Ystävä joka on yhteyksissä ainoastaan tarvitessaan jotain
Eli alan hiukan väsyä tähän ystävääni. Koen suurta samankaltaisuutta hänen kanssaan monesta syystä, meillä on myös samanikäisiä lapsia, jota omistani olisi ihana tavata.
Tämä ystävä kuitenkin ottaa yhteyttä ainoastaan jos tarvitsee rahaa (jota lainailee aina säännöllisen epäsäännöllisesti), ei välttämättä muuten lue viestejäkään päivä (joskus viikkokausiin). Tekee samaa myös muille ystävilleen.
Muutama kk sitten erosi on-off-jutusta aggressiivisen ja minun mielestäni aivan hirviön kanssa (joskin ystävä perinteisesti kertoi minulle HÄNEN itse provosoineen miestä....) ja vannoi sitten keskittyvänsä enemmän ystäviinsä ja alkavansa tavata ystäviään enemmän. Pahoitteli olleensa “huono” ystävä ja lupasi olla enemmän yhteyksissä. Häntä kun pyytää jonnekin, hän saattaa luvata ja sitten peruuttaa. Kun kysyy että jos hänelle olisi helpompaa jos menisi hänen luokseen, hän kertoo että on väsynyt, aikoo vaan mennä nukkumaan yms. Sitten instasta tai facesta löytyykin seuraavaksi kuinka hän hengaa jonkun toisen kaverin kanssa.
Tilanne parani hiukan hänen erottuaan, mutta huomasin jokin aika sitten taas että hänestä ei kuulu mitään, ei vastaa viesteihin yms. Selvisi että on taas sen miehen kanssa.
Tuntuu hyväksikäytetyltä ja siltä seurani ei kelpaa siinä missä muiden. Vaikka hän toista aina kovasti vakuuttelee. Hän on minulle toistaiseksi velkaa, mutta se nyt ei ole se pointti. Olen aina mielelläni auttanut häntä kun tiedän ja ymmärrän hänen vaikean tilanteensa. Tuntuu vain siltä että vaikka ymmärrän kaverien tarpeen vähenevän parisuhteen myötä, mutta tämä täysi radiohiljaisuus nyt vain alkaa tympimään. Olen lisäksi huolissani hänestä.
Jotain vertaistukea ehkä kaipaisin?
Kommentit (13)
Ei olisi kauan ystävä. Vaikka sanotaankin, että hädässä ystävä tunnetaan, niin jos se yksipuolista, niin minusta se on mitä suurimmassa määrin hyväksikäyttöä. Minulla luultavasti olisi joku este, jos näitä yksipuolisia avunpyyntjä rupeaisi tulemaan usein.
Jonkin verran minulla on kokemusta tuollaisesta. Lakkasin vastaamasta viesteihin ja soittoihin. Tunsin itseni kaatopaikaksi, kun olisi pitänyt aina kuunnella samoja valituksia ja oman itsensä erinomaisuuden julistamista. Ja kuten kuvaan usein kuuluu, "ystävä" ei tietenkään koskaan kuunnellut, jos minulla oli jotain huolia tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kauan ystävä. Vaikka sanotaankin, että hädässä ystävä tunnetaan, niin jos se yksipuolista, niin minusta se on mitä suurimmassa määrin hyväksikäyttöä. Minulla luultavasti olisi joku este, jos näitä yksipuolisia avunpyyntjä rupeaisi tulemaan usein.
Jonkin verran minulla on kokemusta tuollaisesta. Lakkasin vastaamasta viesteihin ja soittoihin. Tunsin itseni kaatopaikaksi, kun olisi pitänyt aina kuunnella samoja valituksia ja oman itsensä erinomaisuuden julistamista. Ja kuten kuvaan usein kuuluu, "ystävä" ei tietenkään koskaan kuunnellut, jos minulla oli jotain huolia tms.
Tämä ystävä on kyllä kuunnellut minunkin huoliani, ettei se ole täysin yksipuolista ollut.
Et saa ystävyydeltänne yhtä paljoa kuin annat. Tällä "ystävälläsi" on toisinpäin eli hän saa ystävyydestään paljon enemmän kuin antaa. Enkä nyt tarkoita rahaa. Itsekin olen muutaman kerran auttanut taloudellisesti hyvää ystävääni, vaikka en olekaan koskaan tarvinnut taloudellista apua häneltä. Saan häneltä kuitenkin kaikkea muuta mulle tärkeää kuten yhteydenpitoa ja yhdessä vietettyä aikaa. Iloa ja huumoria. Yhdessä tekemistä.
Lakkaa pitämästä yhteyttä häneen ja keskity muihin ystäviisi. Olet ihan oikeassa: ystäväsi käyttää sinua vain hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Et saa ystävyydeltänne yhtä paljoa kuin annat. Tällä "ystävälläsi" on toisinpäin eli hän saa ystävyydestään paljon enemmän kuin antaa. Enkä nyt tarkoita rahaa. Itsekin olen muutaman kerran auttanut taloudellisesti hyvää ystävääni, vaikka en olekaan koskaan tarvinnut taloudellista apua häneltä. Saan häneltä kuitenkin kaikkea muuta mulle tärkeää kuten yhteydenpitoa ja yhdessä vietettyä aikaa. Iloa ja huumoria. Yhdessä tekemistä.
Lakkaa pitämästä yhteyttä häneen ja keskity muihin ystäviisi. Olet ihan oikeassa: ystäväsi käyttää sinua vain hyväkseen.
Mutta eikös kaikissa ystävyyksissä ole aikoja jolloin toinen antaa enemmän ja sitten vastapuolisesti? Hänellä on ollut todella vaikeita aikoja joten tuntuisi pahalta hänet hylätä :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös kaikissa ystävyyksissä ole aikoja jolloin toinen antaa enemmän ja sitten vastapuolisesti? Hänellä on ollut todella vaikeita aikoja joten tuntuisi pahalta hänet hylätä :/
Toki, mutta aloituksesi mukaan tällä ystävälläsi riittää kyllä aika ja energiaa muille ystävilleen, mutta ei sinulle. On täysin sinun asiasi päättää, riittääkö SINULLE ystäävyydeksi se, mitä hän on valmis sinulle antamaan. Jos riittää, asia on ihan ok. Aloituksestasi kuitenkin sain käsityksen, että sinulle ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta aloituksesi mukaan tällä ystävälläsi riittää kyllä aika ja energiaa muille ystävilleen, mutta ei sinulle. On täysin sinun asiasi päättää, riittääkö SINULLE ystäävyydeksi se, mitä hän on valmis sinulle antamaan. Jos riittää, asia on ihan ok. Aloituksestasi kuitenkin sain käsityksen, että sinulle ei riitä.
Tämä onkin hyvin sanottu, kiitos tästä!
Huomaa, että hän voi alkaa "hyvittämään" niitä asioita joissa on hoksannut tehneensä "virheen".
Mutta älä luota!! Se on vaan jalka oven väliin taktiikkaa. Jolla luulee pääsevänsä takaisin niskan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että hän voi alkaa "hyvittämään" niitä asioita joissa on hoksannut tehneensä "virheen".
Mutta älä luota!! Se on vaan jalka oven väliin taktiikkaa. Jolla luulee pääsevänsä takaisin niskan päälle.
En usko tippaakaan että hän on pahantahtoinen tai tahallaan hyväksikäyttäisi :/
Sinun oma päätös että haluatko jatkaa. On kiva kun voi auttaa, mutta jos se alkaa kuormittamaan liikaa, niin on oikeus päästää irti. Rupea vaikka itsekin vastaavaan radiohiljaisuuteen, ehkä tajuaa sitten miltä tuntuu. Hyvää joulua, ja kaikkea hyvää tulevalle vuodelle!! ❤❤🙂
Asiasta kukkaruukkuun, miten pääsee eroon vanhasta ystävästä?
Olen kertakaikkiaan kyllästynyt vanhaan kamuun, jota harvoin edes näen ja silloin kun nähdään hän jaarittelee jostain hemmetin työkavereistaan ja muista mulle täysin tuntemattomista ihmisistä ummet ja lammet.
En haluaisi loukata, mutta haluaisin päästä hänestä eroon for good. Mitä teen??
Opettele sanomaan ei.
Siinä, ole hyvä, ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Opettele sanomaan ei.
Siinä, ole hyvä, ongelma ratkaistu.
Mutta kun en haluaisi loukata kuitenkaan. =(
Uppia