Endometrioosikysta munasarjassa - Kokemuksia
Hei! Minulla diagnosoitiin useampi kuukausi sitten kaksi endometrioosikystaa munasarjassa ja lääkäri määräsi kontrollin vajaa vuoden päähän.
Haluaisin kuulla kokemuksia, jos jollakin teistä on ollut nimenomaan endometrioosikystia munasarjoissa. Kuinka kystat mielestäsi oireilivat? Jouduttiinko kystia leikkaamaan vai miten sinua hoidettiin vai hoidettiinko mitenkään? Jos kävit läpi leikkauksen, kuinka ison ja koitko saavasi apua?
Kommentit (13)
Minulla oli noin 10 cm kokoinen endo-kysta toisessa munasarjassa. Poistettiin tähystysleikkauksella. Minulla oireillut endometrioosi kipuina, tärinäkipuna jne. Valitettavasti oli tehnyt tuhojaan muutenkin ja oli vaikea tulla raskaaksi. Vaati lopulta 4 IVF hoitoa ennenkuin onnisti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli noin 10 cm kokoinen endo-kysta toisessa munasarjassa. Poistettiin tähystysleikkauksella. Minulla oireillut endometrioosi kipuina, tärinäkipuna jne. Valitettavasti oli tehnyt tuhojaan muutenkin ja oli vaikea tulla raskaaksi. Vaati lopulta 4 IVF hoitoa ennenkuin onnisti.
Ja vastaus jäi vajaaksi, anteeksi. Leikkaus auttoi minulla kipuihin. Yleensä nämä tehdään tähystyksinä eli jälkiä ei pahasti jää. Ymmärtääkseni nuo kystat eivät itsestään voi kadota, puhjeta kylläkin, ja se on todella kivuliasta. Minulla epäillään näin tapahtuneen ainakin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Itselläni on ollut kuukautisten aikaan alavatsa- ja alaselkäkipuja, ripulointia (alkaa yleensä viimeistään viikko ennen kuukautisia), oksettavaa oloa ja kipuun liittyvää palelua. Olen miettinyt liittyvätkö "pelkästään" endometrioosiin vai juuri noihin kystiin...
Mulla on kuulemma kysta siellä. Oli aivan järkyttävän pahat kivut joka kk vuosia, en pystynyt edes liikkumaan ekana vuotopäivänä. E-pillerit auttoi, koko menkat jäivät pois.
Mulla puhkesi kysta muutama vuosi sitten. Aivan järkyttävä kipu, en ole koskaan mitään vastaavaa kokenut.
Ultralla sitten löytyi toinenkin kysta, joka oli (ja on) pieni joten sitä jäätiin seurailemaan. Ei ole nyt kasvanut, joten sille ei ole tehty mitään. Ovulaation aikoihin ajoittain tuntuu viiltävää kipua, en tiedä johtuuko kystasta vai jostakin muusta.
Kuukautiskivut pysyy siedettävinä särkylääkkeillä mikäli otan lääkkeen heti kun vähänkään alkaa tuntua kipua. Endo minulla diagnosoitiin tuon kystan puhkeamisen yhteydessä, pahoista kuukautiskivuista (ja vatsavaivoista + oksentelusta kuukautisten aikoihin) olin kärsinyt siitä asti kun kuukautiseni alkoivat mutta luulin sen olevan normaalia.
Epätavallinen alavatsakipu. Tk-lääkäri heitti ensin ulos tutkimatta väittäen ovulaatikivuiksi - terveisiä pohjoiseen gynekologirouva S, joka olet muutenkin tunnettu ku sipäisyydestäsi mm. raskausultrapotilaille. Kailotti vielä hoitajalle että "ei sillä mitään ole". Onneksi jo varmaan eläkkeellä. Tuohon aikaan oli teekoossa erikoislääkärikin. Ultrassa löytyivät sitten yksityislääkärin toimesta. Kummassakin munasarjassa isohko kysta ja ne operoitiin julkisella. Sen jälkeen eivät vaivanneet.
Jos puhkeaa, tarvitsee antibioottikuurin. Kokemusta on kahdesti.
Kipuja oli. Aikaansai lapsettomuutta, piti saada lahjamunasoluja koeputkihedelmöitykseen, jotta innistui.
Vanhempana jatkuva syöpäepäily ja kontrollit. Kaksi kertaa on leikattu ja lääkäri uhkaa munasarjojen ja kohdun poistolla. Endohan kasvaa joka puolella, kohdussa, vatsaontelossa, suolistossa, virtsarakossa jne. Virtsarakossa kasvaessaan aikaansai jatkuvaa virtsankarkailua. Lääkäri olisi halunnut leikata suolistoakin, mutta kielsin ehdottomasti, se on iso ja paha leikkaus.
Tietääkö kukaan minkä kokoisia kystia yleensä operoidaan ja minkä kokoisia voidaan vain seurata?
Täällä myös kiinnostaisi kuulla kokemuksia leikkauksesta. Saattaa olla minullakin edessä. Mietityttää kun olen kuullut myös tarinoita siitä, että endometrioosi on leikkauksen jälkeen villiintynyt.
Jouduitteko sairaslomalle operaation jälkeen? Miten pitkälle? Ja sujuiko toipuminen miten?
Vuoden seurasivat ja leikkasivat pois kun vaan kasvoi. . Ennen menkkoja tärinäkipu oli kamalaa, esim autossa istuminen epätasaisella tiellä.. Myös pitkään kävely oli hankalaa, molemmissa tapauksissa tuli olo kun alapäästä putoaisi jotain ja tuntui kun pissat tulisi housuun. Ihan kun olisi sisuksia tökitty välillä jollain tikulla.
Lopulta onneksi leikattiin pois ja elo helpottui. Ei ollut endoa muualla. Vajaa pari vko saikkua. Alussa ei meinannut päästä sängystä ylös, mutta päivä päivältä parani hiljalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden seurasivat ja leikkasivat pois kun vaan kasvoi. . Ennen menkkoja tärinäkipu oli kamalaa, esim autossa istuminen epätasaisella tiellä.. Myös pitkään kävely oli hankalaa, molemmissa tapauksissa tuli olo kun alapäästä putoaisi jotain ja tuntui kun pissat tulisi housuun. Ihan kun olisi sisuksia tökitty välillä jollain tikulla.
Lopulta onneksi leikattiin pois ja elo helpottui. Ei ollut endoa muualla. Vajaa pari vko saikkua. Alussa ei meinannut päästä sängystä ylös, mutta päivä päivältä parani hiljalleen.
Minulla on ollut myös tuota tunnetta, että jotain "putoaisi". Enpä ollut aiemmin ymmärtänyt yhdistää sitä endometrioosiin. Minua ei ole operoitu.
Tuota kontrollikäyntiä varten näitä kokemuksia haluaisin kuulla. Mietin mitä lääkäri ehdottaa, jos kystat ovat edelleen olemassa (voivatkohan ne edes hävitä itsestään?), ja mitä itse haluaisin jatkossa.