Vauva 7kk ei suostu syömään kiinteitä (ei soseita, ei sormiruokaa)
Meidän 7kk tyttö ei suostu syömään kiinteitä ruokia! Ollaan siis kohta 1,5kk kokeiltu joka päivä 2 kertaa päivässä ruokien maistelua, sekä soseita että sormiruokailua (ei samaan aikaan). Tyttö istuu syöttötuolilla ruokapöydän ääressä ja ”syödään” lounasta kahdestaan ja iltapalaa koko perhe yhdessä. Tai siis, me käytännössä yritämme näyttää mallia ja hän tarkkailee ja vaikuttaa siltä, että ruoka kiinnostaa (niin kuin on ollut jo siitä lähtien kun hän oli noin 5,5kk) mutta kun yritän syöttää häntä, hän ihan fyysisesti välttelee, pitää suun tiukasti kiinni ja kääntää pään niin kauas lusikasta kuin mahdollista. Olen siis tehnyt hänelle pakkaseen ruokia varmaan puoleksi vuodeksi, mutta joka päivä menee tän mamman herkut roskiin (eikä siinä mitään, opetteluahan tää on, mut...). On tarjottu perunaa, bataattia, porkkanaa, mangoa, omenaa, luumua, kurkkua, avokadoa, kaurapuuroa (ihan juoksevasta äidinmaitovellistä vähän paksumpaan), kanaa, kukkakaalia, parsakaalia. Kaikkia ollaan kokeiltu sekoittaa äidinmaitoon sekä tarjottu myös ilman maitoa. Mikään ei maistu. Ollaan kokeiltu lusikalla syöttää, ja lusikka ei ole ongelma (sillä hän itsekin mielellään leikkii), mutta käytännössä aina kun hän huomaa, että jotain RUOKAA (hui kamalaa!) menee suuhun, tyttö rupee itkemään naama aivan punaisena ja ruokailu on pakko lopettaa siihen (ei pysty rauhoittumaan ja rupee rimpuilee tuolilla). Syöttämistä ollaan yritetty vuorotellen isä, minä (äiti) sekä mummo. Kukaan ei ole onnistunut. Ollaan myös testattu useita kertoja sitä, että laitetaan ruokatarjottimelle soseita tai höyrytettyjä ruokia, jotta tyttö itse leikkisi/maistelisi. Kyllä hän leikkii ja ruokaa on sitten ihan joka paikassa, mutta suuhun ei tietenkään mee vahingossakaan mitään. Ollaan pyritty pitämään ruokahetki aika rauhallisena, mutta ollaan myös yritetty kannustaa ja tehdä siitä kivaa. Tyttö nauraa ja leikkii mielellään mukana, niin kauan kunhan ruokaa ei mee suuhun. Kyllä me sitä siis saadaan välillä ”hämäyksenä” lusikoitua sen suuhun, mutta ehkä yhden teelusikallisen verran menee kurkusta alas per ruokailu (pitäis varmaan mennä jo enemmän tän ikäisenä/ jos näin pitkään on yritetty opetella), ja jos hän havahtuu siihen että nyt muuten meni ruokaa suuhun, muuttuu heti itkuhuudoksi. Tyttö on siis yleisesti ottaen erittäin reipas, tyytyväisen ja iloisen oloinen, nukkuu yön läpi ja kahdet n. 1- 1,5h päikkärit päivällä, eikä vaikuta siltä, että olisi mitenkään vähäenerginen tai millään tasolla nälissään, eikä ole siis kasvussa todellakaan ongelmia (painoa huikeat 10,0kg, tänään juuri punnittiin). Mulla tulee maitoa todella paljon edelleen. Mutta mitenkäs kun suositusten mukaan vauvan pitäisi tämän ikäisenä syödä jo niitä kiinteitä? Mitä teen, kun en voi väkisin pakottaa ja vaikka kuinka yritetään tehdä syömisestä hänelle mieluisaa, niin siitä ei vaan tuu mitään? Me oikeasti yritetään, mutta musta tuntuu, että meidän tyttö ei vaan ole valmis syömään kiinteitä vielä, mutta miten mä selitän tämän neuvolassa kuulostamatta ihan joltain hullulta mammalta, joka haluaa vaan imettää lastaan yliopistoikäiseksi saakka? :D kuten sanottu, olen tehnyt vauvalle pakkaseen valmiiksi huikean arsenaalin eri ruokia, eli minä olen kyllä valmis siihen, että hän rupeaisi syömään kiinteitä ja neuvolassa on sanottu että pitää viimeistään 6kk ikäisenä aloittaa, mutta 1,5kk yritetty joka päivä ja tää on ihan fiasko. Meidän perheessä rakastetaan ruokaa, joten en tosiaankaan pelkää, etteikö lapseni oppisi yhtälailla syömään hyvin jossain vaiheessa sitten, mutta että missäkö vaiheessa se tapahtuu?
Anteeksi pitkä postaus, mutta stressaan tätä, koska haluaisin tehdä oikein vauvani takia ja tuntuu, että kaipaan nyt vertaistukea saman kokeneilta!
Kommentit (19)
Lapsellasi on varmasti paljon herkempi makuaisti kuin keskivertoihmisellä. Aloita luonnostaan makeista jutuista, esim. banaani tai bataatti. Anna samaa joka aterialla peräkkäin. Anna vauvan tutustua siihen ruokaan ihan rauhassa.
Ethän anna maitoa ennen soseruokaa?
Ota ihan rauhallisesti, älä turhaan stressaa vaikka tuo vaihe on turhauttavaa. Mun lapsista kumpikaan ei syönyt alle vuoden vanhana. Sitten vaan reilu vuoden vanhana päättivätkin syödä.
Yritä pitää ruokailutilanteet leppoisana.
Mitä jos pidätte parin päivän tauon kokonaan niistä soseista?
Vierailija kirjoitti:
Ota ihan rauhallisesti, älä turhaan stressaa vaikka tuo vaihe on turhauttavaa. Mun lapsista kumpikaan ei syönyt alle vuoden vanhana. Sitten vaan reilu vuoden vanhana päättivätkin syödä.
Yritä pitää ruokailutilanteet leppoisana.
Tuo huono syöminen vauvana ei myöskään ollut mikään ennusmerkki tulevasta, esikoinen on 173 cm pitkä nuori nainen, joka tykkää leipoa ja rakastaa sushia. Hänellä on kyllä hyvin herkkä hajuaisti, eikä tykkää ”mauttomasta” ruuasta. Jouluruokien kanssa välillä ongelmia, mutta kotona maistuu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä pitää ruokailutilanteet leppoisana.Tuo huono syöminen vauvana ei myöskään ollut mikään ennusmerkki tulevasta, esikoinen on 173 cm pitkä nuori nainen, joka tykkää leipoa ja rakastaa sushia. Hänellä on kyllä hyvin herkkä hajuaisti, eikä tykkää ”mauttomasta” ruuasta. Jouluruokien kanssa välillä ongelmia, mutta kotona maistuu kaikki.
Hah hah *kouluruokien
Mut olettehan te siis jo hyvin aloittaneet. Kun ne kiinteät aloitetaan, nii ei niitä lusikkakaupalla heti mene. Vuoden ikään asti ainakin maito pääasiallinen ravinnon lähde, kaikki muu on plussaa muttei ravinnon kannalta välttämätöntä.
Hyvin se menee, koita rentoutua! Anna lapselle aikaa.
Ps. Kokeile kaupan soseita kans, jostain syystä ne on sileämpiä vauvan suuhun ja saattaa tuntua paremmalta.
Maito on alle vuoden ikäisen pääasiallinen ravinto. Tuossa iässä riittää, että vauva maistelee ruokaa omilla ehdoillaan. Tarjoa kiinteitä joka päivä.
Meillä oli sama ongelma esikoisen kanssa, mutta hänellä todettiin sittemmin myös allergioita. Sairaalan ohje oli mm. lopettaa imetys.
Eiköhän ala syömään kun nälkä yllättää.
Lopeta imetys, nyt haistaa sun maidon ja ei halua muuta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ala syömään kun nälkä yllättää.
Lopeta imetys, nyt haistaa sun maidon ja ei halua muuta.
Voi höpö höpö.
Meillä ei itse tehdyt maistuneet alkuun millään.. kaupan soseet maistui. Nyt syö jo paremmin itse tehtyäkin mutta kaupan soseet parhaita :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei itse tehdyt maistuneet alkuun millään.. kaupan soseet maistui. Nyt syö jo paremmin itse tehtyäkin mutta kaupan soseet parhaita :D
Mun serkun lapsella, jolla on aistiyliherkkyyksiä, oli sama. Kaupan soseet ovat tasalaatuisia.
Kieltäydyin vauvasta asti syömästä yhtään banaania -> aikuisena todettiin hengenvaarallinen alleria...
Kieltäydyin lähes kaikista vihanneksista -> aikuisena todettiin, että olen ollut niillekin vaarallisen allerginen koko ikäni.
Olen vielä itse löytänyt suuren joukon ruoka-aineita, joista saan ikäviä oireita.
Tuttavan lapsi ei suostunut syömään juuri mitään. Myöhemmin todettiin, että hänellä on geenimuunnos, jonka seurauksena hänen makuaistinsa erottaa sellaiset kitkerät maut, joita me muut emme edes aisti!
Lapsellasi on jokin syy tuohon syömättömyyteen. Älä kiduta.
Olen joskus miettinyt, mitä tekisin joutuessani sairaalaan huonossa kunnossa. Eteeni kannettaisiin ja vanhuksena vielä syötettäisiin pakolla sellaisia ruokia, joista tulen sairaaksi. Kaikista allergioistani ja yliherkkyyksistäni kun ei ole virallisissa papereissa mitään mainintaa. Pitää pystyä tekemään itsari ajoissa.
Meillä on syöminen ollut aina ongelmallisin osa-alue. Meillä on toimineet seuraavat konstit:
- muutaman päivän sosetauko, jolloin vauva vähän unohtaa ettei halua syödä
- kaupan soseet, ne on todella sileitä ja siksi vauvalle miellyttäviä
- hämääminen, eli jokin helistin tai muu lelu mitä saa tutkia samalla (tästä tavasta voi myöhemmin olla vaikea opetella pois)
- maissinaksuja söisi vaikka miten paljon, niilläkin voi harjoitella
- sose ennen maitoa
- antaa vauvan tutkia ruokaa rauhassa, aikuiset ei kiinnitä asiaan mitään huomiota, korkeintaan kehuu jos vauva laittaa jotain suuhunsa
Kaikenlaisia vaiheita tulee ja menee, voi olla että sinun vauvallasi on hieman myöhäisempi aikataulu. Koita olla stressaamatta äläkä painosta vauvaa, ettei ruokailusta tule ahdistava asia.
Fruktoosi-intoleranssi? Jo vauva kieltäytyy syömästä makeita soseita.
Tosiaan vuoden ikään äidinmaito on vauvan pääasiallinen ruoka ja kaikki muu syöty on vaan plussaa, joten ravinnon saannin kannalta ei tarvitse olla huolissaan. Älä ihmeessä lopeta imetystä, kun se kerran sujuu.
Oikeastaan tuntui, että meidän nuorempi eli vielä ikävuoden 1-2 pääasiassa maidolla, vaikka tietenkin söi muutakin, mutta se muu syöty oli aika vähän. Ja hyvin on kasvanut.
Lapset kasvavat ja kehittyvät keskenään eri tahtiin ja kuulostaa siltä, että teidän suurin ongelmanne on se, että lapsi ei noudata neuvolasta annettua aikataulua. Unohda stressaaminen, jatka ruuan tarjoamista ja luota siihen, että lapsi oppii varmasti syömään kiinteitä kun hän on siihen valmis (joka tapahtuu varmasti ennen kouluun menoa).