Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia turvataitoja olette opettaneet lapsillenne?

Vierailija
25.12.2019 |

Olen opettanut lapsille uikkarisäännön ja että kukaan ei saa uikkarialueelle koskea, kenenkään mukaan ei saa lähteä vaikka houkuttelisivat kissanpennuilla tai karkeilla, vierailta ei saa ottaa mitään vastaan. Pitää sanoa kuuluvasti ei, huútaa kovalla äänellä jos joku yrittää viedä ja yrittää karkuun.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hyväksikäyttäjistä on ihan tuttuja, isäpuolia, naapureita, valmentajia jne. joten valistuksen pitää kattaa nämäkin tilanteet. Tuntemattomilla pelottelu ei riitä.

Lapselle kannattaa opettaa, millainen on kiva salaisuus. Ne salaisuudet, jotka ahdistavat ja pelottavat, pitää kertoa vanhemmille.

Lapsen pitää myös tietää osoitteensa ja osata soittaa hätänumeroon. Lisäksi hänen pitää osata poistua talosta tulipalon sattuessa. Monet lapset nimittäin menevät piiloon hädissään.

Teinin kanssa pitää käydä läpi tilanne, jossa on esimerkiksi otettu päihteitä ja päädytty pulaan. Välien pitää olla sellaiset, että nuori ei kiinnijäämisen ja rangaistuksen pelossa jätä pyytämättä apua vaan yrittää selvitä yksin. Kannattaa puhua siitä, että pitää soittaa häkeen, jos ei saa kaveria hereille ja siitä, että kaveria ei jätetä esimerkiksi ulos pakkaseen jne.

Vierailija
2/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta asti olen opettanut että toisten syliin ei täydy mennä jos ei halua, eikä halata tai pussata. Kohtelias ja kiva voi olla ilman läheisyyden ja kosketuksen antamista - yhtään ketään ei täydy miellyttää antamalla vastentahtoisesti läheisyyttä. Kosketus ja läheisyys tapahtuvat aina yhteisestä ilosta ja halusta, eikä se ole koskaan salaisuus eikä saa aiheuttaa toiselle negatiivisia tunteita.

Ja olen puuttunut siihen jos lasta on maaniteltu tai alettu ylipuhumaan syliin. Olen etukäteen tällaisia sukulaisia tavatessa sanonut lapselle ihan suoraan, että vaikka x painostaisi niin ei ole pakko mennä syliin. Eli olen varmaan monen vanhemman polven edustajan näkökulmasta ollut aika epäkohtelias!

Kun lapsi kasvaa (nyt 4v) niin opetan että on ihmisiä jotka yrittävät koskettaa lapsia uikkarialueelta ja se ei ole oikein. Silloin sanotaan ei ja poistutaan tuon aikuisen läheisyydestä ja kerrotaan luotettavalle aikuiselle heti. Uikkarialueista ollaan jo puhuttu, että ne ovat omia erityisiä alueita joista määrätään ihan itse.

Vierailija
4/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien kanssa puhuttua: Avattuja juomia/drinkkejä ei oteta tuntemattomilta vastaan. Juotavia ei jätetä vahtimatta. Meillä on myös turvakoodi käytössä. Sana, minkä mainitsee viestissä tai puhelussa, jos on joutunut kidnapatuksi tai sellaisessa tilanteessa, mistä ei välttämättä pääse omin avuin pois.

Vierailija
5/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien kanssa puhuttua: Avattuja juomia/drinkkejä ei oteta tuntemattomilta vastaan. Juotavia ei jätetä vahtimatta. Meillä on myös turvakoodi käytössä. Sana, minkä mainitsee viestissä tai puhelussa, jos on joutunut kidnapatuksi tai sellaisessa tilanteessa, mistä ei välttämättä pääse omin avuin pois.

Tämä turvakodin on nokkela, täytyypä ottaa myös käyttöön kun tulee ajankohtaiseksi. Alaluokkalaisten kanssa on käyty läpi ettei tuntemattomien kyytiin saa lähteä. Koulussa on harjoiteltu tokaluokkalaisten kanssa miten toimitaan ampumistilanteessa - valitettavasti näihinkin joudutaan varautumaan.

Vierailija
6/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa Musta Kobra -karateklubin intensiivi treeni sekä kerran viikossa aviomieheni (harrastaa craw magaa) kanssa treeni.

Vierailija
7/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvasta asti olen opettanut että toisten syliin ei täydy mennä jos ei halua, eikä halata tai pussata. Kohtelias ja kiva voi olla ilman läheisyyden ja kosketuksen antamista - yhtään ketään ei täydy miellyttää antamalla vastentahtoisesti läheisyyttä. Kosketus ja läheisyys tapahtuvat aina yhteisestä ilosta ja halusta, eikä se ole koskaan salaisuus eikä saa aiheuttaa toiselle negatiivisia tunteita.

Ja olen puuttunut siihen jos lasta on maaniteltu tai alettu ylipuhumaan syliin. Olen etukäteen tällaisia sukulaisia tavatessa sanonut lapselle ihan suoraan, että vaikka x painostaisi niin ei ole pakko mennä syliin. Eli olen varmaan monen vanhemman polven edustajan näkökulmasta ollut aika epäkohtelias!

Kun lapsi kasvaa (nyt 4v) niin opetan että on ihmisiä jotka yrittävät koskettaa lapsia uikkarialueelta ja se ei ole oikein. Silloin sanotaan ei ja poistutaan tuon aikuisen läheisyydestä ja kerrotaan luotettavalle aikuiselle heti. Uikkarialueista ollaan jo puhuttu, että ne ovat omia erityisiä alueita joista määrätään ihan itse.

Tärkeimmät turvataidot opetetaan lähisuhteissa. Mikä tahansa puhe uikkarisäännöstä on turhaa, jos samaan aikaan lapselle opetetaan että läheisiä pitää miellyttää läheisyydessä ja kosketuksella. Nyt joulun aikaan onkin mahtava muistaa, että joulupukin syliin ei ole pakko mennä eikä mummolle täydy antaa pusua poskelle, vaikka joulupukki tai mummo siitä vetäisi herneen nenään.

Vierailija
8/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/9 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun aloittivat ala-asteen, ollut 3 kertaa viikossa pakolliset nyrkkeilytreenit.

Yksi on kysellyt judon tai MMAn perään, sanoin että h*nttien hommaa. Tosimiehet nykkeilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme