Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta ?!

Vierailija
31.12.2019 |

Uusi laki astui voimaan 1.12.2019

Ensimmäisen pykälässä sanotaan:

"Lasta on suojeltava kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, huonolta kohtelulta ja hyväksikäytöltä."

Olisiko täällä paikalla ketään, joka voisi kertoa, miten henkiseltä väkivallalta ja huonolta kohtelulta voi lasta suojella?
Kaikki negatiivinen, perusteltu ja todistettu tapaajavanhemman harjoittama toiminta kuitataan joka ikisen tahon (lastenvalvoja, perheneuvola, lastensuojelu, lakimies, tuomari) puolelta vain mustamaalaamisena ja vieraannutusyrityksinä. Lapsi on pakko pakottaa tapaajavanhemmalle pelkäämään ja ahdistumaan, koska hän on uhannut lapselle "muuten tapahtuu vielä paljon pahempaa etkä enää nää sun perhettä".

Lapsi on tunnollinen ja kunnollinen ja pelkää. Hän on jo huomannut, että hänelle kerrotaan hänen valehtelevan ja ettei kukaan välitä.Hän on ihan sekaisin, kun hänet arvioidaan aivopestyksi, vaikka hän itse kyllä tietää mitä isä puhuu ja miten isä käyttäytyy. Minulle tulee uhkasakko ja tapahtuu ties mitä, jos en pakota lasta tapaamisiin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaava tilanne. Lapsi pyytää päivittäin, että ei tarvitsisi enää käydä tapaajavanhemmalla. On itkuinen, sulkeutunut ja ahdistunut pari päivää tapaamisten jälkeen ja tekee kummia asioita, kuten sotkee vessan kakalla.

Lapsi välillä kertoo, mitä toisen vanhemman luona tapahtuu. Hänet on mm lukittu taloon sisälle ja käsketty nukkua, vanhempi lähtenyt itse ulos ja hän on paniikissa siellä itkenyt.

Kun kysyn asiasta etävanhemmalta, hän ilmoittaa, että lapsi valehtelee. Lapsi itkien vieressä huutaa, että ei valehtele. Jos otan yhteyttä esim neuvolaan asiasta, niin on kuulemma vain minun sanani toisen vanhemman sanaa vastaan. Ja oireilu neuvolan mukaan kuuluu asiaan.

Ja minun puolestani lapsi saa olla etävanhemmallaan milloin haluaa. Mutta hän ei vaan halua olla siellä.

Vierailija
2/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko järjestelmä lähtee ajatuksesta LAPSEN OIKEUS MOLEMPIIN VANHEMPIIN, mutta se pitää sisällään oletuksen, että vanhemmuus on ”hyväntahtoista” ja lapsi haluaa pitää yhteyttä. Nyt lakiin on tullut vielä tämä erityislisäys, että tulisi suojella lasta kaikenlaiselta väkivallalta ja kaltoinkohtelulta. Tottakai olen aina halunnut sitä, mutta siihen ei ole mahdollisuuksia.

Lapsi pakenee hiljaa vessaan tai komeroon kuiskimaan puhelimeen että pelottaa ja haluaa pois. Poliisi sanoo, että lastensuojelu auttaa, lastensuojelusta sanotaan, että lähivanhempi puntaroi turvallisuuden, oikeudessa sanotaan, että myötävaikuta tapaamisiin sinä vieraannuttava, itsekäs hirviö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Oletteko tehneet lapsistanne lastensuojeluilmoituksen?

Vierailija
4/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Vastaus sosiaalipäivystyksestä on, että ei lähdetä, jos ei ole syytä epäillä vakavaa fyysistä väkivaltaa. Vastaus arkityöskentelystä on, että olosuhteisiin isän luona ei voida juuri puuttua tapaamisten aikana, vaan päätöksen turvallisuudesta tekee lähivanhempi. Jos lähivanhempi päättää, ettei lapsen ole turvallista mennä isän luokse, hakee isä tuomioistuimelta täytäntöönpanoa, jossa puolestaan velvoitetaan äiti myötävaikuttamaan tapaamisiin sakon uhalla, koska äiti valehtelee ja aivopesty lapsi valehtelee. Isä sanoo, ettei mitään pahaa ole koskaan tapahtunut, ei käytetä alkoholia ja kaikilla on aina mukavaa. Isä vetoaa myös toisen osapuolen vieraannuttamiseen. Tämä kaikki kirjataan ja siitä tulee totuus.

Kukaan ei tässä vieraannutusta painottavassa yhteiskunnassa enää muista, että eroja tapahtuu myös väkivallan vuoksi. Tällaisessa tilanteessa väkivalta jatkuu tapaamisoikeuden, huoltoriitojen ja lapsen kautta. Kukaan ei kuitenkaan tunnista väkivaltaa lapsen kautta.

Vierailija
5/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilee lapsensa joutuneen kaltoinkohdelluksi niin normaali ihminen toimii. Vaikka haluaisi hoitaa asiaa viranomaisen kautta se ei aina tuota tulosta, valitettavasti. Mikä siis avuksi? Todisteet laiminlyönneistä on mahdollista kerätä vaikka salapoliisin avulla, lisäksi mikä estää menemästä itse paikalle ja tarkistamasta tilannetta. Lapsilla on nykyään kännykkä jo tarhaikäisestä joten miksette pyydä lasta soittamaan kun pelottaa? Onko kivampi vinkua netissä kuin suojella omaa lastaan?

Ja toki poliisi tai sossu paikalle välittömästi kun lapsi ilmoittaa olevansa yksin. 

Vierailija
6/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilee lapsensa joutuneen kaltoinkohdelluksi niin normaali ihminen toimii. Vaikka haluaisi hoitaa asiaa viranomaisen kautta se ei aina tuota tulosta, valitettavasti. Mikä siis avuksi? Todisteet laiminlyönneistä on mahdollista kerätä vaikka salapoliisin avulla, lisäksi mikä estää menemästä itse paikalle ja tarkistamasta tilannetta. Lapsilla on nykyään kännykkä jo tarhaikäisestä joten miksette pyydä lasta soittamaan kun pelottaa? Onko kivampi vinkua netissä kuin suojella omaa lastaan?

Ja toki poliisi tai sossu paikalle välittömästi kun lapsi ilmoittaa olevansa yksin. 

Väärin. Ei lähde poliisi tai sossu paikalle, jos lapsi pelkää tapaajavanhemman luona. Täytyy olla epäily vakavasta (fyysisestä) väkivallasta, että menevät paikalle.

Salapoliisia ei voi käyttää, koska isä tekee sitten rikosilmoituksen vainosta. Isä tehtailee kaikenlaisia ilmoituksia muutenkin ja on parempi meistä puhumaan, joten ne kyllä menevät läpi. Ihan normaali ja tunnettu toimintatapa: "Hyökkäys on paras puolustus."

Vierailija
7/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoin tulee rikosilmoitus siitä, että ilmestyy paikalle tapaamisen aikana. Se lienee kotirauhan häirintää aika nopeasti ainakin kun isä osaa värittää tarinan. Lisäksi se olisi yksi todiste lisää vieraannuttamiseen eli äiti ei ainoastaan aivopese lasta valehtelemaan oloistaan ja suhteestaan isäänsä vaan äiti tulee paikallekin sabotoimaan yhdessäoloa.

Vierailija
8/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani kaikkien tällaista kokevien puolesta. Ymmärrän niin hyvin. Nuo puheet lasten edusta on ihan kukkua käytännössä, esim lasten oikeus tavata kumpaakin vanhempaa on voimassa vain jos tapaajavanhempi itse haluaa. Meillä on vuosia selvitelty näitä sopimuksia ja koetettu saada tapaamisia toimimaan, esim tapaamisten pidentäminen oli ongelma lapselle kun hänelle tapaaja ihan puolitutun tasoinen tyyppi, eikä olisi halunnut edes koko päiväksi sinne mennä.

Kun minä koetin hoitaa asiaa lapsen puolesta (hän oli vasta 4v tuolloin) eli olla yhteydessä soppareita laativaan ja valvotut vaihdot hoitavaan tahoon, he olivat sitä mieltä että minä äitinä vain elän päässäni tapaajaa kohtaan tuntemaani pelkoa ja vihaa (tämä mm pahoinpiteli mut ja pakotti seksin jne, olen edelleen työkyvytön) ja kyllä on selkeästi lapsen etu että sopimusta noudatetaan. Tapaaja kuuli että lapsi ei halua tulla, ja kun hän ilmoitti ettei otakaan yökylään, asia muuttui työntekijöiden mielestä täysin ok ja juu mennään vaan kuten tapaaja haluaa.

Ymmärrän hyvin ettei ketään voi pakottaa ottamaan lasta luokseen mutta on tuo uskomattoman epäreilua lasta kohtaan että ensin häntä aktiivisesti kannustan menemään ja hän itkien pyytää että äiti, ethän pakota menemään johon vastaan että meidän on nyt hyvä reippaasti toimia kuten on tuolla aikuisten kesken yhdessä sovittu. Sitten se perutaankin kun tapaaja vetäytyy itse vaatimistaan asioista.

Ei auta muu kuin toivoa että tapaaja ymmärtää lapsen ollessa kouluiässä tms että lapsi ei oikeasti halua sinne mennä ja luovuttaa. Toki toivon että haluaisi mutta eihän lapsi ole tyhmä, tajuaa itsekin että häntä ei sinne sydämen pohjasta aidosti haluta. Tilanne on tosi vaikea ja surullinen. Tunnesidettä ja vilpitöntä rakkautta ei voi teeskennellä.

Tilanteeseen liittyy kaikkea muutakin jota en nyt jaksa edes käydä läpi. Toivon kaikille voimia ja jaksamista. Lait ovat isolta osin tärkeitä ja hyviä, suojelevat monen oikeutta olla rakkaan vanhempansa kanssa, mutta on olemassa lukemattomia lapsia jotka kärsivät siitä että tapaaja on syypää siihen että kehenkään ei ole välejä ja kaikki kärsivät ja pelkäävät. Lasta ei lain mukaan saa pakottaa tai jos epäilee että lasta kohdellaan väärin on lain mukaan kiellettyä luovuttaa lasta tapaamisiin. Lastensuojelu sanoi aikoinaan että he tutkivat vain oloja lähivanhemman luona. Meidän tapauksessa tapaajan vakavat mielenterveysongelmat ja pahat puutteet impulssikontrollissa ym ovat tiedossa mutta eivät vaikuta mihinkään.

On vain kestettävä.

Vierailija
9/9 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Hienosti kirjoitit.

Minusta isä on tehtaillut perättömiä ilmoituksia vuosikaudet. Niissä lukee pääsääntöisesti kaikenlaista epämääräistä mielenterveysongelmista. Miehen koulunkäynti on aikanaan päättynyt peruskouluun, emmekä ole olleet tekemisissä pian kymmeneen vuoteen. Silti nämä väitteet menevät läpi ja kun ne järjestelmiin kirjataan tulee niistä totta.

Minkä lisäksi kun tarpeeksi kauan kiusataan, niin meneehän se mielenterveyskin, mutta apua ei uskalla hakea, koska sitten lopulta todisteetkin mielenterveyden heikkenemisestä löytyisi. Ei kukaan loputtomiin jaksa.