Mikä koira sopisi ensimmäiseksi koiraksi?
Moi!
Olen tässä miettinyt ensimmäisen oman koiran hankintaa. Asiasta on siis puhuttu mieheni kanssa ja hän haluaisi myös koiran eli olemme päättäneet sellaisen ottaa, mutta mikä rotu?
Vähän meidän tilanteesta:
-Asutaan omakotitalossa taajamassa, oma piha silti aidattu ja kohtuullisen kokoinen
-Miehelläni on ollut mopsi, itselläni tämä olisi ensimmäinen oma koira, vaikka kun olin pieni, niin perheelläni oli saksanpaimenkoiria, eli jotain kokemusta on.
-Haluaisimme keskikokoisen/ison koiran, joka jaksaa käydä lenkkeilemässä ja vaikka välillä jossain harrastuksessa (esim. toko), mutta mitään yliaktiivista sählää emme kaipaa.
-Jonkin verran vartiointiviettiä on ok, mutta ei ylenpalttista haukkumista mielellään.
- Voisi olla helppo koulutettava eli suhteellisen fiksu mutta ei tarvitse olla mikään älyn jättiläinen :D
- Kiltti luonne ja tulisi toimeen lasten kanssa. Meillä ei ole vielä lapsia mutta ystäväperheissä on ja olisi kiva että koira osaisi olla lasten kanssa. Siis totta kai pitää sosiaalistaa kunnolla, eihän mikään koira muuten osaa, mutta sellainen, joka olisi luonteelta lempeä ja hyvä lasten kanssa.
Tein netissä sen rotutestin, ja sieltä sopivimmiksi nousivat Bernhardilainen ja berninpaimenkoira. Berninpaimenkoira vaikuttaa kyllä kiinnostavalta, tai ehkä berni/kultainennoutaja tai berni/labbis mix? Jos jollain on kokemusta sellaisista niin kertokaa vaan :)
Kommentit (4)
Paimenkoirat on ihania ja tosi hyviä perhekoiria. Meillä on bordercollie ja australianpaimenkoira. Yleensä mainostetaan että tarvitsevat kauheasti aktivointia mutta nämä vaikuttavat tyytyväisiltä ilman ohjattua harrastustoimintaakin, lapsiperheessä on aina leikkiseuraa ja pitkät aamu- ja iltalenkit kun harrastamme miehen kanssa lenkkeilyä.
Perustottelevaisuus on tietysti koirakoulusta hankittu, sieltä saa lisää haasteita ja pääsee kertaamaan jos tuntuu että uudet asiat kiinnostaisivat.
Koira on mahtava lemmikki, suosittelen lämpimästi!
Mulla on ollut kolme berniä. Jos ottaisin vielä niin ottaisin uroskoiran, mun nartut on ollu aika diivoja :D mutta aivan ihania ja niin omistajaan kiintyviä. Älkää ottako jos olette pitkiä päiviä pois kotoa, siitä berni masentuu. Monipuolinen koira, tulee mukaan niin metsälenkille kuin veneilemäänkin, aina siellä missä sen ihmisetkin on. Ei hauku turhaan mutta ilmoittaa toki heti vieraista.
Hollanninpystykorva (l. Keeshond) täyttää täyttää kaikki vaatimuksesi. Tutustu aiheeseen.
Kannattaa pysyä kaukana kaiken maailman labradoodleista jne., niissä on järjettömästi erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia.