Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämän psykologisen ilmiön nimi on? Elämänhalun loppuminen vanhana

Vierailija
21.12.2019 |

Jotkut tosi vanhat ihmiset toteavat "olen jo saanut elämältä kaiken mitä halusin, minulla ei ole enää mitään syytä elää, mitään hyvää koettavaa ei ole enää jäljellä, kunpa kuolisin jo pois". Onko tuolle elämänhalun loppumiselle jokin nimitys?
Yritin googlata asiaa, mutta hakutulokset kertoivat vain masennuksesta ja eihän tuo masennusta ole.
Voiko olla että tuo ei ole mikään varsinainen "ilmiö", voiko olla että tuo on ihan normaali ja väistämätön vaihe ennen vanhuuteen kuolemista. Eli kaikilla ihmisillä ja kenties myös eläimillä käy noin jos elää riittävän vanhaksi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun läheisiä kuolee ympäriltä pikkuhiljaa, niin se vaikuttaa.

Vanhemmat, puoliso, sisaruksia, ystäviä...

Juhlat alkaa olla ohi.

Vierailija
2/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikillehan ei niin käy, mutta monelle kyllä.

Kai se on luonnon tapa helpottaa lähtöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seestyminen. Rauhoittuminen. Kypsyminen. Muutos.

Vierailija
4/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin tätä asiaa esim siksi koska minulla tuo elämänhalu loppui jo lapsena. Olen tavannut useita muitakin nuoria jotka ovat elämänhaluttomia zombeja, elämällä ei ole heille merkitystä, heidän mielestään on virhe että he ovat yhä hengissä. Elämänhalu kuoli mutta kroppa elää yhä, se on virhe. Tosiaan, he ovat ns ikiyksinäisiä tai heillä ei vaikuta olevan identiteettiä/persoonallisuutta ollenkaan tai heillä diagnosoidaan epävakaa persoonallisuushäiriö tai eristäytyvä persoonallisuushäiriö, tms.

Sitä en sitten tiedä että jos jokin on täysin normaalia vanhana niin miksi se mukamas on jokin diagnosoitava "häiriö" nuorena. Mikä on ikäraja? Minkä ikäisenä on normaalia menettää elämänhalu ja minkä ikäisenä se on häiriö?

-AP

Vierailija
5/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluu kotiin.

Vierailija
6/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttamista.

Vierailija
7/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdin tätä asiaa esim siksi koska minulla tuo elämänhalu loppui jo lapsena. Olen tavannut useita muitakin nuoria jotka ovat elämänhaluttomia zombeja, elämällä ei ole heille merkitystä, heidän mielestään on virhe että he ovat yhä hengissä. Elämänhalu kuoli mutta kroppa elää yhä, se on virhe. Tosiaan, he ovat ns ikiyksinäisiä tai heillä ei vaikuta olevan identiteettiä/persoonallisuutta ollenkaan tai heillä diagnosoidaan epävakaa persoonallisuushäiriö tai eristäytyvä persoonallisuushäiriö, tms.

Sitä en sitten tiedä että jos jokin on täysin normaalia vanhana niin miksi se mukamas on jokin diagnosoitava "häiriö" nuorena. Mikä on ikäraja? Minkä ikäisenä on normaalia menettää elämänhalu ja minkä ikäisenä se on häiriö?

-AP

Tuo on aivan eri asia kuin miten aloituksen muotoilit.

Vierailija
8/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa ap otsikkoasi.

VANHANA.

Vierailija
9/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita 40 lukulaisia vielä elämä kiehtoo. Esm oma isäni, +70 dementikko, hoivakodin asukki, muistuttaa joka välissä että ainakin pitää saada elää vielä 10 vuotta.

Vierailija
10/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tykkää olla tässä maailmassa ja se on ihan ok. Loppu tulee ennemmin tai myöhemmin jokaiselle.

Vierailija
11/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen sielujen "ongelma"?

Vierailija
12/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktan tunnustamista: tämä oli tässä, enää puuttuu loppu.

Vierailija
13/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dystymia

Vierailija
14/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan luonnollinen ilmiö, että vanhetessa hyväksyy vääjäämättömän kuoleman. Onni on, jos saa elää rauhassa niin pitkään, että jo kokee olevansa valmis lähtemään.

Itselläni myös ap:n tapaan tätä ollut jo kauan ennen vanhuutta. Jostain nelikymppisestä asti. Elämäni ei ole mitenkään kurjaa tai ahdistavaa, en ole masentunut vaan ihan tyytyväinen. Mutta ei tulisi mieleenkään esim ottaa hoitoa kuolemaan johtavaan sairauteen vaan olisin ihan valmis kuolemaan. En kaipaa enää mitään kokemuksia tästä maailmasta, voisin jo mennä.

Vierailija
15/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transfobia

Vierailija
16/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että sellainen rauhoittuminen johtuu ihan fysiologisista seikoista. Kun elimistö vanhenee, ei varmaan enää erity yhtä paljon hormoneja eikä elimistö muutenkaan enää jaksa innostua mistään niin kuin nuorempana. Sitä ikäänkuin pikkuhiljaa laskeutuu kuolemaan, joka tulee lopussa luonnollisesti. Siksi kai sanotaan, ettei vanhan ihmisen kuolema ole mikään tragedia.

Vierailija
17/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen kärsimätön. Haluan kaiken tapahtuvan nopeasti. Myös elämän. Olen utelias, mitä sitten lopussa tapahtuu!

Vierailija
18/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan luonnollinen ilmiö, että vanhetessa hyväksyy vääjäämättömän kuoleman. Onni on, jos saa elää rauhassa niin pitkään, että jo kokee olevansa valmis lähtemään.

Itselläni myös ap:n tapaan tätä ollut jo kauan ennen vanhuutta. Jostain nelikymppisestä asti. Elämäni ei ole mitenkään kurjaa tai ahdistavaa, en ole masentunut vaan ihan tyytyväinen. Mutta ei tulisi mieleenkään esim ottaa hoitoa kuolemaan johtavaan sairauteen vaan olisin ihan valmis kuolemaan. En kaipaa enää mitään kokemuksia tästä maailmasta, voisin jo mennä.

Nelikymppisestä on kuitenkin aivan eri asia kuin lapsesta asti, kuten ap.

Vierailija
19/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästymistä. Samat rutiinit vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
20/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkee perintönä joka suvussa, viimeinen joulu jne...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan