Kipu oikeassa kyljessä selän puolella
Huomasin tuossa loka- vai marraskuussa, että oikea alaselkä/kylki kipeytyi selän puolelta ja kipu paheni joka päivä. Yhtenä päivänä se oli niin kipeä, että kaikki liike sattui kauheasti ja lävitseni meni "kipupiikkejä" jos liikahdin huonosti. Sitten kipu laantui, ajattelinkin sen olleen jokin lihasjumi.
Kipu oli poissa vajaan viikon ja sitten huomasin sen taas olevan tulossa. Pari päivää ja kipu taas huipussaan ja hiipui hiljalleen. Joulukuuhun asti se oli tuollainen ja soittelin terveyskeskukseen josko saisin aikaa lääkärille tuosta, mutta en saanut. Hoitaja ei osannut sanoa lainkaan mikä voisi olla, käski vain syödä Buranaa.
Joulukuussa en kipua huomannut, kun sain influenssan joka on nyt menossa ohi ja olenkin huomannut, että sitä mukaa kun paranen tästä taudista, tuo kipu kyljessä/alaselässä palaa. Minulla on ollut selän kanssa ongelmia jo vuosia ja sitä nyt kovasti pähkäillään mikä siinä olisi, kun kipuja on koko ajan. Koskaan ei ole ollut tällaista kipua ja sainkin nyt vihdoin lääkäriajan ensi kuun lopulle, mutta pelottaa kyllä mikä tuo mahtaa olla.
Onko kellään muulla ollut ja mikä sitten lopulta oli? Oliko jokin sisäelimeen liittyvä, paha lihasjumi joka aina palasi, välilevy ongelmaa vai jotain muuta?
Kommentit (26)
varmaan oot jumpannu liikaa ?
alipainoa?
Ensimmäisenä en nyt syöpää epäile, kai se nyt muulla tavoin oireilisi ensin.
Tuskin, laihdutan kyllä kun on ylipainoa.
Ap
Mulla on samoilla nurkilla myös ajoittain vaivaava juttu, mutta en edes osaa pukea sitä sanoiksi, että voisin lääkärille selvittää! Samalla tavalla sen huomaa, että se on tulossa - ei hajuakaan, mikä sen laukaisee - ja parin päivän päästä helpottaa. Särkylääkkeet ei auta, mutta piikkimatolla makaaminen, tai kovalla alustalla niin että sen "pisteen" alla on joku sukkamytty tms. Sekin auttaa vain sillä hetkellä.
Sappivaivoilta vaikuttaa ainakin sijainnin puolesta.
Olen miettinyt tuota sappivaivaa, äidilläni ainakin oli sappikiviä, mutta kivut olivat paljon pahempia. Siksi olenkin sulkenut tuon hiukan pois, kun olen ymmärtänyt että ne kivut ovat valtavan suuria. Minä kyllä pystyn toimimaan vaikka sattuukin, mutta kipupiikkien tullessa en, mutta ne kestävät vain muutaman sekunnin.
Se tuntui auttavan viimeksi, kun pyysin miestäni varovasti iltaisin painelemaan kipeää kohtaa. Olen myös tietysti koittanut kaikenmaailman rasvat ja kylmähauteet, mutta tuntuu että menee ohi vain itsellään hiljakseen.
Ap
miten jumppaat päivittäin? tai muu liikunta
Kiinnitä huomiota nukkumis, istumis ja löhöilyasentoosi. Oletko usein jotenkin mutkalla?
Vierailija kirjoitti:
Sappivaivoilta vaikuttaa ainakin sijainnin puolesta.
Tuntuuko sappivaivat alaselässä?
Liekö lihasjumi vai mikä kun tänään aamulla oikeassa kyljessä selän puolella suunnilleen kylkiluiden alareunan tasolla iski viiltävä kipu, kuin lihaskramppi. Istualtaan on kohtuu kivuton, mutta joku äkillinen väärä liike silloinkin vihlaisee. Seisomaan nouseminen tehtävä varovasti ja kävellessäkin joku väärä liike vihlaisee kovasti. Vähän paleleekin kuin olisi kuumetta, mutta voi johtua tämän sähköpula-ajan aiheuttamasta asunnon lämpötilan pudotuksestakin, mikä ei kyllä selkäongelmaiselle hyvää tiedä. Näkyy vanhemmiten yhä herkemmin kylmä vaikuttavan negatiivisesti elimistöön :/
Joskus on ylempänäkin selässä lapaluiden alapuolelta vetäissyt jonkin lihasjumin ja alaselkä on vihoitellut myös. Nytkin on ollut pientä jäykkyyttä alaselässä, pikemminkin vasemmassa reunassa tosin.
Olen oikeakätinen ja saattaa tietysti olla melko runsaalla hiirenkäytöllä oikealla kädellä olla osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Liekö lihasjumi vai mikä kun tänään aamulla oikeassa kyljessä selän puolella suunnilleen kylkiluiden alareunan tasolla iski viiltävä kipu, kuin lihaskramppi. Istualtaan on kohtuu kivuton, mutta joku äkillinen väärä liike silloinkin vihlaisee. Seisomaan nouseminen tehtävä varovasti ja kävellessäkin joku väärä liike vihlaisee kovasti. Vähän paleleekin kuin olisi kuumetta, mutta voi johtua tämän sähköpula-ajan aiheuttamasta asunnon lämpötilan pudotuksestakin, mikä ei kyllä selkäongelmaiselle hyvää tiedä. Näkyy vanhemmiten yhä herkemmin kylmä vaikuttavan negatiivisesti elimistöön :/
Joskus on ylempänäkin selässä lapaluiden alapuolelta vetäissyt jonkin lihasjumin ja alaselkä on vihoitellut myös. Nytkin on ollut pientä jäykkyyttä alaselässä, pikemminkin vasemmassa reunassa tosin.
Olen oikeakätinen ja saattaa tietysti olla melko runsaalla hiirenkäytöllä oikealla kädellä olla osuutta asiaan.
Saakeli kun jos yhteen paikkaan selässä tulee joku lihasjumi, niin leviää sitten muuallekin, nyt on taas hyvä kun pystyy edes jotenkin kävelemään stana, selkä on kuin kivitetty :/
Sappivaivat ovat kylläkin hyvin yksilöllisiä, ja sappikipu voi säteillä myös taakse.
Varmaa diagnoosia et täältä saa.
Selkävaivat on usein hankalia selvittää.
Itselläni iski loppukesästä juuri oikealle puolelle selkää lähinnä lannerangan kohdalle niin kova kipu etten pystynyt liikkumaan. Välillä kun yritin vaihtaa vaikka asentoa sängyssä, koko selkä kramppasi ja se oli tuskallista.
Ajattelin että selkäkivut tulee ja menee, niitä on minulla ollut ennenkin, mutta kun tämä ei hellittänyt tilasin ajan lääkärille. Sain passituksen CT-kuvaan koska minulla on ollut syöpä joka on parantunut mutta koska minulla on se taustalla pääsen herkemmin tutkimuksiin heti.
No ei ollut sitä, luojan kiitos. Todennäköisesti välilevyvaivaa tms. Sain kipulääkkeet ja pyrin olemaan jalkeilla minkä kipu myöden antoi. Sitä kesti noin viisi viikkoa, sitten se alkoi helpottaa ja lopulta meni kokonaan ohi.
Sappiteissä jotain häikkää.. varmaan soraa, ei siis kiviä.
Lopeta kaljan ja viinin kittaus. Munuaiset tai sappikivet jos et juopotele etkä tupakoi? Yllätys voi olla myös vika ja iso selän nikamissa.
Mitenkähän tuon ilmeisesti jumimaan pyrkivän SI-nivelen saisi pidettyä kunnossa? Selkä kun on pahasti kipeänä niin ettei voi normaalisti edes kävellä, niin alaselkä tai lonkka on jotenkin sellaisessa asennossa, että vasen jalka tuntuu ikäänkuin hieman pidemmältä kuin oikea.
Sängyllä levossa joskus joku jännitys laukeaa ja alaselkä jotenkin nytkähtää, siinä välähtää kipu, mutta menee samantien ohi. Se ei kuitenkaan välttämättä helpota yhtään seisaalleen noustua tai kävelyä.
Enpä päässyt pienipalkkaisessa teollisuustyössä elämässäni eteenpäin, vaan selän jollainlailla paskaksi mutta eipä ollut apua työterveydestä, fyssarista, eikä varmaan yhtään mistään ja sen takia jatko on entistäkin vaikeampaa... en tiedä miten edes selviän jatkossa tästä elämästä... olisi vaan vedätetty stana varmaan pyörätuoliin asti, ei et saa mitään helpotusta työolosuhteisiin vaikka toisila oli aina vaikka mitä lääkärintodistuksia, ainakin väitetysti, ettei -mukamas- tarvinnut tehdä sitä eikä tätä...
Aamulla sängystä ylösnoustua ei pystynyt kävelemään kuin vinossa, mutta on helpottanut päivän mittaan niin, että arvioisin olevani n. 95% kunnossa. Voin jopa kävellä suorana. Vain silloin tällöin esim. kääntyessä iskee lievä kipu, äkkinäiset liikkeet pahimpia, kun muuten kivuttomana unohtaa koko selkäongelman.
Syöpä