Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oonko sairas?

Vierailija
23.12.2019 |

Kysyin täällä aijemmin vinkkejä, miten pääsisin alipainoon, mutta en saanut vinkkejä vaan kommentteja siitä, että mulla on tai on kehittymässä syömishäiriö ja yks kaveri on huolestunu mun syömisestä. Oon siis 12-vuotias tyttö, 161.9cm pitkä ja painoo en muista ihan tarkkaan, mut normipainonen kuitenkin tai niin mulle sanotaan, mut näytän läskiltä ja oon läski. Jätän aterioita väliin, lavastan syömisen(esim. laitan vähän yougjrtia lautaselle ja levitän sen tai siirtelen hiukan tavaroita jääkaapissa), liikun enemmän kun ennen, mietin kuinka paljon missäkin on kaloreita, yritän oksentaa tahallaan ja en haluu nähä mun kavereita tai sukulaisia kauheesti koska tiiän et joudun syömään niitten kanssa.
Onko mulla syömishäiriö? Ja jos on miten puhuisin asiasta vanhemmille tai kavereille?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisasioissa sairaan ja terveen välinen raja on kuin veteen piirretty viiva: sitä on vaikea tehdä.

On "kai" tervettä ajatella, mikä on maukasta, terveellistä, hyvää ja sopivan kokoista syötävää. Se ajattelun intensiteetti ja pakonomaisuus ja orjuuttavuus voivat alkaa rasittaa henkilöä itseään ja muitakin, kun menee liiallisuuksiin. 

On hyvä myös luottaa asiantuntijoihin, jos he sanovat painon olevan kohdillaan ja ymmärtää, että oma käsitys on jostain syystä nyt vääristynyt. Miten sen sitten voi oikaista...Siihen saattaa tarvita apua. Kouluterveydenhoitaja voi auttaa tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi