Kehottakaa lapsianne ottamaan lainaa sijoittamiseen!
Minä en ottanut opintolainaa vaan kustansin opintoni osa-aikatyöllä ja tuilla. Kusessa ollaan nyt kolmikymppisenä kun omaisuutta pitäisi tässä iässä jo olla satojentuhansien edestä. Asp-tilillä vasta 11000 € ja säästetty 2 vuotta. Vttu olin tyhmä, nyt en sitten saa asuntolainaa enkä edes pörssiin sijoittamista varten lainaa. Kurssikaverini sijoitti opintolainansa, mikä oli vielä tämän vuosikymmenen alussa harvinaista. On nyt miljonääri eikä tarvi käydä enää koskaan töissä.
Omat vanhempani menettivät työnsä lama-aikana ja perheessä meitä lapsia opetettiin aivan sairaalloiseen varovaisuuteen rahan kanssa.
Kommentit (13)
Esim. Nordean kulutusluoton korko vaihtelee välillä 8,5 % - 15,7 %. Sitä vastoin sijoitukset harvoin tuottavat edes viittä prosenttia.
Jos taas opintolainaa tarkoitit, niin eikö silloin pidä olla opiskelija? Kotona asuessa opintolainan voi toki sijoittaa, mutta eipä juuri muuten, ellei paiski töitä normaalisti opintojen ohella.
Hoh-hoijaa.. Itselläni ei ollut opintolainaa valmistuessani, enkä tajunnut aiknanaan ottaa opintolainaa sijoitustoimintaa varten. Olin hyvin tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseeni. Se että opintolainaa markkinoidaan muun ohessa valtiontakaamana ei tarkoita sitä, etteikö opintolainaa tarvitsisi maksaa myös takaisin. Toki oliisin voinut onnistua sijoittamaan opintolainani hyvin ja tuottavasti mutta yhtä hyvin olisin voinut menettää sijoittamani summan.
Eipä siitä sijoitetusta opintolainasta ole paljoa iloa, jos ei onnistu saamaan töitä valmistumisen jälkeen. Tää on ihan ihme palsta, hyvät vanhemmat eivät koskaan kannusta lapsiaan velkaantumaan kesken opintojen. Nykyään ei noin vain kävellä töihin.
Mulle on myös tulossa iso perintö, mutta porukat ovat olleet kitsaita rahan antamisen suhteen. Opettavat mut ns. tavoille.
Lapseni otti lainaa, sijoitti ja valmistui optimiajassa. Valtio on siitä kiva, että noin toimien lapseni sai yli 4000 e anteeksi lainastaan ja samalla sijoitukset tuottavat mukavasti. Kannattaa miettiä, käyttääkö rahansa hauskanpitoon vai sijoittamiseen.
Missä piireissä liikut jos kolmikymppisellä pitäisi olla satoja tuhasia varallisuutta? Mediaani 25-34 -vuotiailla suomalaisilla kotitalouksilla on jossain 20 000€ paikkeilla, ja 35-44 -vuotiailla vähän alle 100 000.
Lähde: https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/668863-nain-paljon-alle-35-vu…
Ja tässä pitää vielä huomioida että 35-44 ikäluokassa kotitalouteen aika usein kuuluu kaksi palkansaajaa.
Lisäksi outo väite ettet saisi asuntolainaa kun ASP-tili löytyy ja ASP-lainan voi ottaa johonkin 45 -vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Missä piireissä liikut jos kolmikymppisellä pitäisi olla satoja tuhasia varallisuutta? Mediaani 25-34 -vuotiailla suomalaisilla kotitalouksilla on jossain 20 000€ paikkeilla, ja 35-44 -vuotiailla vähän alle 100 000.
Lähde: https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/668863-nain-paljon-alle-35-vu…
Ja tässä pitää vielä huomioida että 35-44 ikäluokassa kotitalouteen aika usein kuuluu kaksi palkansaajaa.
Lisäksi outo väite ettet saisi asuntolainaa kun ASP-tili löytyy ja ASP-lainan voi ottaa johonkin 45 -vuotiaaksi asti.
Ei sitä saa esim. jos on yrittäjä ja ei ole puolisoa. Yrittäjän tulot katsotaan epävakaiksi.
Otapas lainaa sijoittamiseen. Kappaa kummaa kun pukkaakin lama päällensä juuri kun valmistut ja pitäisi löytää työpaikka. Sijoitukset tappiolla, opintolaina tapissa eikä työpaikasta kannata haaveillakaan.
Mitähän tapahtuu jos kaikki opiskelijat sijoittavat lainansa? Tuskin kaikista tulee miljonäärejä?
Minä en ottanut opintolainaa ja hyvä niin. Opiskeluaika oli yhtä kitkuttelua, mutta valmistumisen jälkeen oli mahtavaa kun ei ollut kauheaa velkataakkaa niskassa. Työpaikkakin oli matalapalkka-alalta, ei siitä olisi ollut varaa lainoja lyhennelläkään.
Pikkuhiljaa palkka parani ja pystyin alkaa säästämään rahastoon. Nyt on säästöjä kertynyt jo hyvin. Ap, ei kaikkea tarvitse olla heti kolmekymppisenä. Myöhemminkin ehtii!
Mun sukulaiset teki opintolainansa kanssa noin kuten ap:n tuttu.
Sukulaiseni ovat nykyään miljonäärejä. Mutta en usko, että pelkkä tuo yksi temppu oli oleellinen. He vaan laskivat silloin ja laskevat edelleen tarkkaan kaikki sijoituksensa ja raha-asiansa. Heitä oli monta lasta samasta perheestä ja kaikki menestyivät varakkaiksi. (kotoa eivät omaisuutta saaneet vaan itse tekivät rahaa heti opintolainan avulla. Eivät edes asuneet kotona enää silloin)
Vierailija kirjoitti:
Otapas lainaa sijoittamiseen. Kappaa kummaa kun pukkaakin lama päällensä juuri kun valmistut ja pitäisi löytää työpaikka. Sijoitukset tappiolla, opintolaina tapissa eikä työpaikasta kannata haaveillakaan.
Turvallisinta on sijoittaa opintolaina ASP-tilille. Pahinta, mitä voi tapahtua on se, että ei voikaan ostaa asuntoa valmistuttuaan. Sijoitetut rahat ovat edelleen tilillä. Miljonääriksi näin ei tule, mutta omarahoitusosuus asunnon ostoa varten on valmiina heti valmustuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisinta on sijoittaa opintolaina ASP-tilille. Pahinta, mitä voi tapahtua on se, että ei voikaan ostaa asuntoa valmistuttuaan. Sijoitetut rahat ovat edelleen tilillä. Miljonääriksi näin ei tule, mutta omarahoitusosuus asunnon ostoa varten on valmiina heti valmustuessa.
Miksi sillä asunnon ostamisella pitää olla niin kiire? Mikä siinä lisäsäästämisessä on niin vastenmielistä? Vain suomalaiset arvottavat ihmisiä sillä, asuuko omassa vai ei. Itse sain kuulla vittuilua siitä kun asuin vielä 30-v vuokralla pakosta.
Miksei kukaan saisi vielä pari vuotta opintojen jälkeen asua halvassa yksiössä ja säästää lisää käsirahaa, varsinkin jos ei töitä saa heti. Pankit vaativat mieluiten 30% käsirahaosuutta asunnon hinnasta.
Itse kituuttelin 5 vuotta määräaikaisilla opettajan sijaisuuksilla yliopistosta valmistuttuani. Ei siinä asuntolainaa saa.
En kehota. Saa tulevaisuudessa sellaisen perinnön ettei tarvitse käydä töissä, jos ei halua.