Sisarusten välinen riitely. Poikani on kymmenen vuotias ja pikkusisko on kuusi. He ottavat yhteen koko ajan.
Kommentit (21)
Se kuuluu tuohon ikään. Odota kolme vuotta, niin se loppuu.
Meillä pojilla ikäeroa tuo sama neljä vuotta, jatkuvaa tappelua ja taistelua ja painia. Kun esikoinen täytti 13, se loppui. Ei enää ole kiinnostunut taistelemaan, on ihan omat jutut. Nyt kaipaan niitä aikoja kun olivat yhdessä ja nahistelivat, nyt eivät ole missään väleissä kun ovat 12 ja 16, ihan eri porukoissa pyörivät.
Niin hullua kuin onkin, nauti tuosta ajasta. Voi loppua jo aikaisemminkin kun ovat eri sukupuolta.
Nauti tuosta ajasta....tsiisus. Mietipä sen nuoremman lapsen kannalta. Jos ikäeroa on se 4 vuotta tai enemmän , niin nuorempi on aina altavastaaja. Eli nahistelu ei ole millään muotoa tasavertaista. Eli popparit esiin ja nauti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojilla ikäeroa tuo sama neljä vuotta, jatkuvaa tappelua ja taistelua ja painia. Kun esikoinen täytti 13, se loppui. Ei enää ole kiinnostunut taistelemaan, on ihan omat jutut. Nyt kaipaan niitä aikoja kun olivat yhdessä ja nahistelivat, nyt eivät ole missään väleissä kun ovat 12 ja 16, ihan eri porukoissa pyörivät.
Niin hullua kuin onkin, nauti tuosta ajasta. Voi loppua jo aikaisemminkin kun ovat eri sukupuolta.
Minulla ja pikkuveljelläni on ikäeroa tuo sama neljä vuotta, ja me kyllä riitelimme vielä silloin kun olin 13 ja veli 9, vaikka eri sukupuolta olemmekin.
Vie ne ulos raittiiseen ilmaan. Yleensä happihyppely rauhoittaa ja antaa muuta ajateltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojilla ikäeroa tuo sama neljä vuotta, jatkuvaa tappelua ja taistelua ja painia. Kun esikoinen täytti 13, se loppui.
Tai sitten vaan pahenee. Oma isoveljeni muuttui erityisen väkivaltaiseksi murrosiän myötä. Mukaan tuli myös seksuaalista ahdistelua😣
Pikkusisko
Entäpä jos antaisit heidän ottaa joskus puoli kahteen?
Liian pitkä ikäero, olen kuullut tuon monelta että neljän vuoden ikäerolla lapset tappelee alituiseen eikä heistä tule hyviä kavereita.
Kannattaa tehdä lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla, teidän tapauksessa ei toki auta mutta ne jotka ketjua lukee pankaa tämä mieleenne. 1½-2 v ikäero on hyväksi havaittu, lapsilla on leikkiseuraa ja hitsautuvat parhaiksi kavereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä ikäero, olen kuullut tuon monelta että neljän vuoden ikäerolla lapset tappelee alituiseen eikä heistä tule hyviä kavereita.
Kannattaa tehdä lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla, teidän tapauksessa ei toki auta mutta ne jotka ketjua lukee pankaa tämä mieleenne. 1½-2 v ikäero on hyväksi havaittu, lapsilla on leikkiseuraa ja hitsautuvat parhaiksi kavereiksi.
Ap kysyi, mikä neuvoksi. Tämäkö on vastauksesi? Vähän myöhäistä nimittäin... Eikä välttämättä edes auta, asia on niin persoonista kiinni.
Meillä tappelee 10 vuotias ja 3 vuotias. Riidat ovat välillä rajuja.
Mä olen neljä vuotta veljeä vanhempi. Tapeltiin aina. Kunnes muutin pois kotoa 19-vuotiaana. Sisko on veljeä 3,5 vuotta nuorempi ja minun pois muutettuani veljellä alkoi riitelyt siskon kanssa. Siskoni on nyt 3-kymppisenä sitä mieltä, ettei oo koskaan tavannut yhtä ilkeää ihmistä kuin meidän veli. Mulla ja veljellä on etäiset mutta asialliset välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi, mikä neuvoksi. Tämäkö on vastauksesi? Vähän myöhäistä nimittäin... Eikä välttämättä edes auta, asia on niin persoonista kiinni.
Pointti lihavoitu.
Aloittajalle neuvoksi miten olisi lasten kasvattaminen. Kasvatus vaatii työtä, puuttumista väärintekoihin ja ohjausta oikeanlaiseen toivottuun käytökseen. Ilmeisesti monilta puuttuu auktoriteetti suhteessa lapsiinsa, ollaan liiaksi kaverillisia. Ryhtiliike vanhemmuuteen - se on ohjeeni.
Vierailija kirjoitti:
minulla ja isoveljellä tuo 1,5 v ikäeroa. Veli oli hyvin väkivaltainen minua kohtaan. Joitakin vammojem jälkiä näkyy edelleen nyt aikuisena. Vihaan veljeäni.
Perheneuvola?
Itse olen edelleen katkera vanhemmilleni etteivät saaneet veljeäni kuriin. Lapsuus oli pelkoa ja väkivaltaa täynnä, kiitos isoveljeni ja kädettömien vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Nauti tuosta ajasta....tsiisus. Mietipä sen nuoremman lapsen kannalta. Jos ikäeroa on se 4 vuotta tai enemmän , niin nuorempi on aina altavastaaja. Eli nahistelu ei ole millään muotoa tasavertaista. Eli popparit esiin ja nauti.
Meillä on tyttö 5v ja poika 7v, ja sanoisin et poika on harvemmin se altavastaaja 😂😂😂
Aina puhutaan tappelevista pojista, mut kyl ne likatkin sen homman osaa..
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan isompi ikäero on lähes aina riitoja vähentävä tai jopa poistava tekijä. Meillä pojilla 4,5v ikäero ja ovat AINA leikkineet sovusti. Isoveli opettaa pikkuveljeä ja keksivät yhdessä touhuamista. Toki varmaan vaikuttaa se että me vanhemmat ollaan hyvin oikeudenmukaisia lapsia kohtaan ja tuetaan poikien leikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei aina tehdä, niitä saadaan jos saadaan. Omilla lapsilla 4 vuotta ikäeroa, koska välissä oli keskenmenoja ja kohdun ulkoinen raskaus. Omat lapseni ovat nyt 6 ja 10 ja melkein toistensa parhaat kaverit. Leikkivät joka päivä yhdessä. Toki kinastelevatkin toisinaan, mutta harvoin. Fyysistä tappelua en muista koskaan olleen. Arvelen siis, että sukupuolta ja ikäeroa enemmän vaikuttaa temperamentti ja luonteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyttö 5v ja poika 7v, ja sanoisin et poika on harvemmin se altavastaaja 😂😂😂
Aina puhutaan tappelevista pojista, mut kyl ne likatkin sen homman osaa..
Sama.
Tyttö pomottaa minkä ehtii. Toiseksi jäisi tappelussa, mutta lyömistä emme tietenkään salli.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tullut mieleen, että menisit väliin jo heti, kun näet riitelyn merkkejä ilmassa. Kannattaa puuttua asiaan, ennen kuin paska iskee tuulettimeen.
Hanki niille oman ikäistään seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tullut mieleen, että menisit väliin jo heti, kun näet riitelyn merkkejä ilmassa. Kannattaa puuttua asiaan, ennen kuin paska iskee tuulettimeen.
Hanki niille oman ikäistään seuraa.
Kun heillä on myös 8 vuotias veli, joka ei osallistu riitelyyn. Mutta 10 vuotias ja 3 vuotias eivät tule toimeen. Menenkin väliin, mutta jos teet vaikka ruskeakastiketta, ei heti pääse.
Tempaset kerran kunnon litsarilla poikaa ja sanot, että loppuu se kiusaaminen.