Yksin sairauden ja eri näkemysten kanssa
Ongelmani on Sjögrenin oireyhtymä, johon olen täysin vittuuntunut. Väsyn helposti ollessani tiloissa, joissa on kirkkaita valoja. Olen tutustunut vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, mihin suuntaan olen ruokavaliota muuttamassa. Kotona mahdollista, mutta ei kodin ulkopuolella.
Äidin luona vieraillessa söin joululaatikoita, joissa oli korppujauhoja ja siirappeja. Syöminen toi lievää tuskaa, joka viittaa refluksin oireisiin. Hengästyn syödessäni raskasta ruokaa, eikä ruoka tahdo mennä kurkusta alas. Näin käy myös viljoja sisältäviä tuotteita syödessä. Tuntuu, että vireystasotkin laskee syödessä virallisten ravitsemussuositusten mukaista ruokaa.
Perheelläni ei ole mitään tajua ruokavalion vaikutuksista sairauksiin, ja isosiskoni elelee vegaaniuskossa, kun itse puhun lakto-ovovegetaarisen karppauksen puolesta. Minuakin sisko koitti saada mukaan vegaanihaasteeseen, vaikka olen tuhat kertaa sanonut, että en voi vegaaniksi alkaa johtuen sairaudestani eikä elimistöni siedä viljoja.
On kurjaa olla perheestä ainoa, joka ei ole lammas. Miksi ihmiset ei uskalla kokeilla muutosta elämässään? Minä olen ollut halukas edes opettelemaan, ja olen jo tottunut terveellisempään suuntaan menemistä. Virallisten ravitsemussuositusten mukaiset ruoat kuvottaa minua nykyään, mitä on mahdotonta välttää.
Kommentit (4)
Miksi sitten söit niitä sopimattomia ruokia? Miten muut perheenjäsenesi ovat "lampaita"?
Täh?? :D
En nyt ihan ymmärtänyt ongelmaasi. Haluaisit siis, että lapsuudenperheesi eläisi sinun ruokavaliosi mukaan? Ilmeisesti olet aikuinen etkä asu enää lapsuudenperheesi kanssa? Mikä ongelma siinä siis on? He syövät niin kuin itse haluavat ja sinä omalla tavallasi. Olisithan voinut tuoda ruokapöytään itsellesi sopivia ruokia. Ei ole olemassa mitään yhtä ihmeitä tekevää ruokavaliota. Yksi sopi yhdelle ja toinen toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä...? Sinun totuutesi on siis ainoa totuus ja kaikkien pitäisi syödä niinkuin sinulle on hyväksi?
Harmi, kun ihmiset uskovat helposti ylempiä tahoja. Ikinä ei osata kyseenalaistaa. Minulle kaikki prosessoitu ruoka on pahasta, olkoot se sitten kasvis- tai sekasyöjille tarkoitettua.
Margariinia ja kevyttuotteita ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi. Miten ihmisillä on nykyään perusvaistot hävinneet, että syövät keinotekoisilla makeutusaineilla makeutettuja tuotteita sekä vehnäproteiinista tehtyä seitania. Lääkeyhtiöt ja ruokateollisuus ovat tästä mielissään saadessaan rahaa kassaan.
Mitä...? Sinun totuutesi on siis ainoa totuus ja kaikkien pitäisi syödä niinkuin sinulle on hyväksi?