Oletteko ihmetelleet samaa. Linnut laulavat.
Vantaalla siis ainakin linnut laulaneet pari viikkoa aamuisin ja auringonlaskun aikaan ainakin. Tänä aamunakin kuuntelin kuistilla ja kuulostaa aivan alkukeväältä.
Ei tässä lumettomuudessa ja vesisateessa minusta mitään kauhean radikaalin uutta täällä ole jouluna. Mutta lintujen en muista ennen joulun aikoihin tällä tavoin laulaneen.
Kommentit (11)
Tuosta oli uutisissa. Mainittiin että erityisesti mustarastaat on alkaneet laulaa. Kauheaa jos ne alkaa pesia keskellä talvea ja sitten pamahtaa pakkanen
Mustarastaat lauavat, mutta jo aikaisempina vuosina on kerrottu, että ne laulavat esim Helsingin keskusta-alueella vuoden ympäri. Mukavaa on kyllä ollut kuulla tilhiä ja mustarastasta näin talvella.
Siitä on jo varmaan vajaa 20 vuotta kun Helsingin Mellunmäessä tammikuussa Syreenissä oli heiveröisiä kukkaterttuja jotka yrittivät avautua. Oli jotain 10 astetta lämmintä vissiin marraskuusta tammikuuhun. Seitsemän vuotta sitten muistan marraskuussa kallioilla orvokit jotka oli alkaneet kukkia.
Ei tää niin uusi ilmiö ole tää leuto talvi täällä.
Muistaakseni noin 18 vuotta sitten talvi oli tammikuun puoliväliin niin leuto, että en tarvinnut talvikenkiä ennen tuota ajankohtaa. Lehdissä natistiin siitä, että porukka oli vaihtanut turhaan talvirenkaisiin. KUkaan ei kauhistellut ilmastonmuutosta, asiaa seliteltiin normaalina vaihteluna.
Espoossa talitintti lauleli viime viikolla titityytä. Kevät tulee, talvi peruttu?
Samaa olen ihmetellyt täällä Etelä-Karjalassa!
Vantaalla olen samaa pesimävisertelyä kuunnellut ja ajatellut että nyt ei joku ihan täsmää.
Linnut on laulaneet koko syksyn, eikä vain talitintit
Pioni pukkaa versoja kun normaalisti tekee sen toukokuussa. Orvokit kukkii vielä pihalla pk seudulla
Mustarastaan laulun hykerrystä kuulee lauhoina talvikauden päivinä. Ei ne aloita pesintää, ennenkuin vasta keväällä. Mustarastaat on sellaisia, että laulelevat lämpimikseen. Samoin talitiaisen tiitytii ääntä voi kuulla ilman ollessa lauha.
Mun ikkunan välissä pörisee kärpänen 🤔
Loppua laulavat. Loppua :/