Voi vietto taas
Nuoren mummo painostaa minua laittamaan nuoremme rippikouluun. Asiasta on puhuttu monta kertaa eikä nuori halua käydä rippikoulua. En oikein viitsi sanoa vanhalle ihmiselle suoraan mitä mieltä olen. Saan kuulla tästä asiasta varmaan vielä kauan. Miksi joillekin on niin tärkeää, että tuo riitti käydään läpi? Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei rippikouluvelvollisuutta. Lievästi ahdistaa tuollainen painostus. Kun aina on tehty näin - periaate, poikkeus vahvistaa säännön. Teemme oma päämme mukaan lupia kyselemättä,vaikka siitä tulisi mielenpahoitus.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mummot on sellasia. Itse en edes ole raportoinut asiasta mummolle, siinäpähän ihmettelee milloin on rippijuhlat.
Siitä ihmettelystä se alkoi ja kerroin sitten ettei niitä tule. Oli sitten pähkäillyt asiaa ja aloitti saarnansa. Ei kai se hänen häpeänsä ole, jos sen nyt jotenkin häpeällisenä kokee. Mikä muu tuossa voi olla takana? Yrittää vanhalla syyllistämiskeinolla saada tahtonsa läpi. Sori, mutta ei enää onnistu.
Voihan toki olla, että pelkää lapsemme joutuvan kadotukseen, mutta ei sekään oikein täsmää. Kyseessä ei ole mikään hellari-, körtti-, tai lestaripari, vaan ihan seurakunnan ripari. Vai jääkö nuori jotain oleellista kokemusta vaille, jos ei käy riparia? Kertokaa joku joka olette rippikoulufanaatikkoja. Mikä se on se juttu, että on pakko vaikkei taho?
Vanhemmalle sukupolvelle se rippikoulu oli itsestäänselvyys, vain pahimmat pakanat jätti väliin. Muistan itse 80-luvulla rippikoulun käyneenä, että se ei ollut mikään valintakysymys, kukaan ei edes kyseenalaistanut. Mitä lie se teidänkin mummo hätäilee lapselle tapahtuvan, joutuvan ehkä saatananpalvojien kynsiin ja helvetin tulimereen...
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalle sukupolvelle se rippikoulu oli itsestäänselvyys, vain pahimmat pakanat jätti väliin. Muistan itse 80-luvulla rippikoulun käyneenä, että se ei ollut mikään valintakysymys, kukaan ei edes kyseenalaistanut. Mitä lie se teidänkin mummo hätäilee lapselle tapahtuvan, joutuvan ehkä saatananpalvojien kynsiin ja helvetin tulimereen...
Voihan se sellaistakin pelätä, vaikka epäilen että tämä on joku kunniakysymyskin. Kun se taitaa hätäillä minunkin joutuvan pätsiin, kun en kuulu oikeaan uskoon eli siihen millä päästään taivaaseen. Ei se seurakunnan ripari pelastaisi tuota lapsiparkaa, jonka vanhemmatkaan ei ole oikeassa uskossa. Koko perhe menossa kadotukseen, ei sitä yks ripari pelasta.
Nyt kun mietin, niin ennen taisi olla vähemmän jaottelua. Kaikki kävi saman rippikoulun taustasta riippumatta. Sieltä se varmaan juontaa juurensa, että se vain kuuluu käydä. Annanpa asian olla ja otan vastaan mitä tulee. Kaikki kunnioitus vanhuksille ja periaatteilleen. Jokainen on oman aikansa lapsi.
Mummot on sellasia. Itse en edes ole raportoinut asiasta mummolle, siinäpähän ihmettelee milloin on rippijuhlat.