Tankkasin vahingossa 98E5, mitä tehdä?
Eli olen kylmäasemalla ja tankkasin vahingossa 98E5 enkä 95E10. Voiko ajaa ollenkaan tai edes lähimmälle korjaamolle vai pitääkö hinata vai mitä tehdä?
Onko haittaa hetkellisesti tai pitkän ajan kuluessa?
Olen vielä bensapumpun vieressä.
Kommentit (31)
Erikoinen ketju. Aloittaja ei selvästikään ole autonrassaaja niin heti syytellään provosta.
95 oktaaninen syttyy paremmin ja on siksi normiautojen bensiini
98 oktaaninen kestää paremmin korkeita puristuksia ja on siksi tehokkaiden autojen bensiini, tätä bensaa voi myös laittaa normi autoon, mutta jos moottorielektorniikka ei säädä ennakkoa korkeammalle oktaaniluvulle on ihan turhaa tankata sitä.
Mitä jos et ajaisi ollenkaan sitä autoa, kun tankkauskin on niin ylivoinaisen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et ajaisi ollenkaan sitä autoa, kun tankkauskin on niin ylivoinaisen vaikeaa.
Kuten kirjoittamisessa, myös autoiluun liittyvissä asioissa voi käydä pieniä virhetä.
Aivan normaali 2 litranen 2006 Peugeot. Käy siihen 95 litkukin mutta kulkee huonommin ja kuluttaa enemmän. Shellin V-Power+ on parempaa joskin hieman kalliimpaa...
Vierailija kirjoitti:
Maantienopeuteen kiihdytys oudolla bensalla vähän hirvittää, mutta kokeillaan...
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ehtiköhän tulla porvoolaisen taakse jono?
Kyllä 98 on parempaa polttoainetta, mutta ei niin paljon, että tulisi edullisemmaksi kuin 95.
Kannattaa ostaa 98:a jos se on tarjouksessa.
Hintaero 95 vs 98 vastaa aika suoraan eroa, joka on näiden energiatiheydessä. Etanolissa on vähemmän energiaa ja sitä on 98 bensassa vähemmän, siksi 98 on parempaa. Bensakulut on käytännössä ihan samat riippumatta kumpaa käyttää. Itse käytän 98:a, koska siinä on vähemmän liottavaa etanolia ja ainakin oma ahtamaton ruiskukone kuluttaa sitä vähemmän kuin 95:ttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh heh, aja normaalisti, se on vain parempaa polttoainetta
vai onko tämä provo
Parempaa? Tähän autoon olen kyllä aina tankannut 95 ja niin lukee ohjekirjassakin eli eiköhän se nyt se paras bensa kuitenkin ole.
ap
98 antaa enemmän tehoja autoon. Se on ihan sama tankkaako 95 vai 98.
Ei ole sama. Vanhempiin autoihin ei E10 ole välttämättä sopivaa, samoin jotkin vaativat 98-oktaanista. Mutta jos 95E10 on suositeltu polttoaine, voi tankata myös 98E5:tä.
Pääsin kauppaan ja kotiin. En huomannut mitään ongelmia autossa.
ap
95:n pienempi oktaanipitoisuus voi aiheuttaa moottorin käyntiin ns. nakutusta. Korkeampi etanolipitoisuus taas voi vahingoittaa tiivisteitä. Siis jos suositeltu laatu on 98E5.
Siis normaaliin 95-autoon?