Älkää hyvät naiset yleistäkö omia tapojanne koskemaan kaikkia
Kävin mielestäni täysin turhan riidan erään tuttavan kanssa siitä, miten joulua ja syntymäpäiviä "kuuluu" juhlia.
Hänen mielestään on päivänselvää ja universaali tapa, että täysi-ikäisille kummilapsille ei osteta syntymäpäivälahjoja ja aikuisille ei osteta joululahjoja. Koki, että 18-vuotiaan kummilapsensa äiti oli kumminkin odottanut hänen muistavan jollakin tapaa kummilapsen täysi-ikäiseksi tuloa.
Minä sanoin, ettå ei noista mitään "päivänselvyyttä" ole eikä universaaleja sääntöjä. Että kussakin perheessä on omanlaisensa traditiot. Että kannattaa ottaa sovitteleva asenne ja kertoa omat toiveensa kompromissihakuisessa sävyssä. Ystäväni toki oli siinä oikeassa, että kummilapsen äiti ei ainakaan kamalan kärkkäästi saa myöskään moittia HÄNTÄ siitä, että hänen mielestään lahjojen antaminen loppuu täysi-ikäisyyteen - mutta kun asiaa kyselin, kävi ilmi, että se "odottaminen" oli ollut hyvin rivien välistä tulkintaa..
Olisi helpompaa, jos ihmiset tajuaisivat tapojen vaihtelevan ja lakkaisivat vetämästä hernettä nenäänsä niin kovin vähästä. Tietysti jos vaikkapa oma puoliso ei piittaa yhtään toisne hartaista toiveista tilanne on eri - mutta se onkin vähän toinen juttu.
Kommentit (5)
Samaa mieltä. Mutta tosta ei 18-vuotta täyttäneille lahjoja olen kyllä eri mieltä. Olen muistanut kummilapsia senkin jälkeen. Ei se aikuisuus sitä tarkoita, ettei ilahtuisi muistamisesta.
Meinaat että miehetkö ei sitten yleistä?
3, epäilemättä yleistää, mutta noista juhlien lahjoista ja järjestelyistä yms. traditioista tuntuu enimmäkseen kantavan huolta perhen naisväki. Ja täällä enemmistö palstailijoista on naisia.
Ap, nainen itsekin
Itse ajattelin muistaa kummilapsiani vielä 18 ikävuoden jälkeen, täti kun olen.
Hyvä huomata, että kerrankin aihe ei aiheuttanut vastaanvänkäämistä!