Mä haluan vakityön, en enää jaksa tätä epävarmuutta ja toisen luokan kansalaisuutta!
Olen 35-vuotias kokki ja koko urani olen ollut alalle tyypillisissä pätkätöissä. Palkka on muutenkin jo helvetin pieni ja vajaatuntiset, määräaikaiset sopparit pitävät huolen siitä, että ei tarvitse edes haaveilla esim. omasta asunnosta. Sesonkien mukaan töitä, tästä syystä työnantajat eivät mielellään palkkaa vakituiseksi, ainakaan täysillä tunneilla.
Jotkut paikat toki palkkaisivat mielellään vakituiseksi ja tuntejakin riittäisi, mutta näissä paikoissa työn määrä on monesti aivan kohtuuton ja työtä on kertakaikkiaan liikaa ja vapaita ei. Olen todella kyllästynyt tähän ja koko alaan.
Mihin voisin hakeutua, kun haluaisin vakityön (päivätyön), ei fyysisesti liian raskasta, täydet tunnit ja mielellään viikonloput vapaiksi. Haaveilen opiskelusta vielä kun se voisi olla kannattavaa, mutta en tiedä mille alalle. Pohjalla lukio ok arvosanoilla. Olen kyllästynyt olemaan matalapalkkainen orja.
Kommentit (2)
Ymmärrän sinua todella hyvin. Olen saman ikäinen ja samalla alalla ja tehnyt koko ikäni määräaikaisuuksia. Olen kunnalla töissä ja näitä sijaisuuksia/määräaikaisuuksia tulee kohta 10 vuotta täyteen. Tässä ei ole enää mitään järkeä. Koko elämä valuu hukkaan. Olisin lähtenyt pois jo kauan sitten, mutta en halua yksityiselle puolelle. Olen päättänyt, että katson vielä aikani näitä pätkiä kunnes keksin, mitä lähden opiskelemaan.
Minäkin olen kyllästynyt tähän alaan epävarmuuden ja pätkätöiden takia. Itsetuntoni on romahtanut olemattomiin ja on jatkuvasti tunne, etten kelpaa. En tiedä, millä perusteella vakituiset paikat jaetaan meillä, mutta ohitseni menee jatkuvasti ihan uusia ja vasta tulleita. En haluaisi olla kateellinen ja katkera, mutta suoraan sanottuna alkaa ottamaan päähän aika pahasti olla vuodesta toiseen ö-luokan työntekijä. En tunne olevani enää minkään arvoinen. Itseinhoni kasvaa päivä päivältä. Minua auttaa jaksamaan mukavat työkaverit. Itse työkin on ihan mukavaa ja viihdyn töissä, mutta en vaan enää jaksa tätä epävarmuutta ja pätkäkierrettä.
Sinun kannattaa ehdottomasti lähteä opiskelemaan. Mikä itseäsi kiinnostaisi? Työkkärin sivuilla oli ainakin ennen ammatinvalintatesti, josta voisi saada jotain ideoita. Ammatinvalintapsykologillakin käynnistä voisi olla apua. Jos sinulla on lukio taustalla, niin kannattasi harkita korkeakouluopintoja. Minullakin on lukio taustalla. Itse haaveilen lastentarhanopettajan työstä. Niistä on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Sekin vaan on julkisen sektorin ammatti ja pelkään, että valmistuttuani alkaa seuraava vuosikymmenen kestävä pätkätyökierre.
Tradenomiksi ja taloushallinnon hommiin? Rakennusinsinööri? Terveydenhoitaja? Onhan noita aloja. Et ole mikään parikympoinen, mutta et nyt vanhakaan. Kyllä tuossa iässä vielä ura urkenee. Jos et yritä niin et voi saadakaan mitään. Kartoita kiinnostujset ja käy vaikka ammatinvalinnan ohjauksessa. Maaliskuussa alkaa taas yhteishaku.