Koiran siedättäminen raketteihin
Meillä on kesällä syntynyt villakoira. Koira elää aktiivista elämää aktiivisessa perheessä. Aikanaan sain vinkin, että ekan puolen vuoden aikana koira pitää opettaa sietämään uusia asioita. Sen takia koira on ollut mukana mökit ja mummolat ja kotimaanmatkat jne.
Nyt eilen jatkettiin saman teeman kanssa. Oli porukkaa liikkeellä ja raketit paukahteli, mutta normaalisti vaan lenkille. Vähän säpsähti pommeja mut ei isommasti. Aina vaan namua ja kehua kun sieti raketin. Ilta meni tosi hyvin ei mitään ongelmaa.
Eläimethän vaistoaa ihmisten asenteet. Kyllä jos sitä manataan ja jeesustellaan niin varmasti alkaa pelkäämään mitä tahansa. Normielämää ilman voivottelua niin ei tarvi koirahotelleja.
Kommentit (14)
Normielämä ilman voivotteluja toimii, jos koiralla ei ole ollut huonoa kohtaamista pelon aiheeseen. Meilläkin toimi. Siihen asti, kunnes jonkun visvav*tun alaikäiset p*rsehedelmät ampui meitä kohti eli päin eli tarkoituksena vahingoittaa ilotulitteella sellaisena aikana kun ilotulitteita ei saa ampua. Koiralle jäi siitä sellaiset traumat, ettei niitä edes kouluttajan opeilla ja avulla saatu kokonaan purettua.
Kyseessä ei ole mun asenteet. Vaan ihan puhdas pelko viheltäviä ja paukahtavia ilotulitteita kohtaan. Koira ei pelkää esim metsästysaseita tai rannikkopatteriston tykkejä tai ukkosta. Vain ilotulitteita. Ja se pelkää niitä oli sitten yksin kotona tai mun kanssa tai kouluttajan kanssa.
Googlettelin vinkkejä, että miten toimia pentukoiran kanssa uutena vuotena. Kiitos AP hyvästä ideasta, kokeilemme toimia tämän mukaan.
Minä pelkään koiria vuoden jokaisena päivänä. Eikö koiria voisi kieltää?
Meillä ei ole koskaan yksikään koira pelännyt mitään raketteja, pommeja eikä aseita. Ei olla ikinä millään muotoa opetettu sietämään tai palkittu tai mitään muutakaan, koirat on aina olleet mukana noissa jutuissa vaan.
Meillä ei nykyiset koirat raketeista välitä mutta ulos ei mennä silloin kun on lupa raketteja ampua. Se yksi hetki kun koira säikähtää rakettia niin paluuta ei ole.
Edesmenneellä koiralla pelko raketteihin tuli iän myötä.
Meidän koira tykkää katsoa aina raketteja ulkona.
Tuttavan koira säikähti rakettia lenkillä ja riuhtaisi itsensä irti. Juoksi vain paniikissa eteenpäin. Löytyi lopulta pellolta. Sydän petti.
Älkää viekö koiria ulos kun raketteja ammutaan!
Vien, aina olen vienyt ja tulen aina viemään kun ne ei säily niitä.
Oma koirani ei reagoinut paukutteluun, mutta kuitenkin stressaantui. Muutama tunti meni ihan ettei huomannutkaan, varsinkin kun kotiväki ei kiinnittänyt mitään huomiota ääniin. Sitten kuitenkin kun melua jatkui tunnista toiseen, niin koira tuli levottomaksi ja meni piiloon sängyn alle, tms.
Koira ollut aina mukana, ei säiky.
Kotona mies pamauttaa ilmapallon ja nainen palkitsee joka kerralla, kehuu? No ei vaan. Ehkä huono idea.
Älä reagoi itse mitenkään, kaikkein paras.
Meillä kans villakoira, 12-vuotias jo ja on aina ulkona meidän kanssa katsomassa raketit, ei välitä niistä ollenkaan. Ei kylläkään totutettu sitä niihin tai palkittu millään nameilla rakettien takia. Hyvää tuuria ettei ole paukkuarka, villakoirat ei taida olla.