Miksi menkat lyhentyy?
Olen lapseton, parikymppinen nainen, mulla oli ennen kellon tarkat menkat, eli alkoivat samoilla oireilla ja samana päivänä ja loppuivat samana päivänä.
Nyt vuoden ovat olleet epäsäännölliset, sekä edelliset menkat kesti 2 päivää?!
Kävin gynellä, tutki ja otti papan, sanoi vain että ihan normaalia että kierrot vaihtelee.
Ei ole hormooniehkäisyä, olen kokeillut kaikki eikä mikään sovi. Mutta kondomi käytössä, enkä ole raskaana, sen testaan aina kun jotain muutosta tapahtuu, eikä se tällä hetkellä ole muutenkaan mahdollista, koska en ole harrastanut seksiä pariin kolmeen kuukauteen.
Kommentit (14)
Endometrioosi voi lyhentää kiertoa.
Ihan normaalia että vaihtelee. Kellontarkat on harvinaisuus. Pienikin painonmuutos, ruokavalio, liikunta vaikuttaa.
Mulla säännöllistyi vasta 25-vuotiaana.
Oih mä muistan tuon huolettoman ajan. Mullakin oli parikymppisenä kolmen päivän menkat. Ja lähes kivuttomatkin joskus. Nyt sitten täällä yli yhdeksän päivän menkoista kärsin jokapäiväisine kipuineen. Voi toki olla että olet myös raskaana. Onneksi olkoon!T:nainen 35v.
Käytätkö tulehduskipulääkkeitä? Ibuprofeeni vähentää vuodon määrää.
Mulla siis on yleensä menkat sen 5-7 päivää, ovat tosi runsaat, mutta nyt ne on tosi oudot..
Endometrioosia olen miettinyt kun sattuu ihan sikana ja siksi ajattelin ehkäisyä koska ne vievät menkat pois eikä satu. Mutta ne ei sovi.
Nyt ihmettelen, tota 2pv menkkoja oikein paljon.
Ja en ole edelleenkään raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla siis on yleensä menkat sen 5-7 päivää, ovat tosi runsaat, mutta nyt ne on tosi oudot..
Endometrioosia olen miettinyt kun sattuu ihan sikana ja siksi ajattelin ehkäisyä koska ne vievät menkat pois eikä satu. Mutta ne ei sovi.
Nyt ihmettelen, tota 2pv menkkoja oikein paljon.
Ja en ole edelleenkään raskaana.
T. Ap
Mulla sama. Olen 29 ja 25-vuotiaasta asti menkat on kestäneet vain 2 tai max. 3 päivää ja vuoto on hyvin niukkaa. Kierto on kuitenkin säännöllinen 27-30 päivää. Mietityttää onko kohdun limakalvo liian ohut että raskaus voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla säännöllistyi vasta 25-vuotiaana.
mulla ei ole täysin säännöllistynyt vieläkään, ikä 44.
Mulla lyhentyi huomattavasti kolmekymppisenä. Epäilen tämän liittyvän ikääntymiseen/hedelmällisyyden laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö tulehduskipulääkkeitä? Ibuprofeeni vähentää vuodon määrää.
Ei se kylläkään sinänsä lyhennä kuukautisten kestoa päivissä.
G-voimat puristaa ne menkat tiiviimpään pakettiin. Avaruudessa ne taas pyrkivät venymään pidemmiksi, kun maan vetovoima ei niitä puristele.