Suomalaiset liikkuvat järkyttävän vähän
ja sen kyllä huomaa ihan katukuvasta. Ihmiset ovat valtavan kokoisia.
THL:n tutkimuksen mukaan 18-29-vuotiaista miehistä 59% ja naisista 44% harrastaa vapaa-ajalla kuntoliikuntaa. Miksi niin vähän? Etenkin tuo naisten lukema hävettää.
JA HUOM! Kaikissa muissa ikäryhmissä vastaavat luvut ovat vielä merkittävästi pienemmät! Parjatut, laiskat ja lihavat nuoret ovat siis sieltä liikunnallisemmasta päästä, vaikka melkoisia sokeriporsaita ovatkin.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Ei mun ainakaan tarvitse erikseen harrastaa liikuntaa, kun kuljen työmatkat pyörällä, ja kävelytän koiran kolmesti päivässä.
Ja samoin tekevät myös ne valtavan kokoiset sokeriporsaat katukuvasta?
Hieman epäilen...
Haukkuminen ”sokeriporsaaksi” tuskin rohkaisee ketään lenkille tai kuntosalille teidän sporttisten yli-ihmisten joukkoon.
Ongelma on, ettei nykyään saa liikuntaa, jos sitä ei erikseen hanki. On liikaa autoja, hissejä, rullaportaita ja konevoimaa.
Olen hoikka, mutten liiku pahemmin. Nyt on alkanut peräpukamavaivat vaivata ilmeisesti tämän liikkumattomuuden vuoksi. Eikö näillä kaikilla liikkumattomilla ihmisvuorilla pitäisi olla sitten myös peräpukamavaivoja, vielä kun syövätkin varmaan enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Haukkuminen ”sokeriporsaaksi” tuskin rohkaisee ketään lenkille tai kuntosalille teidän sporttisten yli-ihmisten joukkoon.
En ole sporttinen. Liikkumiseni tapahtuu kävellen. Satunnaisesti teen myös lihaskuntoharjoitteita.
Minua haukutaan milloin hinteläksi, milloin läpipaskoksi tai narukädeksi. Olen normaalipainoinen ja jenkkakahvatkin löytyy. Jotain täytyy olla yhteiskunnassa vialla, jos minä olen liian laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sporttinen. Liikkumiseni tapahtuu kävellen. Satunnaisesti teen myös lihaskuntoharjoitteita.
Minua haukutaan milloin hinteläksi, milloin läpipaskoksi tai narukädeksi. Olen normaalipainoinen ja jenkkakahvatkin löytyy. Jotain täytyy olla yhteiskunnassa vialla, jos minä olen liian laiha.
Tästä pitäisi puhua enemmän. Miksi normaalipainoisia katsotaan nykyään kuin jotain nälkiintyneitä.
Etenkään hoikkaa miestä ei pidetä miehenä ensinkään.
Elämme surullisia aikoja. Ihmisten hedonismilla ei ole rajaa. Harvalla yksilöllä on itsekuria edes hiekanjyväsen verran. Kaupat tursoavat sokeria ja rasvaa eri muodoissa. Liikkuminen paikasta A paikkaan B tapahtuu koneellisesti, vaikka emme ole edes vammaisia.
Normaalipainoista miestä varsinkin haukutaan minkä keretään. Eivät naisetkaan kovin paljoa helpommalla pääse. Kehopositiivuudesta on tullut kirosana ja harhautus, jolla itseasiassa viitataan sairaalloiseen lihavuuteen. Se ei ole kovin positiivista, se on surullista.
Elämmekö ihmiskunnan auringonlaskua, vai uutta nousua? Aika näyttänee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi puhua enemmän. Miksi normaalipainoisia katsotaan nykyään kuin jotain nälkiintyneitä.
Etenkään hoikkaa miestä ei pidetä miehenä ensinkään.
Johtuu siitä, että suuri osa naisista haluaa tuntea itsensä pienemmäksi mieheensä verrattuna. Hoikkuus on nykyään harvinaista molemmilla sukupuolilla, ja hoikka keskimittainen mies on painoltaan pienempi kuin suurin osa naisista.
Kohta ei tarvitse liikkua koulu- ja työmatkojakaan kun etänä työskennellään yhä enemmän.
Olen ihme kyllä normaalipainoinen. En liiku juuri yhtään. Juon usein kaljaa ja tupakoin paljon. Pitkä työttömyys on masentanut niin tehokkaasti ettei juuri mikään kiinosta. Maksa saattaa sanoa poks ja sekin on ihan fine.
Huomenna taas kaverin kanssa hakemaan ruotsin puolelta halpaa kaljaa.
Paljonko juuri sinulle kertyy askelia päivässä?
Kikyt vei vähäisenkin ajan jonka olisi voinut käyttää liikuntaan tai lasten tekemiseen.
Olen monesti miettinyt kaupungissa käydessäni että mitä siellä voi tehä ja harrastaa muualla kuin tunkkaisissa sisätiloissa? Missä siellä on se puhdas luonto ja oma rauha mihin lähteä muutaman tunnin kävelylle tai retkeilemään? Ei ihme että ei liikunta kiinnosta.
Ap, joka lienee sama työttömien kadehtija, ei näemmä ymmärrä ettei liikunnalla ole juurikaan tekemistä painonhallinnan kanssa.
Ja mitä tulee liiikkumiseen, niin jossain Aasian suunnalla kukaan ei ota askeltakaan, jos matkan voi kulkea mopolla tai autolla.
Olen monesti miettinyt kaupungissa käydessäni että mitä siellä voi tehä ja harrastaa muualla kuin tunkkaisissa sisätiloissa? Missä siellä on se puhdas luonto ja oma rauha mihin lähteä muutaman tunnin kävelylle tai retkeilemään? Ei ihme että ei liikunta kiinnosta.
Ei mun ainakaan tarvitse erikseen harrastaa liikuntaa, kun kuljen työmatkat pyörällä, ja kävelytän koiran kolmesti päivässä.