeisin titteli director. Että vero olisi jotenkin tuntematon käsite. Varsinkin kun siitä työttömyyskorvaksestakin maksetaan veroa.
Mitä ap haluaisit kysyä entiseltä työttömältä? Oletko jotenkin esim. kehitysvammainen, jos et tajua, että työttömistä valtaisa enemmistö on ollut aina töissä. Vaikutat ihan pikkuisen heikkolahjaiselta ja kiinnostaisi tietää, missä olet töissä, jotta osaa vältellä. Veikkaan, että olet joko opettaja tai sairaanhoitaja.
Tekeekin tosi fiksun vaikutelman kun lopuksi haukkuu pari isoa ammattiryhmää heikkolahjaisiksi.
Onko työpaikka normaalisti ns. täysihoitola, jossa pakettiin sisältyy ilmainen ruoka ja ylläpito? Tarvitseeko illalla lähteä omaan kotiin nukkumaan vai saako yöpyä työpaikalla? Korvaako työnantaja työmatkakustannukset?
Vierailija kirjoitti:
Onko työpaikka normaalisti ns. täysihoitola, jossa pakettiin sisältyy ilmainen ruoka ja ylläpito? Tarvitseeko illalla lähteä omaan kotiin nukkumaan vai saako yöpyä työpaikalla? Korvaako työnantaja työmatkakustannukset?
Entä saako allasbaarissa juoda omia juomia? Moneltako aamupala on, ja onko se kontinenttaali vai brittiläinen?
Haluatko itse kysyä meiltö työttömiltä mielummin työelämän siitö kurjemmasta puolesta, ihmisoikeuksien polkemisesta ja halveksituksi tulemisesta, arvostuksen puutteesta? Siitä miltä tuntuu kun palkka vaihtuukin pieneen korvaukseen, kun YT:t tai koeaika potkii päähän, kun työkaverit syrjii, kun aina olet joka työpaikassa se uus tyyppi, kun opettelet jokaisessa työpaikassa aina kaiken alusta tai kun työkaverit halveksii kahvipöydässä työttömiä tajuamatta että sinäkin olet mutta sulla on vain se muutaman kk määräaikaisuus, osa-aikatyö tai keikkatyöläisyys eikä sulla ole varaa mihinkään. Muut valittavat asuntolainasta, itse lasket kolikoita että onko varaa hakea kipulääkettä apteekista (itse olen tehnyt usein niin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä saako allasbaarissa juoda omia juomia? Moneltako aamupala on, ja onko se kontinenttaali vai brittiläinen?
Miten erityisruokavaliot on huomioitu? Meidän perheessä on viisi fennoluomuvegaania.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos työpaikan saniteettitilat sijaitsevat lähellä työpisteitä- miten peitetään passkan loiskeen äänet tehokkaimmin? Saako saniteettitiloissa tätä tarkoitusta varten luukuttaa esim Paranoidia?
Huoh.
Et sitten ole lukenut käsikakkaketjua, vaan hengannut elämäntapatyöttömänä vaan jossain hommalla.
Tietenkin työelämässä oleva käsikakkaa, työttömät luuserit loiskauttelevat pökäleet menemään niin, että pönttö tulvii. Töissä myös liikehditään viehkosti puutarhajuhlissa ja syödään raikkaita voileipiä. Mutta kakka tapahtuu käsikakalla. Sen nyt luulisi jokaisen tajuavan. Jopa työttömän.
Ei luoja sentään 😂 Tää oli kyllä paras. Voi ap, ikävä nyt tuottaa pettymys, mutta emme me työttömöt ole automaattisesti mitään aivottomia, ettekä te työssä käyvät selvästikään automaattisesti erityisen älykkäitä.
Olen työtön hammaslääkäri. Olen ollut oman alan töissä nyt 6 vuotta, mutta valitettavasti äitiyslomat on pätkineet työkuvioita niin vakipaikkaa ei vielä ole ja lasten välissä se on tämmöistä sijaisuuksien etsiskelyä. Olen myös KM ja luokanopettaja. Lisäksi ollut työelämässä niissä näissä hommissa teinistä asti.
Että kiitos vaan, en usko että kauheasti voit edesauttaa työllistymistäni.
Ps. KM on kasvatustieteen maisteri
Ap kuinka pihalla itse olet asioista? Tajuatko, että työtönkin maksaa veroja työttömyystuestaan/ansiosidonnaisestaan? Vai ajattelitko työttömän olevan jopa niin tyhmä ettei huomaa jos tuesta otetaan siivu pois? Siinä tapauksessa suosittelen hakeutumaan kansanedustajaksi. Sieltä saattaisit löytää samanhenkistä seuraa.
En kysy. Minulla on kokemusta työelämästä yli 25 vuotta.