Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vyötärönmitta vs. lihavuus - ns. erilaiset kropat

Vierailija
13.01.2020 |

Alkaa ottaa päähän oikean vyötärönmitan tärkeyden toitottaminen. Toki mediassa on ollut paljon puhetta eri kroppatyypeistä, mutta silti tuntuu entisenä syömis- ja ilmeisesti nykyisenä kehonkuvahäiriöisenä pahalta se, että vyötärön pitäisi olla alle 80 cm. Omani on jokusen sentin sen alle, mutta pelkään koko ajan sitä rajaa, vaikka koen itseni hoikaksi. Myös ikiaikainen 90-60-90-mittasuhde tuntuu täysin saavuttamattomalta. Olen itse pitkähkö (173cm) ja painan noin 63 kg. Käsittääkseni en ole liian lihava enkä liian laiha. Minulla on pienet rinnat ja kapea lantio, olen mallia "teinipoika", mutta olen suht lihaksikas ja leveäharteinen, ns. "urheilullinen nuorukainen", mutta lässähtänyt kolmen lapsen ja neljänkymmenen vuoden saatossa. Maalaisjärki on mukana, juu, mutta jeesatkaa naista mäessä, iski sekä ärsytys normeista että epävarmuus itsestä! Voihan olla terve ja hyvinvoiva, vaikka joku mitta heittäisikin normista?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsen saamisen jälkeen herkästi pullottava vatsa ja jos navan kohdalta mittaa väärällä hetkellä, tulee helposti 20 cm lisää vyötärönympärystä kuin olisi ollut pari tuntia aiemmin. En usko tuohon mittaamiseen yhtään.

Vierailija
22/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 168 cm ja 58 kg, treenaan 4 krt viikossa ja rintalastassa erottuvat luut. Olen mallia kapea lantio ja tasapaksu vyötärö, eikä vyötärönympärykseni ollut alle 80 cm edes silloin, kun olin nuorempana laihimmillani ja bmi oli 18.5. Vaikka näännyttäisin itseni nälkään, kuihtuisin muualta kuin vyöyäröltä. Kerran muuten laihduinkin vakavan sairauden vuoksi ja vyötärö ei kaventunut, mutta ihan peruslihakset lähtivät ja oli vaikea edes jaksaa kävellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli se dokumentti jossa otettiin itsensä pituinen ohut naru ja laitettiin se kaksi kerroin. Jos se kaksinkertaisena ylettää vyötärön ympäri, niin silloin pitäisi asian olla ok. Ja tosiaan lääketieteellinen terveyteenvaikuttava arviointi ei mittaa kapeita kohtaa vaan sitä kohtaa johon rasva kertyy. Tuossa mittaustavassa ei tarvitse tuijottaa senttejä vaan sitä oman mittaista naurua. Varmaan helpompi jos ajattelee, että pitää saada 5 cm pois, että naru ylettää. Ja kuka viitsii huijata, kun ei ole senttejä mitä verrata toisiin vaan pelkkä omanaru.

Vierailija
24/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vyötärö 90 cm. Ikä 52, pituus 165 ja paino 62. Ei ylipainoa, jenkkakahvoja, makkaroita eikä selluliittia. Vatsa vaan pullottaa vuosi vuodelta enemmän.

Tuossa voi kyllä oikeasti olla kyse siitä viskeraalisesta rasvasta (jonka vuoksi vy:ä juuri seurataan), jos se kerta lisääntyykin vuosi vuodelta. Mitä lääkäri on sanonut?

No en kyllä ole känyt tätä asiaa lääkäriltä kysymässä :D

Vierailija
25/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitataan virallisesti 2 cm navan yläpuolelta, vaikka vyötärön kapein kohta olisi 12 cm navan yläpuolella pitkän selän vuoksi.

En minäkään ymmärrä tuota lainkaan.

-nii, mut mult ei mitattu tosta vaan alempaa. :DDD

Onpas hölmöä, jos noin tehdään. Navan korkeus vaihtelee ihmisillä.

Vierailija
26/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vyötärönympärykseni on 70 cm, saattaa olla vähän ylikin.

163 cm 49 kg, 35 v lapseton nainen.

Vyötäröä ei ole, kroppa on nakkisuora. Kylkiluut loppuu siihen mistä lonkkaluut alkaa.

Edestä päin näytän paksulta, sivusta päin lättänältä.

Aloittajan kannattaa kyllä vahtia painoaan ettei tuosta enää pullistu.

Vierailija
27/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsen saamisen jälkeen herkästi pullottava vatsa ja jos navan kohdalta mittaa väärällä hetkellä, tulee helposti 20 cm lisää vyötärönympärystä kuin olisi ollut pari tuntia aiemmin. En usko tuohon mittaamiseen yhtään.

Kannattaa mitata aamulla. Joillain on ongelmana, että iltaa myöten vatsa alkaa turvottamaan ja ilma kasvattaa ympärystä.

Vierailija
28/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi 60cm vyötärö taisi olla suosittua ajalla, kun kaikki käyttivät korsettia, toki hoikkiakin oli, mutta ei kaikilla ilman apuvälineitä saatu rasvaa siirrettyä muualle.

Itselläni vyötärönympärys on 100cm. Koen tuon vatsanympäryksen kaventumisen parempana mittarina, kuin painon katsomista. Minulta kun on nyt aktiivisen treenaamisen takia lähtenyt senttejä vyötäröltä, vaikka painossa ei ole tapahtunut muutoksia. Sisäiset vatsalihakset ovat paremmassa kunnossa kuin ikinä ennen ja se on helpottanut myös jaksamista muussakin liikkumisessa.

Jos syöt terveellisesti, liikut terveellisesti ja koet itsesi terveeksi, niin olet terve. Jos yksi tai useampi on pielessä, niin jokaiseen saa apua.

Muuten hyvä kirjoitus, mutta ei se nyt ihan niin mene, että jos syöt ja liikut terveellisesti sekä tunnet olosi terveeksi, olet automaattisesti terve. Korkea verenpaine ei tunnu missään. Syöpä ei alkuvaiheessa tunnu missään. Sydänsairaus ei välttämättä tunnu miltään.

Tämä koskee sekä normaalipainoisia että ylipainoisia.

Vierailija
29/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 170 ja n. 67kg.

Oon omasta mielestäni jotenkin tosi ison olonen, mulla on aika leveä lantio (vähän yli 100 cm) ja tuntuu että hartiatkin on vähän keskivertoa leveämmät. Rinnat sen sijaan on vaan B kuppi. Mun vyötärönympärys on kuitenkin "vaan" 74cm, eli kai ihan hyvä painoindeksiin nähden.

Välillä tuntuu, että olisin mieluummin vaikka kapelanteinen ja siro ja "tasapaksu". Vaikka mun vyötärö on kapeahko muuhun kroppaan nähden niin tunnen itseni tunkiksi.

Parhaillaan tässä laihdutan. Harmi vaan että hartioista ja lantioluista on vaikea laihtua.

Vierailija
30/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole mielestäni todellakaan mikään kurvikuningatar enkä edes hoikka (löysää riittää keskivartalossakin – yök!), mutta vyötärö on nyt tuhdimpanakin vähän alle 70 cm. En tiedä, onko se koskaan sen yli mennytkään. Jos olisin timmi niin luku alkaisi varmaan vitosella. Näin me ollaan kaikki eri mallisia ja se on ihan ok.

Vierailija
31/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mitata aamulla. Joillain on ongelmana, että iltaa myöten vatsa alkaa turvottamaan ja ilma kasvattaa ympärystä.

Joo mulla ainakin saattaa vaihdella vuorokaudenajasta tai päivästä riippuen noin 5 cm.

Vierailija
32/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vyötärönympärykseni on 70 cm, saattaa olla vähän ylikin.

163 cm 49 kg, 35 v lapseton nainen.

Vyötäröä ei ole, kroppa on nakkisuora. Kylkiluut loppuu siihen mistä lonkkaluut alkaa.

Edestä päin näytän paksulta, sivusta päin lättänältä.

Aloittajan kannattaa kyllä vahtia painoaan ettei tuosta enää pullistu.

Hei haloo, aloittaja on sua 10 cm pidempi niin onko ihme, että hän painaa enemmän? Ja hänen vyötärönsä on muutaman sentin alle 80 cm ja sun 70 cm tai yli.

Eli suunnilleen samoissa mitoissa olet kun ottaa huomioon pituuseron. Pitkillä ihmisillä on isommat luut myös leveyssuunnassa mikä vaikuttaa myös vyötärönympärykseen.

Vierailija
33/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se max "puolet pituudesta" on hyvä ohje. Ap:n kohdalla siis max 86,5 cm.

Ei todellakaan ole mikään hyvä ohje :'D

Vierailija
34/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitataan virallisesti 2 cm navan yläpuolelta, vaikka vyötärön kapein kohta olisi 12 cm navan yläpuolella pitkän selän vuoksi.

En minäkään ymmärrä tuota lainkaan.

-nii, mut mult ei mitattu tosta vaan alempaa. :DDD

Onpas hölmöä, jos noin tehdään. Navan korkeus vaihtelee ihmisillä.

Mutta ehkä ne elimet ovat sijoittuneet sen navan mukaan. Ja tuskin kaikille voidaan tehdä täysin yksilöllisiä ja vedenpitäviä ohjeita mittaamiseen. Jos on tarve, niin vatsa kuvataan ja siinä näkyy sinne kertynyt rasva.

Vierailija
35/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan hyvä yleispätevä. Siinä ylitetään terveen ja epäterveen raja. Ulkonäöllisesti se voi vaihdella paljon. Jos halutaan missin mitat, niin silloin tuo mittaustapa ei käy.

Vierailija
36/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan hyvä yleispätevä. Siinä ylitetään terveen ja epäterveen raja. Ulkonäöllisesti se voi vaihdella paljon. Jos halutaan missin mitat, niin silloin tuo mittaustapa ei käy.

Ei ole. Naisilla rajaksi on määritelty se max. 80 cm eikä sitä tuulesta ole temmattu. Siinä on myös otettu ruumiinrakenteen vaihtelu huomioon.

Vierailija
37/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohdalla, mistä vyötärönympärys kuuluu mitata, ei ole luita (paitsi selkäranka tieysti) joten unohtakaa höpinänne raskaammasta luustosta.

Vierailija
38/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lyhyt ja pyöreänmallinen, ja nykyään vyötärönympärysmitta on noin 110cm, pituutta 160cm. Asia on työn alla, siihen liittyy kilpirauhasongelmia. Aiemmin vyötärönympäryksen rajamitta naisilla oli 90cm ja silloin olin pitkään sen alle, ehkä noin 80-85cm suurimman osan aikuisikääni. Teininä olin hyvin hoikka. Ei tunnu järkevältä kuvitella, että aikuisena olisi oltava samoissa mitoissa kuin keskenkasvuisena, mutta hyvä se olisi, jos olisi kuitenkin terveellisissä mitoissa.

Vierailija
39/39 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii vyötärönympäryksen tuijottaminen. Nuoresta lähtien vyötärönympärys ollut 75cm. Kun se alkaa olemaan 80+ niin aika laihduttaa. Mulla on tiimalasivartalo ja se pysyy sellaisena 75 sentin vyötäröympäryksellä, 80 sentin jälkeen se massa on todellakin tullut vyötärölle ylimääräisenä. Tiimalasivartalolle mun mielestä toimiva terveyden mittari. En urheile, enkä tiedä rasvaprosenttia. Vaakaa turha tuijotella kun ei tiedä lähteekö se rasva vai lihas.

Mutta meitä on monen mallisia.

Tiimalasi/päärynävartalo on tervellisin. Vyötärö-lantiosuhde kertoo paljon terveydestä, vaikka kaikki ei voi mitään sille, että rasva kertyy vatsaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän