Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ja palmuöljy

Vierailija
13.01.2020 |

Miten te muut vegaanit (ja muutkin asiasta kiinnostuneet) suhtaudutte palmuöljyyn? Yritättekö sitä välttää, ja jos yritätte, niin miten onnistutte?

Itsellä ahdistaa tuotteista etenkin margariinit eli palmuöljytöntä on vaikea löytää. Hyvän levitteen olen löytänyt, mutta leivontamargariinia en. Palmuöljyä haluaisin välttää sen epäterveellisyyden (ja eettisyyden) vuoksi, mutta haastavalta tuntuu, kun sitä tukitaan joka paikkaan.

Ylipäätään kasvirasvojen terveellisyyttä olen pohtinut. Välillä jopa miettinyt, että käyttäisin ihan vaan voita, vaikka se ei vegaaniuteen kuulukaan.

Onko siis muita asian kanssa painiskelevia? :) Asiallista kommentointia toivoisin, kiitos!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikesta tarvitse tehdä eettistä dilemmaa.

Itse syön sitä, mikä minulle parhaiten sopii. Eli mieluummin palmuöljyä kuin rypsiöljyä. Sitä vältän niin hyvin kuin voin.

Suosittelen sitä vegaaneillekin. Siis sitä, että syö sitä mikä omalle elimistölle parhaiten sopii.

Minusta monet vegaanituotteet on oikein hyvä ja käytän niitä paljon mutta sitten syön myös lihaa ja makkaraa. En tosin väitä olevani vegaani, joten asiaan ei minulla liity mitään eettistä.

Tällä hetkellä itsellä oma terveys on tärkeämpänä, toki eettinen puoli vaikuttaa myös. Jokainen kuitenkin pohtii omia valintojaan eri tavoin, ja niiden syitä ja seurauksia. Hienoa, että sinä olet löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion :) Ap

Vierailija
22/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypsi on epäterveellistä ja sen tuotannossa käytetään EU:ssa kiellettyä torjunta-ainetta, joka tappaa miljoonia eläimiä. Palmuöljy on eettisempää.

Tämä rypsiöljy myös mietityttänyt paljon! Kiitos kommentista, pitääpä tutkia asiaa lisää. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mitä vegesekopäät kuvittelevat saavansa aikaan syömällä ituja ja hippeilemällä?? Voisiko sellainen kuin lakialoite olla hyvä idea, kun on huolestunut eläinten oloista?? Ihmeellistä jeesustelua, että "minäpä syön ituja ja dyykkaan paskaa, niin autan eläimiä ja teen heille hyvää 😊👍🏻👍🏻👍🏻" ÖÖÖÖ... Et tee kirjaimellisesti yhtään mitään yhdenkään olion eteen olemalla sekopäähippi. Lakialoitteella voit tehdä paljonkin. 😑🔫

Vierailija
24/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Keiju kolmen öljyn margariinissa ei ole palmuöljyä ja on vegaaninen.

https://www.keiju.fi/tuote/keiju-3-oljya-rypsioljymargariini-60-400-g-2…

Tuo vegejauhaminen ei ole pelkästään rasittavaa vaan koko elämäntapa on täysin järjetön. Syödään jotain margariinipaskaa ja ituja, jotka on dyykattu pukeutuneena pellavasäkistä valmistettuun kolttuun😑 kun toinen vaihtoehto olisi olla ihan vain normaali ja syödä monipuolisesti kaikkea. Ja käyttää aitoa voita ja kuohukermaa. Ihan vaikka MAUN TAKIA jos ei muuten.

Oma ruokavalio monipuolistui kasvusruokavalioon siirtyessä. Pitempään vegaanina olleena voi ja maitotuotteet maistuu ihan hirveälle eli makuaisti muuttuu. Joten maun vuoksi voita ja kermaa ei pysty käyttämään. Lisäksi vatsa ei maitotuotteita kestä eli se tärkeimpänä syynä näiden välttämiseksi.

Vierailija
25/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kovetettu palmuöljy ei sovi, vatsani menee siitä hyvin sekaisin.

Itse käytän rypsiöljyä, oliiviöljyä, ja voita. Terveellisin, ja paras maku.

Vierailija
26/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista, hyviä näkökulmia! :) Tosiaan hankalaa nykyään kokonaan vältellä palmuöljyä, mutta onneksi palmuöljyttömiäkin vaihtoehtoja on. Erilaisia tahnoja yms pitää opetella tekemään enemmän, joilla korvata margariini leivän päällä. Ap

Vierailija
27/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tarvii korvata sitä margariinia kun kerran on palmuöljytön margariini. Se keijun 3 ,öljyn margariini.

Vierailija
28/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten hyvä esimerkki siitä, ettei vegaani ruokavalio todellakaan ole välttämättä ekologista. Tästä syystä olen ehkä 95% vegaani, mielummin otan sen aidon kermavaahdon kuin palmuöljyisen prosessoidun tuotteen. Itselle ruokailussa elologisuus on tärkeintä, ei vegaanius.

Vierailija
29/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Eihän sun tarvii korvata sitä margariinia kun kerran on palmuöljytön margariini. Se keijun 3 ,öljyn margariini.

Tämä ei leivän päällä ollut hyvä, mutta toki voisi kokeilla miten toimii leivonnassa. Tuossa vaan tulee turhaa roskaa paljon vs. sellaiseen kääreeseen pakattu "margariinipalikka". Mutta testiin menee, josko ois hyvä leivontaan :) Ap

Vierailija
30/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsi on epäterveellistä ja sen tuotannossa käytetään EU:ssa kiellettyä torjunta-ainetta, joka tappaa miljoonia eläimiä. Palmuöljy on eettisempää.

Tämä rypsiöljy myös mietityttänyt paljon! Kiitos kommentista, pitääpä tutkia asiaa lisää. Ap

Tämän minä olen tiennyt 10 vuotta ja olen saanut aina alapeukkua, kun olen asiasta maininnut palstalla.

Liekkö veget alapeukutelleet.

Rypsiä ei löydy nytkään kaapista, vaikka laadukkaita eri öljyjä on lukuisia. Myös palmuöljyä! Sydänterveystuote tämä!

Zinccis

Vierailija
31/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten hyvä esimerkki siitä, ettei vegaani ruokavalio todellakaan ole välttämättä ekologista. Tästä syystä olen ehkä 95% vegaani, mielummin otan sen aidon kermavaahdon kuin palmuöljyisen prosessoidun tuotteen. Itselle ruokailussa elologisuus on tärkeintä, ei vegaanius.

Tämäpä juuri. Tähän kun lisää vielä omalla kohdalla eläinten oikeudet, niin on melko paljon pohdittavaa :D Toki omalla kohdalla maha ei kestä maitotuotteita (+ aiheuttaa aknea), joten niiden käyttö ei ole mahdollistakaan.

Vierailija
32/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Tähän kun lisää vielä omalla kohdalla eläinten oikeudet, niin on melko paljon pohdittavaa :D Toki omalla kohdalla maha ei kestä maitotuotteita (+ aiheuttaa aknea), joten niiden käyttö ei ole mahdollistakaan.

Tämä siis ap.

Vierailija
33/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy miksen ole täysin vegaani. Syön satunnaisesti juustoa, voita käytän päivittäin. Panostan kuitenkin luomuun, eli maitotuotteet luomuna. 

Vierailija
34/34 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevat margariinit toimii hyvin leivonnassa eikä niissä ole palmuöljyä.

No kannattaa kokeilla leivän päälle

https://www.foodie.fi/entry/vegelevite-luomu/5701977550172

Kehuttu levite , löytyy s kaupoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi