Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun puolisoiden käsitys taloudenhoidosta on täysin erilainen

Vierailija
04.01.2020 |

Olen luonteeltani säästäväinen, laitan mielelläni rahaa sivuun ns pahan päivän varalle, jos pienestä palkasta vaan yli jää. Inhoan kaikkea velkaa, osamaksuja sun muita yli kaiken, ja olen sitä mieltä, että ensin säästetään ja sitten vasta ostetaan, jos tarvis on. Tietysti ymmärrän, että joku asunto tai uusi auto on pakko ostaa velaksi, mutta uudet sängyt, kodinkoneet jne haluan ostaa itselleni suoraan.

Miesystäväni on kuitenkin eri maata. Hän vinguttaa luottokorttia, ostelee tuotteita osamaksuilla, eikä yleensäkään pelkää mitään luottoja. Kortit on aina tapissa ja niiden lyhennyksiin menee ties kuinka paljon korkoja ym kuluja. Mies hoitaa kyllä asiansa hyvin, ei ole esiintynyt mitään ongelmia, mutta kaikki mikä hänelle tulee, myös menee. Ei saa säästöön senttiäkään, vaikka tienaa minua enemmän. En kuitenkaan ole siitä hirveästi valittanut, koska hänellä on vakituiset tulot ja hän hoitaa lyhennyksensä ja velkansa. Se mikä tässä vaan itseä hirvittää on, että jos esimerkiksi joskus hankimme lapsia tai ostamme yhteisen asunnon ja muutenkin lyömme hynttyyt lopullisesti yhteen, niin tulenko kestämään sitä että hän on niin erilainen ajattelussaan? Hän on suoraan sanonut, että ei tunne tarvetta miettiä omia taloustottumuksiaan. Pelottaa, että siitä tulee itselleni iso ongelma tai että vuosien mittaan nuo kulutustottumukset eivät ole kestäviä, vaan riskialttiita.

Sekava sepustus ja itsestäni sai varmasti todella saidan ja pihin kuvan, mutta kiinnostaa että onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/tuntemuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä hauskaa niin kauan kuin sitä kestää. Älä kuitenkaan suunnittele yhteistä tulevaisuutta. Siitä ei nimittäin tulisi kuin hyvin lyhytaikainen ja riitainen. Sinua nyppisi se, että mies käyttäisi rahansa "turhuuteen" ja miestä ärsyttäisi sinun "piheytesi".

Vierailija
2/4 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parisuhteessa yli 20 vuotta enkä omista mieheni kanssa yhtään mitään yhdessä. En ole vastuussa rahankäytöstään eikä hän minun tavoistani, joten en ymmärrä ongelmaasi.

Aikuinen ihminen elättää itse itsensä. Jos haluaa lapsia, niin miettii, riittävätkö rahat vai ei. Toista ei pidä laittaa maksajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa asia etukäteen puheeksi miehen kanssa ja miettiä, minkälainen teidän yhteinen taloutenne joskus tulevaisuudessa olisi. Jos kumpikaan ei suostu joustamaan omistaan, niin yhteistaloutta en suosittele. Mutta hienoa, että olet jo tunnistanut tämän ja etukäteen asiaa pohdit!

Mutta hyvin ymmärrän sinua, itse en ehkä pystyisi elämään ihmisen kanssa, jonka rahan käyttö poikkeaisi noin rajusti omastani.

Vierailija
4/4 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut parisuhteessa yli 20 vuotta enkä omista mieheni kanssa yhtään mitään yhdessä. En ole vastuussa rahankäytöstään eikä hän minun tavoistani, joten en ymmärrä ongelmaasi.

Aikuinen ihminen elättää itse itsensä. Jos haluaa lapsia, niin miettii, riittävätkö rahat vai ei. Toista ei pidä laittaa maksajaksi.

Sinänsä toki molempien oma asia. Mutta arvelisin, että huoleton luottojen käyttö yhdistettynä esimerkiksi äkilliseen sairauteen tai työttömyyteen voi olla myös asia, joka voi alkaa nopeastikin koskettaa sitä puolisoakin. On ihan tervettä miettiä näitä asioita, vaikka ei samoja tilejä käyttäisikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme