Korreloiko matemaattinen lahjakkuus ja ärrävika?
Tuntuu että monet ärrävikaiset ovat matemaattisesti lahjakkaita tai ainakin muutoin keskivertoa älykkäämpiä.
Kommentit (19)
Ei. Kolmella serkulla ärrävika, kaikki lähinnä keskivertoa huonompia niin matematiikassa kuin kielissäkin.
Mun kaveri on matemaatikko, tohtorismies, ja puhuu hyvin ja paljon
Ainakin ärrävikaiset naiset on monesti teräviä mielestäni. En tiedä onko sitten mitään yhteyttä. Terv. ap
En osaa sanoa suuremmassa mittakaavassa, mutta omalla kohdallani ei. Tosin "paranin" r-viasta 18-vuotiaana, mutta olin koulussa todella surkea matematiikassa.
Tuskin. Meidän perheessä kaksi esimerkkiä r-vikaisista, joilta ei lukiossa sujunut pitkä matematiikka.
Minä olen mies ja on hyvä matikkapää. Ärrävika oli murroikään asti. Sitten se puhuminen alkoi sattua oikeasti, ja opin 14-vuotiaana sanomaan lopulta tuonkin kirjaimen oikein. Korrelaatiosta ei ole aavistustakaan.
Itse tunnen ainakin yhden r-vikaisen, joka on tosi huono matikassa ja suoritti peruskoulunkin mukautettuna.
Mun havaintojen mukaan musiikillinen lahjakkuus ja nopea, epäselvä puhe korreloivat keskenään. Miettikääpä näitä orkesterinjohtajia ja pianon yms. soittajia, joita Suomesta on lähtenyt maailmalle.
Mitä syytä siihen voisi olla, että nuo korreloisivat? Puhuu vähemmän ja miettii enemmän, jolloin puhe ei ehdi kehittyä? Heh. Tai jos matemaattinen ajattelu toimi paremmin, niin aivojen puhealue olisi vastaavasti huonompi?
En usko että vastaus selviää, ellei joku tähän löydä jotain tutkimusta. Onkohan sellaista tehty? Ehkä todennäköisintä on, että korrelaatiota ei ole, mutta mistä minä tiedän.
Mistä ihmeestä olet saanut otannan tähän korrelaatioon. Opiskelet matematiikkaa ja lähes kaikilla ärrävikä?
Miten edes tunnet niin monta ärrävikaista? Puheterapeutin koulutuksella en lähtisi analysoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ädllävika ei tuo lahjoja
Niin, ei joulupukkikaan ädlää ja kuolaa lahjoja tuodessaan. Ainakaan jos on selvin päin.
Mielestäni Sanna Marinillakin on lievä ärrävika. Äidilläni on ärrävika. Yhdistää asiat todella nopeasti päässään vaikka on 85v. Tosin ilmaisee itsensä usein epäselvästi. Mutta ymmärtää asiat tosi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Sanna Marinillakin on lievä ärrävika. Äidilläni on ärrävika. Yhdistää asiat todella nopeasti päässään vaikka on 85v. Tosin ilmaisee itsensä usein epäselvästi. Mutta ymmärtää asiat tosi nopeasti.
No olisit heti sanonut, että tämä onkin Sanna Marin -ketju. Siis kyseessä Sanna Marin. Toistan: Sanna Marin.
Ja nyt voit poistaa itsesi ja vie höpökeskustelusi mennessäsi. Kiitos!
Onko tämä keskustelu aiheesta
nö myddä khyn väsemmistöö väääsemmistöö
nöö myddä khyn viherväsemmistöö
öyh öyh
Onko tämä sellainen ketju?
Olen ärrävikainen ala-asteella käydystä puheterapiasta huolimatta. Matematiikka meni koulussa suurimmaksi osaksi kovaa ja korkealta ohi, mutta muuten en kai ole ihan tyhmä.
Jaa. En ole huomannut tuollaista korrelaatiota. Ainut r-vikainen aikuinen jonka tunnen, on huono matematiikassa, hädin tuskin sai lyhyen matikan läpi lukiossa. On kielissä taitava, erityisesti englannissa.
Opiskelen itse DI:ksi, matikkaa ja fysiikkaa saa laskea paljon ja ne sujuu ihan hyvin. Olen oppinut r-kirjaimen hyvin nuorena. En ole kielellisesti lahjakas, erityisesti englanti on tuntunut aina työläältä.
Eksällä oli ärrävika ja ainoa lahjakkuutensa oli jääkiekko. Ei siis todella mitenkään loistanut kouluaineissa.