Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korreloiko matemaattinen lahjakkuus ja ärrävika?

Vierailija
16.01.2020 |

Tuntuu että monet ärrävikaiset ovat matemaattisesti lahjakkaita tai ainakin muutoin keskivertoa älykkäämpiä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksällä oli ärrävika ja ainoa lahjakkuutensa oli jääkiekko. Ei siis todella mitenkään loistanut kouluaineissa.

Vierailija
2/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kolmella serkulla ärrävika, kaikki lähinnä keskivertoa huonompia niin matematiikassa kuin kielissäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on matemaatikko, tohtorismies, ja puhuu hyvin ja paljon

Vierailija
4/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ärrävikaiset naiset on monesti teräviä mielestäni. En tiedä onko sitten mitään yhteyttä. Terv. ap

Vierailija
5/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa suuremmassa mittakaavassa, mutta omalla kohdallani ei. Tosin "paranin" r-viasta 18-vuotiaana, mutta olin koulussa todella surkea matematiikassa.

Vierailija
6/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Meidän perheessä kaksi esimerkkiä r-vikaisista, joilta ei lukiossa sujunut pitkä matematiikka.

Vierailija
7/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korreloi.

Vierailija
8/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ädllävika ei tuo lahjoja

Vierailija
9/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mies ja on hyvä matikkapää.  Ärrävika oli murroikään asti.  Sitten se puhuminen alkoi sattua oikeasti, ja opin 14-vuotiaana sanomaan lopulta tuonkin kirjaimen oikein.  Korrelaatiosta ei ole aavistustakaan.

Vierailija
10/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen ainakin yhden r-vikaisen, joka on tosi huono matikassa ja suoritti peruskoulunkin mukautettuna.

Vierailija
11/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun havaintojen mukaan musiikillinen lahjakkuus ja nopea, epäselvä puhe korreloivat keskenään. Miettikääpä näitä orkesterinjohtajia ja pianon yms. soittajia, joita Suomesta on lähtenyt maailmalle.

Vierailija
12/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syytä siihen voisi olla, että nuo korreloisivat? Puhuu vähemmän ja miettii enemmän, jolloin puhe ei ehdi kehittyä? Heh. Tai jos matemaattinen ajattelu toimi paremmin, niin aivojen puhealue olisi vastaavasti huonompi?

En usko että vastaus selviää, ellei joku tähän löydä jotain tutkimusta. Onkohan sellaista tehty? Ehkä todennäköisintä on, että korrelaatiota ei ole, mutta mistä minä tiedän.

Vierailija
13/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä olet saanut otannan tähän korrelaatioon. Opiskelet matematiikkaa ja lähes kaikilla ärrävikä?

Miten edes tunnet niin monta ärrävikaista? Puheterapeutin koulutuksella en lähtisi analysoimaan. 

Vierailija
14/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ädllävika ei tuo lahjoja

Niin, ei joulupukkikaan ädlää ja kuolaa lahjoja tuodessaan. Ainakaan jos on selvin päin.

Vierailija
15/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Sanna Marinillakin on lievä ärrävika. Äidilläni on ärrävika. Yhdistää asiat todella nopeasti päässään vaikka on 85v. Tosin ilmaisee itsensä usein epäselvästi. Mutta ymmärtää asiat tosi nopeasti.

Vierailija
16/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Sanna Marinillakin on lievä ärrävika. Äidilläni on ärrävika. Yhdistää asiat todella nopeasti päässään vaikka on 85v. Tosin ilmaisee itsensä usein epäselvästi. Mutta ymmärtää asiat tosi nopeasti.

No olisit heti sanonut, että tämä onkin Sanna Marin -ketju. Siis kyseessä Sanna Marin. Toistan: Sanna Marin.

Ja nyt voit poistaa itsesi ja vie höpökeskustelusi mennessäsi. Kiitos!

Vierailija
17/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä keskustelu aiheesta

nö myddä khyn väsemmistöö väääsemmistöö

nöö myddä khyn viherväsemmistöö

öyh öyh

Onko tämä sellainen ketju?

Vierailija
18/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ärrävikainen ala-asteella käydystä puheterapiasta huolimatta. Matematiikka meni koulussa suurimmaksi osaksi kovaa ja korkealta ohi, mutta muuten en kai ole ihan tyhmä. 

Vierailija
19/19 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. En ole huomannut tuollaista korrelaatiota. Ainut r-vikainen aikuinen jonka tunnen, on huono matematiikassa, hädin tuskin sai lyhyen matikan läpi lukiossa. On kielissä taitava, erityisesti englannissa.

Opiskelen itse DI:ksi, matikkaa ja fysiikkaa saa laskea paljon ja ne sujuu ihan hyvin. Olen oppinut r-kirjaimen hyvin nuorena. En ole kielellisesti lahjakas, erityisesti englanti on tuntunut aina työläältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän