miten selitän lapselle (4v)
että se possu jota kävimme kesällä katsomassa ja silittelemässä maatilalla on jouluaterialla pääruokalajina?
Kommentit (16)
En tiedä, itse olen ollut raukka, enkä ole vielä kertonut näitä elämän tosiasioita samanikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
No mikä tuossa olisi niin vaikeaa? Normaalia luonnon kiertokulkua.
Olemme seuranneet possun kasvua ja käyneet katsomassa sitä usein, nyt lapsi kysyi että miten se viettää joulua ja haluaisi käydä viemässä joululahjan sille
Me on kerrottu lapsille suoraa mitä tuotantoeläimille tehdään. Ei heidän elämä ole siitä järkkynyt, kun ei ole alun alkaenkaan annettu ymmärtää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme seuranneet possun kasvua ja käyneet katsomassa sitä usein, nyt lapsi kysyi että miten se viettää joulua ja haluaisi käydä viemässä joululahjan sille
Sanot et possu on nyt lautasella ja joululahjaksi possulle käy sinappi ja kastike jota sen päälle lirutetaan. Sitten kuuntelette yhdessä Juicen Sika-biisin.
Tällä kerralla voit kai luikerrella kertomalla ettei possut vietä joulua. Seuraavan possun kohdalla kerrot totuuden jo ennen kuin siitä tulee muksusi paras kaveri.
4-vuotiaan isä on teurastamossa töissä, lapsi tietää tasan tarkkaan mitä pipsapossuille tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tällä kerralla voit kai luikerrella kertomalla ettei possut vietä joulua. Seuraavan possun kohdalla kerrot totuuden jo ennen kuin siitä tulee muksusi paras kaveri.
Kerroin että possut eivät juhli joulua. Sitten kerroin että se ei ole enää mikään pikkupossu vaan iso sika ja se on muuttanut pois maatilalta koska on nyt aikuinen ja saanut töitä muualta, "jotain elintarvikealalla". Kiitokseksi siitä kun käytiin ruokkimassa ja rapsuttelemassa lähetti meille kinkun.
Vastaus vaikutti tyydyttävän. Toivottavasti joulupiirretyt ja lahjat pitävät tuon niin touhuissa ettei ehdi ajattelemaan liikoja 😅
Mistä tiedät että juuri se possu mitä olette käyneet katsomassa, on tänä jouluna jonkun ruokapöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että juuri se possu mitä olette käyneet katsomassa, on tänä jouluna jonkun ruokapöydässä?
Parempi olisi olla kun me ja siskon perhei olemme luomuporsaasta jouluteurastukseen hyvän hinnan maksaneet. Siitä on muut kiinnostavat osat pakkasessa, meilläkin osuutemme.
Lapsille olisi hyvä tehdä selväksi mitä possuille, kanoille ja lehmille tapahtuu...
Olen ottanut lapsen ihan pienestä pitäen mukaan seuraamaan miten rusakko, peura ja linnut suolistetaan, nyljetään ja paloitellaan. Ja kuinka ne päätyvät omalle lautaselle ruuaksi. Lapsella on eläimiä ja kuolemaa kohtaan valtava uteliaisuus, jota ei tulisi tukahduttaa omien rajoitteiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi olla kun me ja siskon perhei olemme luomuporsaasta jouluteurastukseen hyvän hinnan maksaneet. Siitä on muut kiinnostavat osat pakkasessa, meilläkin osuutemme.
Jotenkin huvittaa hirveesti tuo "parempi olisi olla", en ees tiedä miksi :D
Mutta siis onhan se nyt voitava luottaa siihen, että se porsas on se kun on sanottu. Ja jos selitys tyydytti nelivuotiasta possun ystävää, niin hyvä vaan. Ne tuotantoeläinkeskustelut voi käydä myöhemmin :)
Olen kertonut alusta saakka että osa eläimistä tapetaan ja syödään ja siitä liha tulee. Kesäisin käydään silittemässä lampaita, possuja, kanoja jne..
Poikaa 7v ajatus puistattaa niin paljon, että hän on itse aikalailla lopettanut lihansyönnin, luulen että hän on tuleva vegaani tai ainakin kasvissyöjä. Tyttö 4v taas ei ole moksiskaan, liha on hänestä herkkua.. et silleen :D