Liikkeiden tuntemisesta vielä!Edessä oleva istukka..
Kirjoittelin tänne vasta siitä, kun olin huolissani liikkeiden vähenemisestä/loppumisesta. Tunsin ekat selkeät liikkeet rv 15, mutta nyt 17-18 en juurikaan mitään. No tänään sitten huolesta soikeana soittelin neuvolaan ja sieltä pyydettiin piipahtamaan siellä. Terveydenhoitaja ultrasi ja vauveli liikkui erinomaisesti ultran mukaan- joten iso helpotus. Terveydenhoitaja arveli, että en tunne liikkeitä siksi, kun istukka näyttäisi sijaitsevan edessä, varma ei tosin ollut.
Joten tälläinenkin syy voi olla liikkeiden tuntemattomuuteen.
Mites muilla- miten edessä oleva istukka on vaikuttanut? Vaikuttaako raskauteen tai synnytykseen, ellei ole kohdunsuun seutuvilla kuitenkaan? Seurataanko edessä olevaakin tarkemmin? Tunteeko vauvan liikkeet raskauden myöhemmässä vaiheessa kuitenkin selkeästi?
Kommentit (11)
... Tuo kävi ilmi np- ultrassa rv. 12. Tunsin ensimmäiset liikkeet n. rv. 20. Rakenneultrassa istukan paikkaa tarkasteltiin uudelleen, jotta nähtiin ettei se oli kohdunsuun päällä. Kaikki kuitenkin oli hyvin!
Liikkeitä tunsin loppuajasta kuitenkin hyvin, ainakin mielestäni. Ei ole kuitenkaan mihin verrata, mutta kyllä ne potkut ja pyörimiset kuitenkin tunsin hyvin!
Liikkeet alkoivat tuntua HUOMATTAVASTI
Liikkeet alkoivat tuntua HUOMATTAVASTI myöhemmin kuin ekassa (takaseinäistukkaisessa) raskaudessa. Kyllä hermostutti. Myös sydänäänten kuuntelu neuvolassa vaatii aina enemmän työtä kuin edellisessä raskaudessa. Muuten etuseinäistukasta ei ole mitään haittaa, kunhan tosiaan ei oo vauvan exitin päällä. :) Jonkin verran istukan paikka raskauden kestäessä muuttuu, joten vaikka aluksi olisikin huonossa paikassa, saattaa sijainti loppuvaiheessa olla silti ihan ok.
hankalin 34+5
Kyllä ne liikkeet sitten tuntuu ihan selkeästi kun raskaus etenee pitemmälle. Aika ajoin vähän liiankin selkeästi, auts! ;) Tällä vauvalla on varmaan pakillinen jotain teräaseita mukanaan.
ja liikkeitä oon tuntenut tähän asti todella harvakseltaan. Vasta viime viikonlopusta lähtien oon havainnut niitä päivittäin (nyt rv 19+6). Ekan kerran havaitsin yksittäisiä liikkeitä kuitenkin jo rv 15. Kaikki liikkeet oon tuntenut neuvolan tädin ennustuksen mukaisesti sivuilla, en siis tuossa edessä, siinä kun möllöttää se istukka...
-Osse
ja liikkeitä saa näköjään odotella, ainoastaan olen tuntenut sellaista pulputusta sivuilla joskus jonka arvelisin olevan jonkinsortin liikuskelua kun ovat kuitenkin uusia tuntemuksia. Mutta mitään potkuja tai muksahduksia tai mahan liikkumista ei ole ollut.
Välillä sitä oikein ajattelee että onkohan vauva edes OK mutta maha kyllä kasvaa siihen tahtiin että kaippa se siellä on...
ja lähinnä tunsin vain muljahduksia ja sellaista isompaa liikuskelua. Ei selkeitä potkuja lainkaan.
Mutta itse tykkäsin, että se oli ihan kiva juttu, sillä minun ei tarvinut kertaakaan yöllä herätä minkäänlaiseen jytään, enkä muista, että liikkeet olisi sattuneetkaan.
Serkulla tyttö potki kylkiluihin siihen malliin, että oli vielä kuukaudenkin päästä hellänä se kohta :o/
Oma lusikka vielä soppaan...
Juu, kyllä mullakin on istukka edessä ja se ilmeisesti estää/vähentää liikkeiden tuntemista. Ekat vaaviin liikkeet tunsin vasta viikolla 20, silloinkin heikosti. Nyt viikkoja on 35, liikkeet on voimakkuudeltaan vaihdelleet huomattavasti. Välillä on ollut niin kova kiire, ettei ole ehtinyt liikkeitä tunnustellakin ja pieni huoli on noussut asiasta. Mutta no hätä!
Synnytyssairaalaan tutustuessa annettiin hyvä neuvo vaúvan liikkeiden tuntemiseksi. Vauva kuulemma alkaa liikkua, kun juo ison lasillisen vettä yhdellä hörpyllä ja menee kyljelleen sänkyyn makaamaan... en ole kyllä itse testaillut:)
Oma vauvani alkaa usein liikkua, kun menen selälleni makaamaan, heti alkaa liikettä tuntumaan!
Hei vaan!
Täällä toinen joka on ollut huolesta soikeana jo hetken kun tunsin ensimmäisiä kalamaisia liikkeitä jo viikolla 13 ja nyt sitten en ole tuntenut mielestäni mitää. Pientä kuplintaa on sivuilla silloin tällöin, mutta ei muuta. Neuvolaankin on niin pitkä aika että oikein harmittaa...
Aikaisempiin (2) raskauksiin joissa takaseinäistukka verrattuna on kyllä ihan erilaiset oltavat. Silloin tunsi jo pikkuisen aikaisemmin ja se oli kyllä IHANAA. Vähän harmittaa että miksi tää viimeinen raskauteni nyt menee näin kun olisin halunnut juuri nauttia tuosta myllerryksestä ja potkuista vimpan kerran.. mutta ehkä tää sit ei ole vimppa :) no ei vaan mutta kaikki raskaudet on kyllä niin erilaisia.
Toivotaan että potkut ilmaantuvat sieltä jokaiselle huolestuneelle!
Ilmis rv 16+1
Ekassa raskaudessa istukka oli takana, ja liikkeet alkoi tuntua n.vkolla 16. Tässä raskaudessa vasta vko 20 jälkeen! Muutenkin liikkeitä on tällä kertaa tuntunut paljon vähemmän, enimmäkseen vaan " möyrimistä" , ei voimakkaita potkuja. Ja liikkeet tuntuu enimmäkseen sivuilla kyljissä, kai johtuu juuri istukasta.
Ja välillä kun on kiire ja itse liikkellä, niin en välttämättä huomaa liikkeitä ollenkaan. Mutta sitten kun itse rauhoittuu ja käy makaamaan, niin kyllähän siellä liikutaan:) Myös kun syön jotain makeaa niin vauva yleensä innostuu:)
Mulla on istukka edessä, se on kuitenkin lääkärin mukaan " ihan hyvällä paikalla" eikä vaikuta muuhun kuin juuri tuohon liikkeiden tuntemiseen, ne saattaa tuntua myöhemmin kuin muilla. Jos istukka ei ole kohdunsuun edessä, niin se on raskauden/synnytyksen kannalta varmaankin ihan sama missä se on. :)